گوناگون

سلامت غذایی مردم لرستان، بازیچه دست کشاورزان میهمان

81172833 5710875

به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذشت بیش از یکسال از این موضوع و برغم پیگیری های خبرنگاران، تاکنون نتیجه خاصی در رابطه با این موضوع و جریمه احتمالی متخلفان از سوی مسوولان ارائه نشده است.

اکنون نیز چشم کشاورزی لرستان به جمال تخلف تازه تری روشن شده و انگار که مردم این استان باید برغم دارا بودن آب و خاک مستعد، چوب ندانم کاری و سودجویی برخی افراد بر پیکره سلامت غذایی را بخورند.

وجود 800 هزار هکتار اراضی بکر و مستعد کشاورزی، اشتیاق و طمع برخی افراد برای حضور و کشاورزی در لرستان را دو چندان کرده و به نظر می رسد این افراد بدون هرگونه توجهی به سلامت مردم و یا وجه کشاورزی استان، اقدام به فعالیت های غیرمجاز دراین حوزه می کنند.

افراد سودجویی که با حضور در لرستان و اجاره زمین های کشاورزی استان، با استفاده بیش از حد و غیر قانونی از سموم و کودهای شیمیایی ، تولید محصولات کشاورزی سالم در لرستان را زیر سوال می برند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، در اظهارات قابل تاملی نسبت به حضور و کشاورزی غیرمجاز مهاجران در استان هشدار داد.

ˈحسین پیرحیاتیˈ گفت: کشاورزانی از استان های اصفهان و همدان ضمن حضور در لرستان، اقدام به اجاره و تملک خارج از عرف زمین های کشاورزی استان کرده اند.

وی اظهار داشت: این کشاورزان مهاجر با حضور در اراضی کشاورزی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا ، الیگودرز، نورآباد و سلسله اراضی کشاورزی را بیشتر از نرخ متعادل و متعارف اجاره کرده و محصولات غیراستراتژیک را در این اراضی کشت کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: هم اکنون هفت هزار و 238 هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان در اختیار کشاورزان مهاجر قرار دارد و پیش بینی می شود این افراد به منظور سود بیشتر، کود و سموم شیمیایی غیر استاندارد و بیش از حد مجاز را در این اراضی استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدام مشابه کشاورزان مهاجر در سال های گذشته، گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ، مقرر شده بود امسال 200 هکتار پیاز در استان کشت شود که به دلیل عدم توجع مهاجران به قانون، تاکنون بیش از یک هزار هکتار از این محصول در استان کشت شده است.

پیرحیاتی ادامه داد: کود پذیری و استفاده از سموم برای این سطح زیر کشت بسیار بالاست و علاوه بر تولید محصولات ناسالم، موجب آلودگی بالای منابع آب و خاک استان می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا محصولات دیگری از جمله هندوانه، سیب زمینی و هویج توسط این افراد کشت و روانه بازار مصرف می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: علاوه بر به خطر افتادن سلامت مردم به ویژه مردم استان به دلیل استفاده از این محصولات ناسالم، با توجه به فروش برخی از این محصولات در خارج استان، وجه کشاورزی استان نیز خدشه دارخواهد شد.

پیرحیاتی تصریح کرد: به همین منظور ضروری است دستگاههای مرتبط و مسوول، با اقدام فوری در این زمینه نسبت به اخذ تعهد از کشاورزان مهاجر اقدام و در صورت استفاده هر گونه کود و سم غیرمجاز و بیش از حد در اراضی، این افراد را شناسایی و جریمه کنند.

به گفته وی، همچنین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی لرستان نیز باید آزمایش های مربوط در خصوص سلامت محصولات را انجام داده و در صورت عدم تایید این اداره کل و عدم صدور گواهی سلامت محصول ، محصولات فوق پیش از برداشت و عرضه، امحا شده و از بین بروند.

به هرحال به نظر می رسد این روزها میهمانان بخش کشاورزی استان لرستان با نادیده گرفتن سلامت میزبان ، نمک خورده و نمکدان می شکنند و با استفاده از منابع خدادادی این استان نسبت به سلامت مردم نیز بی توجه هستند.

با توجه به ضرورت امنیت غذایی لازم است دستگاههای مربوطه با اقدام جدی دراین خصوص، نسبت به شناسایی متخلفان و اعمال برخوردهای قانونی با آنها اقدام کنند.

استان لرستان دارای 800 هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است که سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات زراعی از این اراضی کشاورزی برداشت می شود.

7269/1625

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا