گوناگون

گلوگاه توسعه استان سمنان در بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار مهر، منصور قدرتی صبح دوشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان سمنان که در محل سازمان بسیج مهندسین استان برگزار شد ضمن بیان اینکه تنگناهایی برای دستیابی به اهداف کشاورزی در چارچوب اسناد بالادستی وجود دارد اظهار داشت: مخاطرات محیطی بخش کشاورزی، استفاده نامناسب از اراضی، بهره وری پایین از پتانسیل های موجود و … از جمله تنگناهای موجود برای دستیابی به اهداف و رشد و توسعه کشاورزی در چارچوب اسناد بالادستی است.

وی با تاکید به وقوع خشکسالی های پی در پی در استان سمنان عنوان کرد: خشکسالی به ویژگی اقلیمی استان تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان کاهش نزولات، تبخیر زیاد و نفوذ کم عمقی آب در خاک، مهار و توزیع آب در مزارع و باغ ها، وجود صنایع و تولید محصولات کشاورزی پر مصرف را از مهمترین علل بروز بحران آب در این استان بر شمرد.

قدرتی، مدیریت خطرپذیری به جای مدیریت بحران، اصلاح و بهبود راندمان و کارایی مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، بهره برداری بهینه از عرصه های منابع طبیعی، گیاهان دارویی و صنعتی و توجه ویژه به طرح های بیابان زدایی و … را از مهمترین راهکارهای کاهش پدیده خشکسالی عنوان کرد.

وی در خاتمه افزود: در راستای احداث بندهای زیرزمینی در حال حاضر مطالعات و طراحی شش سد در مناطق کلو، شیمی، آبخوری، بیدستان کویر، دو گوش و تو چاهی آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا