گوناگون

گردشگری ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) بحث و تبادل نظر در خصوص بیش از 300 ایده در حوزه گردشگری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دکتر سیدعلی‌اکبر شمسیان امروز 26 مهرماه در افتتاحیه این همایش تصریح کرد: امروزه در مورد آثار مثبت گردشگری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور تردیدی وجود ندارد؛ گردشگری همان‌طور که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفته، ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌ها ابزاری برای تبادل نظر و تعاملات علمی، به اشتراک‌گذاری دستاوردهای نظری و تجربی صاحب‌نظران و فرصت مناسبی برای خلق ایده‌ها و راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی است.

شمسیان با بیان این‌که «گردهمایی امروز و فردا در نظر دارد حاصل بیش از 300 ایده و تجربه را در قالب‌های مختلف از نویسندگان داخل کشور و تعدادی از صاحب‌نظران خارج از ایران به بحث و تبادل نظر و به اشتراک‌ گذارد» ابراز امیدواری کرد، با حضور و مشارکت حداکثری اندیشمندان، مدیران و کارشناسان، هم‌افزایی و انسجام لازم جهت تصمیم‌سازی و ارائه عناصر لازم برای پیشرفت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تجربه دو دهه فعالیت پژوهشی در مورد مسائل و نیازهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه‌ریزی در استان و انجام مطالعات مربوط به تدوین اسناد فرادستی، از جمله سند آمایش سرزمین، سند اشتغال استان و اسناد راهبردی توسعه زیارت به تشخیص اهمیت موضوع گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی و مذهبی در پیشرفت کشور، در جهادی علمی به منظور یاری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور در جهت اتخاذ راهبردها و راهکارهای پیشرفت گردشگری کشور اعلام آمادگی می‌کند.

شمسیان تاکید کرد: یکی ازگام‌های مهم در این راستا برپایی این همایش است.

وی با اشاره به اهداف پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در این پژوهشکده با سه گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی، جامعه‌شناسی و اقتصاد گردشگری ماموریت خود را تمرکز بر پژوهش‌های تخصص و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار در حوزه گردشگری قرار داده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موقعیت منطقه‌ای استان و به خصوص کلانشهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران در ارتباط با جذب زائران و گردشگران مذهبی داخلی و خارجی بسترهای مناسبی را برای تولید و تراکم دانش در این حوزه فراهم نموده است.

شمسیان با تاکید بر لزوم ایجاد قطب علمی گردشگری فرهنگی، مذهبی و زیارت در مشهد تصریح کرد: ایجاد قطب گردشگری در مشهد زمینه لازم برای نهادینه شدن پژوهش‌های تخصصی در این موضوع و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و چالش‌های مربوط در کشور را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا