گوناگون

‌پرواربندی‌ گامی در مسیر تقویت اقتصاد دامپروری

‌توجه به تولیدات دامی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های کشاورزی و دامپروری در راستای توسعه‌ی اقتصادی مبتنی بر روستا همواره مورد توجه کشورهای توسعه نیافته و یکی از اصول مدنظر آنان در این حوزه‌ی اقتصادی است.

آموزش بهترین را‌هکارها به دامداران ‌می‌تواند در جهت تولید دام با کیفیت که در تقویت اقتصاد تولید‌کننده و توسعه‌ی اقتصاد کشور مؤثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(‌ایسنا)- منطقه ‌مرکزی، به گفته‌ی ‌کارشناسان، پرواربندی دام یکی از این راهکار‌هاست که‌علاوه ‌بر کاهش هزینه‌ی تولید پروتئین برای دامدار و البته جامعه، سودآوری فعالیت اقتصادی را نیز تضمین می‌کند.

کارشناسان معتقدند: افزایش تولید گوشت قرمز، کاهش میزان واردات آن، اشتغال‌زایی و فعال شدن نیروهای غیرفعال و بیکار چند مزیت پرواربندی دام تلقی می‌شود.

به گفته‌ی مسئول دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، پرواربندی عبارت از چاق کردن دام و ازدیاد گوشت آن با استفاده از غذای مناسب و رعایت مسائل بهداشتی است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز روزافزون به گوشت بعنوان یک منبع پروتئینی، تأسیس واحد‌های پرواربندی و همچنین پرورش گوساله در این واحد‌ها در سطح استان مرکزی انجام شده است.

گنجی با اشاره به مزیت پرواربندی دام‌، تأکید کرد: با اجرای پرواربندی دام علاوه‌ بر تأمین پروتئین دامی در کشور، راندمان تولید افزایش پیدا می‌کند و موجب اشتغال پایدار می‌شود.

وی افزود: احداث جایگاه‌های پرورش دام باید متناسب با شرایط آب و هوایی، نوع دام، نوع تولید و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد. پرورش دام ‌می‌تواند در جایگاه‌های باز، نیمه‌باز و بسته صورت پذیرد. تأسیسات تغذیه‌ای مناسب دام نیز با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه پرورش تعیین می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: طرح‌های دامپروری بخصوص پرورش گاو و گوسفند با روش‌های علمی و در قالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی، دستیابی به تولید اقتصادی و بهداشتی فرآورده‌های دامی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: پرواربندی گوساله ریز از طریق خریداری از میدان دام انجام شده و با تأمین جیره‌ی غذایی مخصوص جهت بهره‌وری گوشت با کیفیت تولید می‌شود.

وی با اشاره به ثابت ماندن قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر گفت: با توجه به قیمت گوساله‌ی خریداری شده توسط دامدار و افزایش قیمت علوفه برای تغذیه‌ی دام، در شرایط اقتصادی موجود رواج پرواربندی دام با کاهش روبرو ‌شده و این مشکل اساسی به مرور زمان موجب کاهش دام پرواربندی شده خواهد شد.

رئیس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به صادرات آزاد دام سبک و گوساله پرواری از سوی سازمان دامپزشکی عنوان کرد: با اجرای این امر و دریافت گواهی سلامت از سازمان دامپزشکی می‌توان شاهد رونق اقتصادی در این بخش بود.

گنجی، به صادرات پنج هزاربره پرواری در استان اشاره کرد و از صادرات آزاد دام تا اواخر مهرماه سال جاری خبر داد.

وی در ارتباط با میزان آشنایی مردم با پرواربندی دام خاطرنشان کرد: مردم هریک از مناطق استان بخصوص روستاییان به نحوی با پرواربندی دام آشنایی نسبی دارند. با توجه به وضعیت روستایی هر منطقه پرواربندی دام از جمله گوساله در روستاهایی از جمله داوودآباد و آوه ساوه صورت می‌پذیرد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت واحد‌های پرواربندی دام در شهرستان اراک، ساوه و فراهان تصریح کرد: این واحد‌ها علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز استان، قسمتی از گوشت مصرفی استان تهران را نیز برطرف می‌سازند.

گنجی بیان کرد: در حال حاضر واحد‌های پرواربندی با ظرفیت 150 هزار رأس در سطح استان وجود دارد که تنها از میان آن‌ها 50 هزار رأس دام پروار شده‌اند.

براساس این گزارش‌، انجام عملیات پرواربندی موفق نیازمند ایجاد جایگاه مناسب جهت پرواربندی، خرید دام مناسب تهیه‌ی علوفه‌ی موردنیاز دام درطول دوره‌ی پرواربندی، قرنطینه‌، انجام امور بهداشتی بر روی دام‌های خریداری شده قبل از پرواربندی‌، بکارگیری روش‌های مناسب پرواربندی و رعایت اصول صحیح تغذیه است.

عباس گنجی گفت: جمعیت دامی یک کشور سرمایه‌ی ملی آن کشور محسوب می‌شود و تدوام تولید و استفاده صحیح از فرآورده‌های دامی امری حیاتی است.

رئیس دفتربهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان بکارگیری روش‌های علمی درحوزه‌ی تولید و پرواربندی دام را موجب لزوم خودکفایی کشور و عدم وابستگی به بیگانگان برشمرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا