گوناگون

کمبود 6000 معلم در خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از وجود 2200 معلم مازاد و کمبود 6000 معلم در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، دکتر سید جواد حسینی امروز 28 مرداد ماه در سی و سومین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شورا برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد آموزش و پرورش استان پرداخت و با اشاره به وجود 2200 معلم مازاد و و کمبود 6000 معلم در استان اظهار کرد: یک میلیون و 120 هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی در بیش از 12 هزار آموزشگاه و 53 هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به فعالیت 90 هزار معلم در سطح استان، خاطرنشان کرد: اگر تعدد دانش‌آموزان استان را با تک تک سایر استان‌های کشور مقایسه کنیم، تعداد دانش‌آموزان هشت استان کشور کمتر از تعداد دانش‌آموزان ماست.

حسینی با بیان اینکه خراسان رضوی به دلیل وجود دانش‌آموزان مرزنشین، عشایر و … ترکیبی موزاییکی دارد، تصریح کرد: اعتباراتی که به آموزش و پرورش خراسان رضوی اختصاص یافته است متناسب با جمعیت دانش‌آموزی است نه شاخص جمعیتی.

اسکان 70 هزار خانوار فرهنگی در 45 روز گذشته در استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اسکان 70 هزار خانوار معلم فرهنگی در یک ماه و نیم اخیر در سطح استان، افزود: در هفته اخیر 12 همایش ملی در استان برگزار شده است؛ 12 درصد جمعیت دانش‌آموزان استثنایی کشور در خراسان رضوی هستند که هزینه تحصیل آنان حدود پنج برابر هزینه‌ تحصیل دانش‌آموزان عادی است و تمام این موارد نشان می‌دهد اعتبارات استان باید بیش از شاخص جمعیتی باشد.

حسینی با اشاره به تحصیل 67 هزار دانش‌آموز در حاشیه شهر مشهد گفت: 418 آموزشگاه در حاشیه شهر مشهد وجود دارد و 21 هزار معلم نیز در حاشیه شهر مشغول به فعالیت می‌کنند.

وی سرانه فضای آموزشی را در استان 5.7 مترمربع و در مشهد 4.6 مترمربع اعلام و اظهار کرد: سرانه فضاهای ورزشی در استان 0.11 مترمربع و در کشور 0.17 مترمربع و این رقم در جهان 2.5 مترمربع است و در این زمینه وضعیت مطلوبی نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به کاهش حجم دانش‌آموزان در سال‌های اخیر عنوان کرد: در حال حاضر 12 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز در کشور مشغول به تحصیل هستند و این در حالی است که تعداد مدارس کاهش نیافته است بنابراین باید سطح کیفی آموزش‌ها ارتقا داشته باشد.

حسینی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را از سیاست‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 50 هزار معلم مازاد وجود دارد در حالی که به 55 هزار معلم نیاز داریم و این امر به معنای عدم مدیریت منابع انسانی است؛ در خراسان رضوی نیز 2200 معلم مازاد وجود دارد اما با کمبود 6000 معلم مواجه هستیم و این مساله به دلیل عدم توزیع مناسب معلمان است.

وی ادامه داد: با انبوه زیادی از شبه معلمان مواجه هستیم که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

حسینی رویکرد بومی‌گزینی را از دیگر سیاست‌های آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: ضریب ماندگاری معلمان در مناطق محروم 2.5 تا سه سال است و برای حل این مشکل رویکرد بومی‌گزینی را پیش گرفته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تمرکززدایی، بودجه‌ریزی عملیاتی و ارتقای مدیریت آموزشگاهی را از دیگر سیاست‌های آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی با اشاره به افتتاح صندوق ذخیره فرهنگیان در استان گفت: با افتتاح این صندوق می‌توانیم زمینه‌های سرمایه‌گذاری را در عرصه‌های مختلف با همکاری شهرداری و شورای شهر داشته باشیم.

حسینی اضافه کرد: 19 مدرسه در حریم رضوی در مشهد وجود دارد که امکان تبدیل به مراکز اقامتی برای استان‌ها شوند و در این زمینه آماده همکاری با شهرداری هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: برخی مدارس در مکان‌هایی هستند که قابلیت تجاری شدن دارند و در این زمینه نیز آمادگی همکاری با مدیریت شهری را داریم.

وی همچنین از آمادگی آموزش و پرورش استان برای ایجاد دهکده سلامت در مشهد و دهکده المپیادهای ورزشی در مشهد خبر داد و افزود: آمادگی داریم با همکاری شهرداری مدارس تجربی با آموزش‌های شهروندی ایجاد کنیم.

تشکیل کمیته مشترک برای رفع اختلاف نظرات آموزش و پرورش و شهرداری

حسینی با اشاره به اختلاف نظر شهرداری مشهد و آموزش و پرورش اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترکی برای این امر تشکیل شود تا در آن در خصوص موضوعاتی از قبیل زمین‌های سرمایه‌گذاری، عدم پرداخت سهم پنج درصدی آموزش و پرورش از عوارض ساختمانی از سوی شهرداری و … تصمیم‌گیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد: شهرداری مشهد و آموزش و پرورش بتوانید همکاری همکاری خوبی به نفع شهروندان داشته باشند.

حوزه پرورش مغفول مانده است

حجت‌الاسلام مجید فاطمی ارفع، عضو شورای شهر مشهد با اعتقاد بر اینکه از حوزه پرورش اغفال شده است، عنوان کرد: در تعالیم دینی نیز تزکیه بر تعلیم مقدم است.

وی با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش با حوزه علمیه افزود: اگر این امر محقق شود حضور روحانیت در مدارس اثرات فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا