گوناگون

بغض درختان بهشهر “سیل” شد

بی سرپناهی دوباره اهالی محله های بهشهر در زیر سیل تکرار شد و این حادثه بغض فروخفته درختان قطع شده ای است که در گلوی رودخانه جریان یافت و قصه بی خانمانی مردمان شهر را دوباره رقم زد و در این بین، بانوی سالخورده ای که همچنان در شوک از دست دادن جهیزیه دخترش، مات و متحیر مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تكرار بي سرپناهي مردم بهشهر و بي تدبيري و سهل انگاري منابع طبيعي دوباره حادثه آفريد و سيل مجدد در بهشهر به زغم كار كارشناسي بيانگر سهل انگاري منابع طبيعي سالها است كه ادامه دارد و هر روز تنها بر آوارگي و بدبختي مردم شهر اضافه مي كند و بي آنكه فكري براي عدم قطع درختان شهرم شود مردم ما همچنان در هراس بی سرپناهی و خیس بارانی باشند که زندگیشان را  متلاطم کرده است.

با بررسي و یادآوری سیل ویرانگر مرداد ماه سال 78 نکا، سیلی که علاوه بر تخریب روستاها، جاده ها، پل ها و جنگل ها ، بسياري از هم استاني هاي ما را در شهر همجوارمان نكا و مسافر عبوری از این منطقه را قربانی خود کرد و سيل ويرانگر سال 91 بهشهر كه 6 نفر از همشهريان ما قرباني اين سيل شده اند متوجه ورود چوب آلات جنگلي و خسارت عمده در اين راستا مي شويم كه بايد زنگ خطري براي مردم و مسئولان در اين رابطه باشد.

البته وجود سيل ويرانگر 78 در نكا زنگ هشدار بلندي براي مسئولان بود تا آبخيزداري را در مناطق بالادست و مناطق جنگلي مورد توجه قرار دهند كه اين كار با 10 سال تاخير در سال 88 به مطالعه گذاشته شد و علي رغم مطالعات و بررسي هاي لازم، متاسفانه علي رغم گذشت 5 سال از مطالعه همچنان شاهد سيل و ورود درختان تنومند جنگلي در سيلاب هاي مختلف در شرق مازندران و نقاط مختلف مركز و غرب مازندران هستيم.

هنوز هم وقتي صحبت از سيل مي شود شهروندان بهشهري به ياد گل و لاي و درختان تنومندي در سيل نكا و سال 91 مي افتند كه ديوارها را شكسته و وارد منازل شد و هر چه را كه بر سر عبورشان بود از بين برد و در سيل روز چهارشنبه با وجود هشدارهاي مختلف در رابطه با آبخيزداري مناسب، متاسفانه دوباره سيل و دوباره درختان تنومند در بهشهر، ويرانگري كرد.

سیل امروز نتیجه قاچاق چوب از جنگل است

زن ميانسالي که تمام زندگی اش زير آب و گل ولاي رفته بود و  فرش ها و وسایل خانه شان زیر گل لای بود در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه داد ما به جايي نمي رسد تا كي ما بدبختان بايد بدبخت تر شويم و عده اي به نان و نوايي برسند و با قاچاق چوب از جنگل ويراني را براي ما به ارمغان بياورند.

وي كه از عدم رسیدگی مسئولین گله مند بود اظهار داشت: متاسفانه تنها کمکی که به ما شده است دادن 4 تا کنسرو و چند متر پلاستیک و موکتی و اين موارد بوده است كه براي ما زندگي نمي شود.

اين بانوي ميانسال در كوه خيل ادامه داد: براي دومين بار طعمه سيل شده ايم و متاسفانه بي مديريتي مسئولان دوباره ما را خانه نشين كرده است و اين روزها به جاي سير كردن شكم فرزندانمان بايد با مشكل بي خانماني و آوارگي هم دست و پنجه نرم كنيم.

محمد نجفي نيز از ديگر افراد ساكن در فراش محله بهشهر مي گويد: متاسفانه عدم مديريت درست در بحران مديريت و ارائه برنامه هاي پيشگيرانه از وقوع سيل، موجب بروز اين مشكلات و بي خانماني مردم شده است.

مردم با گل و لای همخانه شده اند

وي بيان داشت: اين قهر طبيعت است  كه بر سر مردم ما نازل شده است و متاسفانه برداشت بي رويه چوب از جنگل و ايجاد فرسايش خاك موجب شده است تا گل و لاي از جنگل وارد منطقه شده و زندگي مردم را بر آب دهد.

نجفي گفت: متاسفانه عدم توجه به كار كارشناسي مسئولان موجب شده است كه قسمت اعظمي از شهرستان بهشهر دچار سيل شده و بيش از 150 خانوار بهشهري دچار سيل و خسارت در منازل مسكوني شوند.

وي بيان داشت: مسئولين در اين رابطه مسئول هستند و بايد جوابگو باشند تا به كي بايد جنگل خالي شود و ما تاوان كارها و بي مسئوليتي برخي مسئولين را بدهيم اينكه جلوي قاچاق چوب و برش درختان جنگلي گرفته شود ايا خواسته زيادي است كه از مسئولان مربوطه داريم.

نجفي اضافه كرد: هر چند كه مسئولين فعاليت‌هاي بسياري براي امدادرساني و جمع آوري كمك‌ها براي مقابله با گسترش سيل انجام داده‌اند اما عدم متولي مناسب در جنگل هاي شمالي و همچنين سهل انگاري منابع طبيعي در ايجاد سد سرشاخه گير برزو اين روند را با چالش مواجه كرده است كه متاسفانه منابع طبيعي بعنوان مقصر اصلي جوابگو نيست.

اعتبارات قطره چکانی پاسخگو نیست

وي با بيان اينكه متاسفانه اعتبارات قطره چكاني مسئولان به سيل زدگان در سالهاي جوابگوي نياز آنان نيست ادامه داد: وجود سيل در همان محله اي كه دو سال گذشته دچار سيل شده است و همان منازل دل انسان را به درد مي آورد و متاسفانه مسئولان تنها به حضور خود در مناطق و امدادرساني بسنده كرده و كار زير بنايي نمي كنند.

رقيه جباري ديگر شهروند بهشهري گفت: خوشبختانه مردم صبوري داريم كه علي رغم اين همه خسارت باز هم ايستادگي و مقاومت مي كنند و سهل انگاري مسئولين را تحمل مي كنند و متاسفانه ضعف مديريتي همچنان ديده مي شود.

وي افزود: در سيل سال 91 هم همه اين مسئولين آمدند و قول دادند كه منطقه را ايمن مي كنند اما متاسفانه تنها در حد وعده مانده است و باز هم همان منازلي كه در سيل گذشته آسيب ديد دوباره امسال طعمه سيل شد و ماييم و بدبختي هاي هر روز ما و اينكه دوباره  باید از فردا به دنبال ضامن ، وام و … باشيم.

جباري ادامه داد: وجود قانون شكني هاي مختلف در بالا دست و قاچاق چوب از جنگل ها موجب بي خانماني ما شده است و بي خانماني ما كفاره گناهان نابخشوده از ما بهتران است؛ به قولي طبيعت با اين سيل انتقام خود را از ما گرفته است.

علي ناصري نيز در اين رابطه با اشاره به عدم ايجاد سد سرشاخه گير در رودخانه برزو گفت: متاسفانه كاهلي و سهل انگاري مسئولين و منابع طبيعي در احداث اين سد موجب بدبختي دوباره مردم فراش محله و كوه خيل شد.

وي گفت: ما تا چه زماني بايد تاوان ندانم كاري ها و قانون شكني ها و بي برنامگي هاي مسئولين و منابع طبيعي را پس دهيم.

ناصري گفت: ما مردمان بدبختي هستيم كه از نداري در اين منطقه سكونت كرده ايم وگرنه ما هم دلمان زندگي خوب و خوراك و لباس خوب مي خواهد اما فقر و نداري ما را مجبور كرده كه در اين محله باشيم و مسئولان همچنانكه از ما عوارض و ماليات و پول پروانه ساختمان دريافت مي كنند بايد خدمات خوب ارائه كنند كه متاسفانه وعده ها عملي نشد.

جهیزیه هایی که سیل برد و به خانه بخت نرسید

وي با اشاره به از بين رفتن جهيزيه هاي دختران دم بخت در اين منطقه خاطر نشان كرد: متاسفانه كسي فريادهاي ما را از پشت چشم هاي اشك آلود ما نميبيند بسياري از مردم ما در اين سيل همه دار و ندار خود را از دست دادند و فقط اشك ريختند و مدارا كردند و اين حق مظلوميت مردم و بي دفاعي آنان نيست.

رضا قرباني نيز با اشاره به اينكه متاسفانه عدم لايروبي رودخانه ها و انهار يكي از مشكلات ايجاد اين مسئله و سيل گرفتگي است اظهار داشت: سال در سال لايروبي از انهار نه در اين منطقه و نه در قسمت هاي مختلف شهر انجام نمي شود و تمام جداول و رودخانه ها پر از رسوبات و زباله ها و نخاله است.

وي ادامه داد: وجود درختان شكسته در جنگل، قطع بي رويه درختان، فرسايش خاك، عدم لايروبي رودخانه ها و عدم برنامه ريزي مناسب براي پيشگيري از اين مسائل همه دست به دست هم داده اند تا سيل بهشهر اتفاق افتد.

قرباني كه يكي از بستگانش طعمه سيل شده است به خبرنگار مهر گفت: زنگ خطر براي مسئولان ما تنها در زمان ايجاد بحران به صدا در مي آيد و قبل و بعد از آن خبري از برنامه ريزي و رفع مشكل نيست.

وي بيان داشت: متاسفانه حضور برخي مديران ناكارآمد و به قولي كارنابلد موجب شده است كه مردم خسارت كارهاي نكرده مسئولين را بپردازند و مديريت بحراني كه از قبل از بحران بايد مديريت داشته باشد، تنها در زمان ايجاد بحران پديدار شود.

قرباني با اشاره به قاچاق چوب در اراضي جنگلي بهشهر گفت: آيا خسارت برخورد با قاچاقچیان چوب و نابودكنندگان جنگل بیشتر از خسارت مالی این همه انسان است كه مسئولين خاموش نشسته اند و حركتي انجام نمي دهند.

وي گفت: مداخلات انسانی در طبیعت و تخریب محیط زیست مسئله اي نيست كه به سادگي بتوانيم از كنار آن بگذريم ضمن اينكه در اين سيل همچنانكه فرماندار نيز در رسانه ها اعلام كرد منابع طبيعي با بي تدبيري تمام و عدم احداث سد سرشاخه گير موجب بي خانماني مردم شده است در حاليكه همين سد برروي رودخانه بزپل زده شده و هيچ مشكلي در اين منطقه ايجاد نكرده است.

اين شهروند بهشهري اضافه كرد: متاسفانه در ظهر روز چهارشنبه 14 خرداد، وقوع سیلی را در بهشهر شاهد بودند که نه تنها با خود آب و گل و لای ، که بخشی از درختان جنگل بالادست را به خیابان های شهر و داخل حیاط و منازل شهروندان آورده بود كه بايد گفت: آقاي مدير منابع طبيعي سهل انگاري شما موجب بروز چنين خسارتي شده و شما در برابر مردم مسئول هستيد و بايد جوابگو باشيد.

مهدي يوسفي از ديگر شهروندان بهشهري در اين رابطه بيان داشت: عدم فرهنگ سازي در استفاده از جنگل و رفتارهاي مغاير با طبيعت از مسائل مهمي است كه بايد با كار كارشناسي، فرهنگ سازي و عوامل پيشگيرانه به مردم هشدار داده شود.

وي گفت: آنچه موجب بروز خسارت و حتی تلفات جانی در بهشهر شده علاوه بر سیلاب ناشی از بارش باران، هجوم انبوهی از کنده ها و چوب های جنگلی بود که سبب شد تا در و دیوار بر روی مردم خراب شود، دهانه پل ها بسته و سیلاب همچون سيل گذشته به جای روان شدن در جوی و نهر و رودخانه ، به داخل خانه و کاشانه مردم بریزد.

مهمترین مشکل سیل بهشهر آبخیزداری است

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نيز بارها در اين رابطه گفت: مهمترين مشكل سيل بهشهر مشكل آبخيزداري است و تا مشکلات مربوط به آبخیزداری را حل نکنیم، با بارش هر بارانی باید انتظار چنین مشکلات ریز و درشتی را داشته باشیم.

احمد علي مقيمي افزود: علت وقوع سیل سال های اخیر در مازندران ، قطع درختان و تخریب مراتع بالادست است كه در اين رابطه  از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل ها و نیز بی توجهی به طرح های آبخیزداری و تجاوز به حریم رودخانه ها ، در وقوع سیل موثر است.

فرماندار بهشهر نيز در گفت و گو با خبرنگار مهر، منابع طبيعي و سهل انگاري در ايجاد سد سرشاخه گير را مهمترين عامل سيل فعلي در بهشهر عنوان كرد و گفت: چرا بايد اجازه بدهيم كه درختاني در جنگل قطع و به پايين جنگل آوردئه شده و موجب خسارت شود متاسفانه يك سال و نيم از حادثه سيل 91 در بهشهر گذشت و نتوانستيم جلوي اين معضل را بگيريم.

ایجاد سدی که می توانست از فاجعه جلوگیری کند

محمد تقي نورزاد افزود: مقصر اين كم كاري و سهل انگاري بايد جوابگو باشد چرا كه سدي كه با اعتبار 800 ميليون توماني مي توانست از فاجعه جلوگيري كند با سهل انگاري امروز فاجعه به بار آورد و حدود 17 ميليارد تومان خسارت بر جاي گذاشت.

وي ادامه داد: در سيل روزهاي گذشته 5 بخش از بهشهر دچار سيل شد و اگر اين سيل در شب اتفاق مي افتد خسارتهاي جبران ناپذيري را به همراه داشت كه در حال حاضر نيز بايد خسارت مردم را جبران كرده و جوابگوي مردم باشيم.

نورزاد با بيان اينكه ايجاد سد سرشاخه گير از تاكيدات مهم ما در رودخانه برزو و بزپل بود كه در بزپل با اعتبار 800 ميليون توماني احداث و از خسارت جلوگيري كرد اما در رودخانه برزو متاسفانه با وجود پول و اعتبارات و زمان مناسب اين سد عملياتي نشد و سهل انگاري شد.

فرماندار بهشهر با بيان اينكه بايد قبل از رسوبگير در رودخانه برزو سد سرشاخه گير زده مي شد تا از بروز چنين حوادثي جلوگيري شود كه متاسفانه منابع طبيعي با سهل انگاري مانع ادامه كار و روند رو به رشد كارها در اين رابطه شد.

نورزاد گفت: اولويت اول و تاكيد مهم ما ايجاد سد سرشاخه گير بوده كه متاسفانه عملي نشد و بايد در اين رابطه پيشگيري هاي لازم از هم اكنون انجام شود تا كوچكترين چوبي از جنگل وارد حريم شهر نشود و بايد جلوي اين مسئله گرفته شود.

احداث سد سرشاخه گیر توجیه فنی ندارد

رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري بهشهر نيز به خبرنگار مهر گفت: احداث سد سرشاخه گير در رودخانه برزو توجيه فني ندارد و به دليل عدم وجود شرايط توپوگرافي نمي توان در اين رودخانه سد سرشاخه گير احداث كرد.

مسعود حبيبي افزود: در سيل اخير هم با توجه به احداث رسوبگير در برزو خوشبختانه 80 تا 90 درصد سرشاخه ها پشت رسوبگير جمع شد و حجم بالايي از چوبها در پشت اين رسوبگير باقي مانده است.

وي گفت: دو كانون اصلي سيل بهشهر رودخانه بزپل و رودخانه برزو بوده است كه خوشبختانه سد سرشاخه گير با هزينه 850 ميليون توماني بر رودخانه بزپل مناسب بوده و جواب داده است و مشكلي در اين منطقه نداريم اما در رودخانه برزو اين طرح توجيه فني ندارد.

حبيبي ادامه داد: سد سرشاخه گير به تنهايي نمي تواند جوابگوي جلوگيري از سيل در بهشهر باشد بلكه بايد با بازكردن حريم رودخانه ها، لايروبي، پاکسازی حریم رودخانه از منازل غیرقانونی ازتکرار حوادث مشابه در آینده جلوگيري كرد.

به گزارش مهر، براساس كارشناسي کارشناسان و مسئولان، علل سیل سال هاي گذشته در بهشهر تغییر کاربری اراضی و کاهش تراکم پوشش گیاهی در مناطق جنگلی و مراتع بالادست در نتیجه آتش سوزی و تعلیف غیر مجاز دام اعلام شد كه در اين رابطه هم اکنون مردم از جنگل استفاده های زیادی می کنند که قطع سرشاخه برای تعلیف دام، چوب برای هیزم، استفاده از میوه های جنگلی و شاخ و برگ درختان  از آن جمله اين مسائل و استفاده ها است كه از نظر كارشناسان بايد با تغییر سبک زندگی و کسب درآمد، انگیزه تخریب جنگل را کاهش داد تا بيش از اين شاهد از بين رفتن جنگل و بروز ناهنجاري در پايين دست و شهرها نشد.

دوباره باران در راه است اگر چه باران براي همه ما نعمتي بزرگ است و ما چشم انتظار این هدیه بزرگ الهی هستيم اما در كنار ما كساني هستند كه اين روزها با نگاه باراني شان نگاه  مسئولان را بیشتر از باران انتظار می کشند و از این می ترسند که دوباره باران در راه باشد و باز قصه سیل تکرار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا