گوناگون

کوتاه بودن فرآیند طلاق توافقی علت افزایش میزان طلاق

مدرس حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: متأسفانه کوتاه بودن فرآیند طلاق توافقی باعث افزایش میزان طلاق است.

حجت الاسلام «علی حسنی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، افزود: طولانی بودن فرآیند طلاق هم‌چنین ارجاع زوجین به مراکز مشاوره می‌تواند به صلح و سازش برخی پرونده‌های طلاق منجر شود.

وی اظهار کرد: تغییر شیوه‌های همسریابی در سال‌های اخیر، توقعات و خواسته‌های زوجین و تفاوت دیدگاه‌های آنها، شناخت کافی و مناسب نداشتن از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم‌ترین عوامل درخواست طلاق از سوی زوجین است.

مدرس حوزه و دانشگاه ارومیه در خصوص طلاق توافقی تصریح کرد: طلاق توافقی در معنای واقعی وقتی معنا می‌یابد که دو نفر رابطه‌شان به بن بست خورده است با در نظر گرفتن حرمت و مصلحت یکدیگر، برای حفظ حرمت و مصلحت فرزندان از همه حق و حقوقشان می‌گذرند و طلاق می‌گیرند اما در کشور طلاق‌های بی‌دلیل جای طلاق‌های توافقی را گرفته است.

حسنی خاطرنشان کرد: عده‌ای از مردها بعلت غرض‌ورزی و لج‌بازی حاضر به طلاق همسر خود نیستند و همسر خود را آزار می‌دهند در نتیجه زن مجبور می‌شود تا شرایط مرد را بپذیرد و تن به طلاق توافقی بدهد.

وی با بیان اینکه در کشور خلاءهای قانونی زیادی در امر طلاق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تدوین قانون باید مسائلی پیش‌بینی شود که قابل اجرا باشد و با مخالفت مردان نیز روبرو نشود گاهی اوقات قوانین در جاهایی به نفع زنان تغییر می‌کند که تأثیر چندانی در حقوق آنها ندارد.

مدرس حوزه و دانشگاه ارومیه افزود: در جاهایی که باید قوانین تغییر کند و حقوق زنان محقق شود، متأسفانه ضعیف عمل می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه طلاق امری ناپسند است اما در برخی موارد بهترین راه، طلاق توافقی است، تصریح کرد: وقتی زوجین به این نتیجه می‌رسند که دیگر نمی‌توانند زندگی مشترک خود را ادامه بدهند طلاق توافقی منطقی‌تر از نوع غیرتوافقی آن است طبعاً اگر این جدایی با مسألمت انجام شود برای هر دو طرف و اطرافیان آنها بهتر است.

وی با اشاره به اینکه میزان آمار طلاق و جدایی در سال‌های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد طلاق در میان زوج‌های ایرانی عادی شده و با کوچک‌ترین مشکلی، طلاق توافقی را به عنوان تنها و بهترین راهکار برمی‌گزینند که دراین شرایط طلاق توافقی امری اشتباه است.

مدرس حوزه با اشاره به اینکه متأسفانه مردان به مشاوره خانواده مراجعه نمی‌کنند، افزود: مهارت‌های زناشویی باید پیش از زندگی مشترک در قالب مشاوره به جوانان آموخته شود.

حسنی افزود: هیچ‌کس از زوج‌هایی که برای طلاق توافقی آمده‌اند نمی‌پرسد چرا و در هیچ جایی علت اصلی نارضایتی این زوج‌ها ثبت نمی‌شود زوجنین بی‌سر و صدا طلاق می‌گیرند بی‌آنکه از سوی دادگاه به مشاوری ارجاع شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در استان مرکز مشاوره قوی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بهترین راه برای جلوگیری از طلاق توافقی تربیت مشاوران قوی به‌لحاظ فرهنگ دینی و ایرانی و اجباری کردن مشاوره پس ازدواج و پیش از طلاق است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا