گوناگون

گردشگری ، منبع درآمد پایدار برای شهرها -عارف اسماعیل زاده گیوی *

81226589 5804647

به گزارش ایرنا ، با وجود ظرفیت های بسیار برای توسعه گردشگری دراستان اردبیل متاسفانه این قابلیت ها به خوبی شناسایی نشده و در بسیاری از شهرهای استان چندان برای توسعه و ایجاد درآمد از آن استفاده نشده و در بیشتر شهرهای استان از آثار و فواید اقتصادی ، اجتماعی و حتی کالبدی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری غافل مانده ایم.

تردید نکنیم تاثیرگذارترین عامل بر توسعه شهرهای استان گردشگری بوده و اگر از این فرصت که درشهرهای استان و در طول سال برایمان مهیا است به درستی و به شکل مناسب بهره برداری شود امکان بهبود وضعیت اقتصاد شهری و ارتقای سطح زندگی و کاهش مهاجرت وجود دارد.

این اصل پذیرفته شده که گردشگری عامل مهم توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال است و از صنایعی است که از لحاظ درآمد و اشتغال زایی بسیارقابل توجه و راهکاری برای برنامه ریزی برای توسعه وعمران شهری است.

فعالیت در این صنعت در صورت برخورد مدیرانه و برنامه ریزی مناسب موجب تعامل و رشد فرهنگ ها نیز شده و به بازشناسی هویت تاریخی و اجتماعی نیز منجر خواهد شد.

استان اردبیل با برخورداری از آثار مهم و برجسته تاریخی و فرهنگی ، طبیعت جذاب و تنوع شرایط اقلیمی یکی از مراکز مهم گردشگری در کشور است.

برای ایجاد توسعه پایدار شهری و جایگزینی منابع جدید با هدف کسب درآمد به جای منابع دولتی ، نیازمند استفاده از تمام توان و قابلیت های شهرها هستیم.

در این راستا سرمایه گذاری مناسب در بخش گردشگری شهری توسط شهرداری ها و تلاش برای ساخت زیر بنا و روبناهای این صنعت (هم از طریق کمک های دولتی و هم از طریق مشارکت بخش های خصوصی داخلی) ، تبلیغات رسانه ای ، قوانین منعطف ، ایجاد فرهنگ توریست پذیری و منابع انسانی متخصص از جمله مولفه های موثر در افزایش آمار گردشگری استان خواهد بود و جشنواره زمستانی سرعین می تواند الگویی در این زمینه باشد.

توجه به توسعه و رونق گردشگری موجب ارتقای اقتصاد شهری ، ایجاد منابع درآمدی مستقیم برای شهرداری ها ، کمک به گردش اقتصادی در بخش های مختلف شهرها ، کمک به رفاه و عدالت اجتماعی میان شهروندان و زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی و اقتصادی شهروندان است.

شهرداری ها با توجه به نقش اساسی خود درتوسعه گردشگری می توانند در توسعه مداخله و مشارکت نهادهای مختلف در برنامه ریزی و مدیریت گردشگری ونیز سرمایه گذاری مستقیم در ارائه خدمات گردشگری درآمدی پایدار را برای شهرها ایجاد کنند.

توسعه راه ها و حمل و نقل و توسعه زیرساخت های گردشگری به ویژه مراکز اقامتی و تفریحی و رفاهی ، گسترش عمران شهری و ایجاد زیرساخت ها در این حوزه ها و زیبا سازی اماکن شهری از مواردی است که سرمایه گذار برای انتقال سرمایه خود به آن می اندیشد که با توجه به کاستی های فراوان شهرهای استان دراین زمینه نیازمند اجرای کارهای زیربنایی و اساسی در این زمینه بوده و مشارکت همه جانبه شهرداری ها ، شهروندان ، سرمایه گذاران و دولتمردان می تواند کمک موثری برای اجرای این کارها باشد.

پتانسیل های بالقوه شهرهای استان اردیل بر پایه جاذبه های فرهنگی ، طبیعی و تاریخی است و دراین راستا می توان به ایجاد رونق اقتصادی از طریق توسعه و ایجاد فعالیت های گردشگری و گذران اوقات فراغت ، استفاده بهتر از ویژگی های طبیعی و محیطی توجه کرد.

به نظر می رسد اولین گام تهیه طرح های پیشنهادی از سوی شهرداری ها به بخش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که شهرهای استان در بخش های مختلف گردشگری دارند ، است.

شهرداری ها با تاکید بر توسعه فعالیت های عمران گردشگری شهری ، نوسازی بافت های تاریخی ودیدنی شهرها و بازسازی فضاهای تفریحی در این حوزه از طریق ارائه تسهیلات مناسب کمک فراوانی به توسعه پایدار شهری ونیز افزایش درآمد شهرداری ها خواهند کرد.

اعمال مدیریت واحد شهری برای بهره گیری هر چه بیشتر از قابلیت های گردشگری شهرها مساله ای است که نباید از آن غافل باشیم.

در شهرهای موفق در حیطه گردشگری شهردار بالاترین مقام تصمیم گیرنده برای پروژه ها و برنامه ها است تا ساختار مدون و مشخصی در شهر اعمال شود.

بدون شک درآمدی که از توسعه گردشگری نصیب شهرها می شود قابل اتکا است واشتغال زایی بالای این حوزه گردش اقتصادی را به دنبال دارد که بسیاری از شهرداری های موفق در زمینه درآمد پایدار آن بهره می برند.

با توجه به تکالیف قانونی شهرداری ها و شوراهای اسلامی در برنامه پنجم توسعه در ایجاد نظام درآمدی پایدار، استفاده از ظرفیت های گردشگری می تواند نقش بسزایی در تامین درآمد پایدار برای شهرداری ها به ویژه شهرهای کوچک و کم درآمد داشته باشد به شرط آن که بخواهیم وعمل کنیم.

خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا