گوناگون

گلزنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، تیم ملی فوتبال ایران از همان اولین دوره حضور در سال 1978 تا آخرین دوره حضور در سال 2006 را بررسی می‌کنیم.

دانایی فرد: نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی
 
تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی 1978 آرژانتین با تیم‌های اسکاتلند، هلند و پرو در یک گروه قرار گرفت. ایران در نخستین دیدار خود در تاریخ جام جهانی به مصاف تیم ملی هلند رفت و در پایان با سه گل مغلوب شد.

تیم ملی ایران در دومین دیدار خود نیز مقابل اسکاتلند تیم آماده و قدرتمند آن زمان قرار گرفت که در این دیدار نخستین گل ایرانی در تاریخ جام جهانی به ثمر رسید.

این دیداد در هفته ژوئن 1978 در ورزشگاه مایوآلبرتوکمپس و از ساعت 15 و 45 دقیقه به وقت محلی برگزار شد. در حالی که تیم ایران در نیمه نخست با گل به خودی اسکندریان عقب افتاده بود، در نیمه دوم موفق به جبران نتیجه شد.

ایرج دانایی فرد که در آن زمان بیست و هفت ساله بود، در دقیقه 60 اولین گل ایرانی در جام جهانی را زد.

دانایی فرد، زمانی زننده نخستین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی شد که بازیکن تیم تاج سابق بود. این هافبک پیشین تیم ملی ایران سابقه بازی در تیم‌های پاس و عقاب را هم دارد.

دومین گلزن: حسن روشن
 
تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین در سومین دیدار گروهی خود در یازدهم ژوئن و از ساعت 16 و 45 دقیقه به وقت محلی برابر تیم ملی پرو قرار گرفت و در پایان با نتیجه سنگین 4 بر یک مغلوب شد.

تک گل تیم ایران را در این بازی حسن روشن به ثمر رساند. روشن که در آن زمان 22 سال داشت، بازیکن تاج سابق بود.

البته وی همان سال از تاج جدا شد و به الاهلی امارات پیوست و پس از آن دوباره به استقلال برگشت. مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران پس از یک سال دوباره به الاهلی رفت، اما دوباره یک سال بعد باز هم به استقلال پیوست و تا سال 1367 در همین تیم باقی ماند تا در نهایت از فوتبال خداحافظی کرد.

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین با دو باخت و یک مساوی گروه خود چهارم شد.

سومین گلزن: حمید استیلی
 
ایران در جام جهانی 1998 فرانسه نخستین دیدار خود را با شکست یک بر صفر مقابل یوگسلاوی سابق پشت سر گذاشت، اما در دومین دیدار بی تردید بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران رقم خورد، جایی که تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا قرار گرفت.

در آن دیدار تاریخی و فراموش نشدنی استیلی گل اول تیم ملی  را با یک ضربه سر استثنایی به ثمر رساند. بعدها این گل حمید استیلی به گل قرن شهرت یافت. استیلی زمانی که گل قرن را به ثمر رساند، سی و یک ساله بود.
هافبک پیشین تیم ملی، فوتبال خود را از پاس تهران آغاز کرد و پس از آن به ترتیب در باشگاه‌های القادسیه، بهمن، گیلانک یونایتد و مجددا بهمن و پرسپولیس بازی کرده است.

استیلی سال 83 فوتبال را کنار گذاشت و هم اکنون سخنگوی باشگاه پرسپولیس است.

چهارمین گلزن: مهدی مهدوی کیا
 
مهدوی کیا گل دوم ایران به آمریکایی‌ها را به ثمر رساند ولی در آن زمان بازیکن پرسپولیس بود. درخشش وی در جام جهانی باعث شد دروازه فوتبال اروپا به روی وی باز شود و به بوفوم آلمان بپیوندد، اما دوران طلایی مهدوی کیا در هامبورگ بود. وی پس از آن برای آینتراخت فرانکفورت، بوخوم، استیل آذین و داماش بازی کرد و در نهایت به پرسپولیس پیوست.

ایران در جام جهانی 1998 فرانسه در سومین دیدار خود مقابل آلمان با دو گل شکست خورد و در مجموع با سه امتیاز در گروه خود سوم شد.

گل محمدی و گل پنجم
 
تلخ ترین جام جهانی ایران هشت سال بعد در آلمان بود. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2004 آلمان با مکزیک، پرتغال و آنگولا هم گروه شده بود. نمایش بد شاگردان برانکو ایوانکوویچ در دیدار نخست مقابل مکزیک شکست 3 بر یک را به دنبال داشت. مکزیک گل اول را زد، اما این نتیجه با گل بازیکنی به تساوی انجامید که کمتر کسی احتمال گلزنی وی را در جام جهانی می‌داد. یحیی گل محمدی، بازی را به تساوی کشاند، اما ایران در ادامه دو گل دیگر از مکزیک خورد تا با شکست نخستین دیدار خود را پشت سربگذارد.

گل محمدی به عنوان مدافع نخستین گل ایران در جام جهانی را زد، سی و شش ساله و بازیکن صبا باتری بود.

وی فوتبال خود را در تراکتور سازی آغاز کرد و در باشگاه‌های فولاد و پرسپولیس ادامه داد و هم اکنون سرمربی ذوب آهن اصفهان است.

سهراب بختیاری زاده و ششمین گل
 
دیدار دوم ایران در جام جهانی 2006 در مرحله‌ی گروهی با شکست مقابل پرتغال به پایان رسید.

ایران در آخرین دیدار خود در جام جهانی 2006 مقابل آنگولا قرار گرفت. زننده تک گل ایران در آن دیدار و ششمین گل تاریخ ایران در جام جان باز هم یک مدافع بود. سهراب بختیاری زاده بازیکن صبا باتری با گلزنی مقابل آنگولا افتخار مهمی را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرد.

وی در جام جهانی آلمان سی و چهار ساله بود، از فولاد خوزستان فوتبال خود را آغاز کرد و سپس در تیم‌هایی نظیر استقلال و پاس و استقلال صنعتی خوزستان بازی کرد.

گلزن بعدی چه کسی است؟
 
جام جهانی برزیل در پیش است. در هر جام جهانی ملی پوشان ایرانی دو گل زده‌اند، حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در برزیل چند گل به نام ایران ثبت می‌شود، شاید هم اصلا شاگردان کی روش موفق به گل زدن نشوند.

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا