گوناگون

برنامه های بزرگداشت سی وسومین سالروز شهادت دکتر چمران تشریح شد

81202339 5762728

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، «مهدی چمران» عصر یکشنبه در نشست خبری معرفی برنامه های سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران گفت: در شرایط به سر می بریم که هم در کشور و هم در منطقه بیش از هر زمان دیگری به آمادگی در همه زمینه ها نیاز داریم.

وی با اشاره به حوادثی که در کشورهای همسایه بویژه عراق و سوریه در حال رخ دادن است، افزود: باید ملت ایران اسلامی، یک آمادگی دفاعی همیشگی داشته باشد.

رییس بنیاد شهید چمران ادامه داد: بزرگداشت شهدا و زنده نگهداشتن یاد، نام و خاطره شهدای عزیز فقط این نیست که نام آنان را را بزرگ بداریم، بلکه به خاطر آن است که اصل شهادت طلبی و آماده بودن برای ایثار، گذشت و فداکاری را برای کشورمان، مکتبمان، ملتمان، عقایدمان و باورهایمان برای همیشه در کشور زنده باشد.

چمران توضیح داد: نمونه کامل ایثار شهدای بزرگوار ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز شهدای هسته ای هستند.

وی گفت: شهید چمران یکی از شهدای بزرگی است که نام او در یاد و خاطره تمام ملت ایران وجود دارد. او یک دانشمند بزرگ و کم نظیر فیزیک هسته ای و فیزیک پلاسما بود که در بزرگترین دانشگاه های روی زمین و در کشور آمریکا دکترای خود را دریافت کرد.

چرمان افزود: شهید چمران یک فعال بزرگ سیاسی در دوران دبیرستان و دانشگاه هم در ایران و هم آمریکا، و از پایه گذاران انجمن اسلامی در دانشگاه های این دو کشور بود.

رییس بنیاد شهید چمران گفت: شهید چمران در همه ابعاد علمی، دینی، عرفانی، جهاد و حماسه یک الگو بود و چه بسا هیچگاه ویژگی های عرفانی و حماسی با هم در یک شخص جمع نشود، به همین دلیل او یک شخصی است که دارای ویژگی های گاه متضاد است.

وی افزود: شهید چمران از نظر علمی در بالاترین جایگاه علمی و عقیدتی قرار داشت و در بهترین دانشگاه ها تحصیل می کرد، علاوه بر این، او یک فعال بزرگ سیاسی در رابطه با مسایل ایران و منطقه بود، بگونه ای که رهبران کشورهای همسایه همانند «یاسر عرفات»، «ابوجهاد» و «حافظ اسد» با او مشورت می کردند.

چمران یادآور شد: محل استقرار او (شهید چمران) در منطقه برج شمالی «صور» بود. او در آنجا در هنرستان صنعتی «جبل عامل» مستقر شد. استقرار او در این هنرستان دو ویژگی داشت، نخست اینکه توانست اوضاع یتیمان و شیعیان را بهبود ببخشد و همچنین شجاع ترین و با شهامت ترین مبارزان اسلامی را پرورش دهد.

وی گفت: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران باعث شد که قدرت شهید چمران صد چندان شود و گستره فعالیت های او نیز در همراهی با شیعیان جنوب لبنان گسترش یابد.

چمران افزود: شهید چمران یک عارف واصل به حق و یک سالک ولایتمدار بود و به امامت و ولایت حضرت علی(ع) و خاندان پاک و مطهر ایشان و امام زمان(عج) اعتقاد کامل داشت، بگونه ای که معتقد بود انقلاب اسلامی ایران، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد شد.

وی گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شهید چمران برای تبریک پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار با حضرت امام خمینی(ره) به ایران آمد، آن زمان مدت هفت ماه بود که «قذافی» جنایتکار، امام موسی صدر را ربوده بود و لبنان اوضاع خوبی نداشت، اما امام خمینی(ره) از شهید چمران خواست که در ایران بماند. امام (ره) برای اینکه شهید چمران را راضی کند، گفت اگر ایران درست شود، لبنان نیز درست خواهد شد.

چمران افزود: با آغاز جنگ تحمیلی رژیم عراق علیه ایران، شهید چمران همراه با مقام معظم رهبری، ستاد جنگ های نامنظم را تشکیل داد و از طریق آن توانست با رژیم بعثی عراق مبارزه کند و ضربات محکمی به بدنه جنگی عراق وارد آورد.

رییس بنیاد شهید چمران با تشریح ویژه برنامه های بزرگداشت شهید دکتر مصطفی چمران ادامه داد: امسال ویژه نامه بزرگداشت این شهید با نام «بزرگداشت شهید چمران و شهدای ستاد جنگ های نامنظم» یکم تیر ماه از ساعت 18 تا 20 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.

وی افزود: همچنین برنامه ای با عنوان جایزه شهید چمران با حضور اساتید و دانشجویان روز 31 خرداد ماه در پارک فن آوری و نوآوری دانشگاه تهران برگزار می شود.

چمران گفت: همچنین برنامه ای نیز 29 خرداد ماه در محل شهادت شهید چمران در «دهلاویه» برگزار می شود که این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا به همراه دعای کمیل و مداحی حاج صادق آهنگران برپا خواهد شد.

وی از برگزاری مراسم مختلف گرامیداشت یاد و نام شهید چمران در شهرهای مختلف کشور خبر داد و افزود: این مراسم در شهرهای نیشابور، مشهد، کرمان و اصفهان و به همت بسیج اساتید و مجموعه های فرهنگی برگزار خواهد شد.

چمران گفت: همچنین در عصر 30 خرداد ماه برنامه گرامیداشت شهید چمران در مسجد انقلاب شهرستان ساوه برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این مراسم های گرامیداشت، ویژه برنامه هایی طی روزهای 26 خرداد ماه در صنایع دفاع واقع در مجتمع پارچین تهران و 27 خرداد ماه در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) مقابل دانشگاه صنعتی شریف بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

رییس بنیاد شهید چمران با بیان اینکه سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در سی ام خرداد ماه نیز از دیگر برنامه های بزرگداشت شهید چمران است، خاطرنشان کرد: در هفتم تیر ماه نیز برنامه ای در ارومیه توسط بسیج اساتید برگزار می شود که با یادبود شهدای هفت تیر همزمان خواهد بود.

وی در پاسخ سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه در اجرای این مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» پیش بینی شده است، گفت: گرچه در خانه موزه شهید چمران یک بار از ایشان تقدیر شد، اما در سالروز شهادت شهید چمران نیز در نظر داشتیم از زحمات حاتمی کیا تقدیر کنیم اما ایشان به سفر حج مشرف شده اند.

اجتمام(3) ** 7029 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا