گوناگون

گزارش رئیس دانشگاه امیرکبیر از فعالیت‌های علمی/پاسخ هاشمی رفسنجانی به احساسات دانشجویان

رئیس دانشگاه امیرکبیر در دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با پژوهشگران دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به اینکه “تا سال 92، 150 اختراع در دانشگاه امیرکبیر انجام شده بود”، به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این دانشگاه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علیرضا رهایی در حاشیه بازدید رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دستاورد پژوهشگران دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک (دستگاه توکامک البرز) با بیان اینکه “در گذشته چهار قطب علمی داشتیم و در حال حاضر 18 قطب علمی شناخته شده داریم”، گفت: عمده‌ترین کار ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه تحقیقات و بصورت پژوهش‌محور بوده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر 18 طرح کلان در این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله می‌توان به ماهواره امیرکبیر، ابررایانه ملی، طرح شبکه ملی اطلاعات، طرح راه‌اندازی مرکز دفاع سایبری، طرح توسعه رمز کشور، منظومه ماهواره‌ها و موتور ماهواره سنگین اشاره کرد.

این استاد دانشگاه همچنین به برخی ویژگی‌های طرح توکامک البرز و نتایج علمی آن اشاره کرد و گفت: این طرح نوآوری و طراحی یک دستگاه توکامک در ایران برای اولین‌بار بوده است و همچنین ساخت و راه‌اندازی یک توکامک کاملاً بومی در ایران است.

رهایی خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه‌های وسیع در تحقیقات گداخت، آشکارسازی، انرژی‌های نو، امواج رادیویی، شتاب‌دهنده‌ها و تحقیقات یونی و اشعه ایکس از ویژگی‌های برجسته طرح توکامک البرز است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه رضا امراللهی رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با بیان اینکه “پروژه توکامک البرز از دو سال قبل با قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع آغاز به کار کرد”، گفت: این اقدام مبتنی بر 40 سال دانش موجود در کشور بوده است که تا پایان فروردین سال 92، 86 درصد در کار پیشرفت داشتیم.

امراللهی خاطرنشان کرد: در کشور ما در 30 سال گذشته سه توکامک با اندازه‌های کوچک و متوسط به کار افتاده است که دو مورد اول آن در سازمان انرژی اتمی و سومی در دانشگاه آزاد بوده است که ایتالیایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها به ترتیب آن‌ها را ساخته‌اند.

رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک با بیان اینکه “از 15 سال پیش به فکر ساخت اولین توکامک در ایران افتادیم”، گفت: بالاخره از دو سال قبل با کمک‌های مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع با نام البرز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخت توکامک راه‌اندازی شد و نشان دادیم که ایرانی، می‌تواند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم و پس از خروج خودروی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعدادی از دانشجویان در مقابل وی با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامینی همچون “ما همچنان دلواپسیم”، “مرگ بر آمریکا”، “ما دلواپس دستاورد شهید شهریاری هستیم”، “ما دلواپس دستاوردهای شهدای هسته‌ای هستیم” و … حاضر شدند.

یکی از دانشجویان نیز نزدیک خودروی آقای هاشمی شد و گفت “من خیلی شما را دوست دارم” و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ به ابراز احساسات و نگرانی‌های دانشجویانی که پلاکاردهایی در دست داشتند از خودروی خود پیاده شد و به احساسات آن‌ها پاسخ گفت و تاکید کرد: برای من هم انرژی هسته‌ای مهم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا