گوناگون

گونه‌های غیر بومی تهدیدی برای حیات وحش ایران/ اصابت گلوله اصلی‌ترین آمار مراجعه پرندگان وحشی

عمارلویی مدیر کلینیک بازپروری پردیسان ، مدیرکلینیک بازپروری پردیسان درگفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه عمده‌ترین مشکل اینجاست که هنوز برخی از مردم تفاوت بین  حیوان وحشی و حیوان خانگی را نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 500 نمونه از حیات وحش درکلینیک نگهداری می‌شوندافزود: تعداد بسیار زیادی از چهارپایان، پرندگان و خزندگان به خاطر شرایط بد نگهداری دیگرتوان برگشت به طبیعت را ندارند در این بین پرندگان وحشی آمار قابل توجهی را به خوداختصاص داده اند ،پرندگانی که به علت اصابت گلوله و یا چیدن پرهایشان آسیب دیده‌اند، تا جایی که 90 درصد آنها هرگز به طبیعت برنمی‌گردند.

عمارلویی ادامه داد: شرایط بد نگهداری گاه باعث تلف شدن یک گونه می شود ، مانند میش 2 ساله‌ای که هفته گذشته توسط مامومران آتش نشانی ازکانال آب بیرون کشیده شد، ظواهر حیوان نشان می‌داد که این گونه در منزل نگهداری شده بود ومتأسفانه به علت جراحات شدید، 48 ساعت بعد از انتقال به پردیسان تلف شد و ما هم نتوانستیم کاری برایش انجام دهیم.

مدیرکلینیک بازپروری پردیسان ادامه داد: متأسفانه نمی‌دانم چرا عده‌ای تمایل به نگهداری  حیوانات غیر متعارف مانند توله، شیر، پلنگ، تمساح و … دارند، حیواناتی که حیوان خانگی نیستند و جدا کردن آنها از طبیعت به آنها آسیب می‌زند.

وی با اشاره به قاچاق حیات وحش اظهارداشت: اکثر  جانورانی که به پردیسان منتقل می شوند گونه غیر بومی هستند که به طور قاچاق وارد‌شده‌اند، مانند خزندگان ( لاک پشت گوش قرمز و برکه‌ای) ومار که در طول ماه 20 تا 30 مورد کشف و به  این مرکز منتقل می‌شود.

عمار لویی در پایان ورود گونه‌های غیر بومی را تهدیدی بزرگ برای حیات وحش کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: ورود یک  گونه مهاجم تهدیدبسیار بزرگی برای طبیعت ایران است و اگر زمانی با گونه بومی جفت‌گیری کند باعث می‌شود تا نژاد خالص ما از بین برود و حتی اگر این اتفاق هم نیافتد باز هم به حیات وحش داخلی آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا