گوناگون

نبرد تاریخ و طبیعت در “چوار”+تصاویر

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بخش چوار در مغرب و شمال‌غربى شهرستان ایلام واقع و مشتمل است بر دو دهستان به نامهاى اَرْکَوازى و بولى و یک شهر به نام چوار است.

2394901 727

آبادیهاى آن عمدتآ در دشت واقع‌اند. رشته‌کوه زاگرس در قسمتهاى شمال، شمال‌شرقى و شمال‌غربى آن امتداد دارد، از جمله رشته کوه نسبتآ طولانى شَرَه‌زول، به‌طول حدود ۴۱کیلومتر از شمال‌غربى به جنوب‌شرقىِ بخش، کوههاى نیمه‌جنگلىِ اللّه‌خدا ، گِنو ، تُواشیرخانى و چَکبورَه  قرار دارد.

2394902 664

رودهایی در این بخش جریان دارد که رود فصلى تَلخاب، به‌طول حدود ۴۳ کیلومتر، با جهت جنوب‌غربى، که پس از عبور از چمنزار بولى وارد عراق می‌گردد؛ کَلال رود، به طول حدود بیست‌وپنج کیلومتر، که از دامنه کوههاى شره زول و اللّه‌خدا سرچشمه می‌گیرد و با جهت جنوبى از دهستان اَرکوازى می‌گذرد و به رود خوش می‌ریزد؛

2394903 387

 رود چوار، به طول حدود بیست‌وپنج کیلومتر، که سرچشمه آن ارتفاعات واقع در حدود هفت کیلومترى شمال‌غربى شهر ایلام و جهت آن جنوب‌غربى است به رود چم آب می‌پیوندد و پس از طى حدود دو کیلومتر به رود خوش می‌ریزد .

2394904 992

 در این بخش چشمه‌هاى بسیارى وجود دارد و اهالى آن عمدتآ به کشاورزى، باغدارى، دامدارى، مرغدارى، زنبوردارى و از صنایع‌دستى به فرش‌بافى اشتغال دارند.

2394905 881
برخى از آثار تاریخى چوار همانند تپه ورکبود، با گورهایى متعلق به اواخر سده هشتم پیش از میلاد و چند گور با اشیایى متعلق به ۱۲۰۰ق م، بقعه سیدمحمد در چمن‌بولى، بقعه حاجی‌بختیار در روستایى به همین نام در نوزده کیلومترى شمال‌غربى شهر چوار، و بقعه سیدعیسى در آبادى بانْسَرو ، در ۲۳ کیلومترى شمال‌غربى شهر چوار هستند.

2394906 504
بخش چوار با داشتن آثار تاریخی متعدد و جاذبه های طبیعی زیاد،می توان لقب نبرد تاریخ و طبیعت را به این مکان داد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا