گوناگون

گروه تروریستی داعش چه برنامه‌ای برای عملکرد‌ آینده خود دارد؟

2384171 662به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از بی‌بی‌سی، پس از اشغال شهر موصل در 10 ژوئن، تروریست‌های گروه تکفیری داعش به مناطق جنوبی عراق و به سوی شهر بغداد حرکت کرده‌اند.
 اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که گروه تروریستی داعش چه برنامه‌ای برای عملکرد‌ آینده خود دارد؟

هم‌اکنون این گروه تروریستی با زیر سوال بردن دولت نوری‌ المالکی، نخست وزیر قانونی این کشور، تصویر وهم‌آلودی از خود را به عنوان دولت خودساخته عراق در ذهن می‌پروراند. این موضوع تنها به عراق محدود نمی‌شود، چرا که این گروه هم‌اکنون قلمروهای مشخصی برای خود در سوریه در نظر گرفته و برای آنها شهرداری تاسیس کرده است.

 داعش گروهی با حجم زیادی از بوروکراسی و پرونده‌سازی است؛ عملیات‌های آن مدیریتی مرکزی دارند و به صورت منطقه‌ای اجرا می‌شوند. کاملا واضح به نظر می‌رسد که تروریست‌های عراق و سوریه از یک مرکز اصلی فرمان می‌گیرند و عملیات‌های خود را به طور هماهنگ اجرامی‌کنند. هماهنگی و همکاری اعضای این گروه در این دو کشور تا حدی است که در برخی از مناطق، مرز‌های عراق و سوریه عملا از بین رفته‌اند و در قلمرو تروریست‌ها محو شده‌اند. بنابراین شاید نخستین هدف میان‌مدت داعش، تسلط بر شهرهای مرزی عراق و سوریه باشد.

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است مطرح شود این است که چرا این گروه از همان ابتدا به بغداد حمله نکرده و آن را تسلط نکرد؟ در پاسخ باید گفت داعش بسیار آرام پیش‌ می‌رود و با افزودن به تعداد شهرهای اشغال شده، قدرت خود را برای حمله به شهرهای بزرگ‌تر از جمله بغداد ذخیره می‌کند. علاوه بر این، در این مدت با ادامه جنگ نرم و حضور بسیار گسترده در رسانه‌های مجازی، این گروه سعی دارد موجی از وحشت را در این شهر به راه اندازد و ضمن آن، نیروهای جدیدی را برای عملیات‌های خود در منطقه جذب نماید.

 
این گروه قصد دارد از این طریق روز به روز بر تعداد نیروهای خود بیفزاید و قلمروش را گسترش دهد. در نتیجه کشور دچار بی‌ثباتی شده و شرایط برای عملکرد آنها آسان‌تر خواهد شد. موضوع دیگری که داعش بر آن تمرکز کرده و قصد دارد از طریق آن به درگیری‌های داخلی در عراق دامن بزند، به راه انداختن اختلافات قومی و مذهبی میان مردم این کشور است.

گروه تکفیری بعثی داعش اخیرا مدعی شده است که بسیاری از نواحی منطقه را متعلق به خود می‌داند و قصد دارد پس از عراق، برای باز پس گیری آنها اقدام کند. برای مثال سرکردگان داعش مدعی شده‌اند که قسمت‌هایی از کشور اردن و رژیم صهیونیستی متعلق به آنها است و به زودی آن‌ها را تصاحب خواهند کرد. این در حالی است که داعش روز به روز نفوذ خود بر حامیان سعودی‌اش را افزایش می‌دهد و  قصد دارد به کمک آنها به قدرت خود بیفزاید.
 

با وجود چنین مسائلی، به نظر می‌رسد داعش هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای عملیات‌های بعدی خود است و سکوت و سکون موقتی آن، به معنای توقف برنامه‌های فراگیرش نخواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا