گوناگون

جیره‌بندی آب در 20 درصد روستاهای استان همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: در 20 درصد روستاهای همدان آب جیره‌بندی شده است.

“حبیب مومیوند” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، به بیان وضعیت فعلی آب شرب در روستاهای استان پرداخت و اظهار کرد: علاوه بر کمبود آب، مصرف بی‌رویه آب شرب در موارد غیرشرب در روستاها موجب جیره‌بندی و مدیریت آب در 20 درصد از روستاها شده است.

وی ادامه داد: همچنین به طور متغیر به 64 روستای استان که 6.5 درصد از جمعیت روستایی را در برمی‌گیرند، به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود. این در حالیست که سال گذشته به 200 روستا با تانکر آبرسانی می‌شد.

مصرف سرانه آب شرب روستایی دو برابر الگوی مصرف است

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آب شرب روستایی از الگوی مصرف بیشتر است و گاهی تا دو برابر هم می‌رسد، تصریح کرد: در حال حاضر در برخی نقاط، از آب شرب بهداشتی برای آبیاری باغچه، باغ، درخت و شست و شوی خودرو استفاده می‌شود.

مومیوند در ادامه به اقدامات شرکت آبفار برای بهبود وضعیت آب شرب روستایی در تابستان امسال اشاره و اظهار کرد: حفر 25 حلقه چاه جدید در روستاهای بزرگ و موثر استان، تعمیق و کف شکنی بیش از 40 حلقه چاه موجود آب شرب، لایروبی و بهسازی تعدادی از قنوات و چشمه‌های آب شرب، ایجاد اکیپ حوادث برای نشتی‌گیری در 9 شهرستان استان، ایجاد خطوط انتقال و خطوط برق به چاه ‌ای موجود و اجاره هشت حلقه چاه کشاورزی از جمله این اقدامات به شمار می‌آید.

بیش از 145 حلقه چاه آب شرب روستایی آسیب دیده یا خشک شده‌اند

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان مشکلات پیش روی شرکت پرداخت و گفت: وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی باعث خشک شدن چاه‌ها، قنوات و چشمه‌های آب شرب روستایی شده، به طوری‌که از 850 حلقه چاه آب شرب بیش از 145حلقه آسیب دیده، خشک شده و یا در شرف خشک شدن است. همچنین نیمی از قنوات و چشمه‌های آب شرب خشک شده‌اند و در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار داریم.

مدیرعامل شرکت آبفار استان همدان اظهار کرد: از دیگر مشکلات کمبود اعتبارات است. به طوری‌که طی دو سال گذشته کمتر از 10 درصد اعتبارات مورد نیاز آبفار تامین و همین موضوع باعث شده شرکت بیش از 17 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داشته باشد.

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه آب در سطح روستاهای استان از دیگر مشکلاتی به شمار می‌آید که متاسفانه در فصول گرم سال این میزان افزایش می‌یابد و بخشی از روستاها را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین از روستائیان می‌خواهیم از آب شرب فقط برای شرب و بهداشت استفاده کنند.

شاخص بهره‌مندی از آب شرب در روستاها بیش از 68 درصد است

وی شاخص بهره‌مندی از آب شرب در روستاها را 68.38 درصد عنوان و اظهار کرد: 1071 روستا با جمعیتی افزون بر 684 هزار نفر در استان همدان وجود دارد که 923 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد و از این تعداد 764 روستا معادل 84 درصد تحت پوشش قرار دارند، به طوری‌که افزون بر 150 هزار مشترک داریم.

به گفته مومیوند، در حال حاضر آب شرب روستاهای استان از طریق 850 حلقه چاه عمیق و دستی و 311 رشته چشمه و قنات تامین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ پروژه قابل افتتاحی در هفته دولت نداشتیم، اظهار کرد: طی یکسال گذشته 123 پروژه آبرسانی در 94 روستای استان با اعتبار شش میلیارد تومان انجام شده است.

مدیر آبفار استان همدان درباره بهداشت و سلامت آب در روستاها، تصریح کرد: وضعیت آب شرب در روستاهای استان مطلوب بوده و بالای 97 درصد است، به طوری‌که هشت آزمایشگاه در سطح استان وضعیت آب شرب روستاها را رصد می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا