گوناگون

«کی‌روش» اقتصاد ایران کجاست؟

جهان صنعت نوشت:

اگرچه ایران در دقیقه 91 بازی را به آرژانتین واگذار کرد اما اولا ناداوری داور برای تمامی صاحبنظران داخلی و خارجی فوتبال غیرقابل انکار است، ثانیا آرژانتین از پیشتازان ورزش فوتبال جهان و از مدعیان دایم و مستمر قهرمانی جهان بوده و است.

قبل از شروع بازی‌های جام‌جهانی کسی فکرش را هم نمی‌کرد تیم ملی ایران با تیم نیجریه که قهرمان قاره آفریقاست مساوی و در تمام مدت قانونی در مقابل تیم آرژانتین (با بازی لیونل مسی، بازیکن برتر جهان) مقاومت کند و نه‌تنها دروازه‌اش باز نشود بلکه به دفعات دروازه حریف را با خطر جدی باز شدن مواجه کند و اگر همین سبک و سیاق مدیریت تیم ملی تداوم یابد ایران می‌رود تا به مرحله بعدی صعود کند و شاید خیلی‌ها حتی این جرات و جسارت را یافته‌اند که انتظار صعود تیم ایران به مراحل بالاتر را نیز در دل و ذهن خود راه دهند و این دگرگونی و تحول تحسین‌برانگیز تحقق نمی‌یافت مگر با مدیریت صحیح و مدبرانه و دور از هیاهوی کارلوس کی‌روش.

ایشان با انتخاب‌های سنجیده و ضابطه‌مند، سفارشات دلالان، دوستان و منتقدان فعال در فوتبال را نادیده انگاشته و اعضای تیم اعزامی به برزیل را براساس شایستگی و توانمندی بالقوه آنها انتخاب کرده، سپس دانش ورزشی و توانمندی‌های آنها را با هوشیاری و درایتی که خود داشت مدیریت کرد و از قوه به فعل درآورد و نتیجه این شد که از تعدادی بازیکن نه‌چندان معروف و غوغاسالار؛ تیمی ساخت مطرح، پرتلاش و باتکنیک که حالا تیم‌های بزرگ جهان نمی‌توانند آن را نادیده انگارند که هیچ حتی نمی‌توانند آن را دست‌کم بگیرند.

به شهادت آنچه کی‌روش در فوتبال ایران انجام داد و همچنین به گواهی آنچه مهاتیر محمد در اقتصاد مالزی حدود دو دهه ایجاد کرد، می‌توان در ایران و در سایر زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز تحول ایجاد کرد و شگفتی آفرید، به طوری که همه را با ناباوری مواجه ساخت.

شرط لازم و کافی برای دستیابی به چنین تحولی این است که فردی به مثابه سرمربی یک تیم برجسته سکاندار کشتی توفان‌زده اقتصاد این کشور شود که واقعا و به معنای اعم و اخص کلمه، دانا و توانا باشد. دانایی به آن معنی که نه‌تنها با تمام زیر و بم‌های اقتصاد کشور به طور علمی و عملی آشنایی داشته و به تمامی علل و عوامل نقصان‌ها و ناکارآمدی اقتصاد کنونی اشراف و آگاهی داشته باشد بلکه راه‌های برطرف کردن و از بین بردن علل و عوامل یادشده را نیز به خوبی بداند. مانند پزشک حاذقی که از روی عوارض بیماری و ظاهر بیمار هم درد را تشخیص می‌دهد و هم داروی آن را تجویز می‌کند و سرانجام بیمار خوب و سالم می‌شود.

همچنین توانایی به این معنی است که سرمربی تیم اقتصاد کشور باید کسی باشد که بتواند با استفاده از دانش و بینش خود به طور مصمم و بی‌ملاحظه موانع سر راه برای رساندن کشور به رستگاری اقتصادی را با شهامت و جسارت از سر راه بردارد.

سرمربی تیم اقتصاد ایران باید اعضای اجرایی تیم خود در تمام رده‌های سازمانی اقتصاد کشور را براساس ضابطه و شایستگی انتخاب کند، به طوری که خصوصیت دانایی و توانایی خود در همه آنها نیز موجود بوده و تا انتهای ساختار سازمانی اقتصاد تسری داشته باشد و این همان است که از ابتدای انقلاب گفته می‌شود؛ انتخاب اصلح.

شاخص دیگر توانایی سرمربی یادشده شهامت و جسارت ایستادگی در مقابل خواسته‌ها و قطعا مانع‌تراشی‌های دلالان، واسطه‌ها، رانت‌خواران و افراد وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت است که منافع و شادکامی آنها در گرو بدبختی و فلاکت توده مردم ایران می‌باشد. با علم به اینکه به جرات می‌توان گفت تامین معاش و راحتی مردم در راس دغدغه‌های بزرگان و دلسوزان نظام است، اخذ مجوز برای از میان برداشتن موانع، مشکلات و همچنین از بین بردن زالوهای اقتصادی که حدود یک دهه است به چیزی کمتر از مکیدن خون مردم رضا نمی‌دهند، کار سختی به نظر نمی‌رسد.

این دو بازی ایران در برزیل شاهدی است عینی و ملموس بر این باور که مدیریت لایق و کارآمد در همه زمینه‌ها می‌تواند نتایجی را پدید آورد که موجب تعجب و تحسین همگان باشد، نه فقط در فوتبال. تنها کاری که باید کرد این است که کارلوس کی‌روش اقتصاد کشور را پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا