گوناگون

یک استاد دانشگاه: شهر انسان گرا فراموش شده است

81149376 5669362

به گزارش ایرنا ˈمحمدرضا پورجعفرˈ شنبه در همایش هفته معمار با محوریت معماری و شهرسازی انسان گرا در بجنورد، اظهار کرد: حرکت اشتباه در مسیر شهرسازی و دوری از فرهنگ غنی شهرسازی اسلامی، مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: باید فکر کنیم که چگونه می توانیم شهرهای انسان گرایی را که در گذشته تاریخی خود داشتیم، دوباره احیا کنیم و در این مسیر توجه به سخنان بزرگان دینی و بها دادن مسوولان مرتبط در استفاده از دانش دانشگاهیان می تواند منشاء اثر باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون عمده پروژه های شهری بدون اندیشه و تقلیدی اجرا می شود که نمونه بارز آن را در اجرای پروژه اتوبان شهر تهران مشاهده می کنیم و حال آنکه باید با رفتن به سراغ پروژه های حمل و نقل عمومی، از صرف میلیاردها تومان هزینه و آلودگی شهری جلوگیری کرد.

پورجعفر، دادن مجوز ایجاد ساختمان بر روی گسل زلزله در دامنه البرز، که زیباترین موهبت الهی برای تهران است و افزایش خودروها بدون توجه به ایجاد توقفگاه را از دیگر مشکلات شهرسازی و توجه نکردن به شهرسازی انسان گرا برشمرد.

وی افزود: من به برخی از مسوولان شورای شهر تهران تذکر داده ام که پول های زیادی به علت توجه نکردن به پژوهش در اجرای پروژه های شهری به باد رفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز با اشاره به این که معماری ایرانی اسلامی در گذشته حرف اول را می زد، گفت: امروز هم می توانیم دوباره معماری ایرانی اسلامی را در اجرای پروژه های شهری احیا کنیم.

ˈعلی اصغر بدیعی مقدمˈ افزود برای احیای دوباره معماری ایرانی و اسلامی در اجرای پروژه های شهری، اساتید و دانشجویان رشته های معماری نقش بسزایی می توانند ایفا کنند و باید برای مشارکت گرفتن از فکر و اندیشه این قشر سرمایه گذاری شود.

وی گفت: عملیاتی کردن بهره گیری از فکر و اندیشه دانشگاهیان برای اجرای پروژه های شهری نیاز به کار بسیاری دارد و وزارت راه و شهرسازی بتازگی مرکز تحقیقات خود را برای بستن قرارداد همکاری با دانشگاه ها در استان ها فعال خواهد کرد.

شهردار بجنورد نیز به وضعیت شهرسازی در بجنورد مرکز خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این شهر با نگاه خودرو محور مدیریت می شود و بودجه کلانی از شهرداری صرف ایجاد، آسفالت و نوسازی معابر می شود.

ˈروح الله براتیانˈ افزود: با توجه به صرف هزینه کلان شهرداری بجنورد در بخش مزبور، مشکلات شهروندان در این شهر حل نشده و آنان براحتی نمی توانند در پیاده روها تردد کنند.

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز با اشاره به این که در معماری شهری کمتر نشان از زیبایی شهر دیده می شود، گفت: شهر بجنورد هویتی اسلامی ندارد در حالی که در گذشته هر شهری برای خود دارای هویت بود.

ˈمهدی محمدیˈ هویت زدایی از شهرها با انگیزه های سودجویانه را از معضلات کنونی آن برشمرد و افزود: استفاده از علم معماری و بومی سازی آن باید از دولت آغاز شود و در ساخت ادارات باید به علم معماری اسلامی توجه شود.

این همایش امروز با حضور جمعی از مسوولان، دانشگاهیان و دیگر دست اندرکاران بخش ساخت و ساز خراسان شمالی در تالار حافظ بجنورد برگزار شد. ک/2

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا