گوناگون

بازخوانی بيانات رهبر معظم انقلاب در مورد “نظام پارلمانی”

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران امروز – چهارشنبه ۱۸ تیرماه – یک نماینده از تلاش مجلس برای احیای پست نخست وزیری در کشور خبر داد و گفت: مجلس تلاش می‌کند تا پست نخست وزیری را در کشور احیا کند.

یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر که با باشگاه خبرنگاران گفتگو می‌کرد در ادامه گفت: این طرح در پی بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه که به نظام پارلمانی اشاره کرده بودند، مطرح شده است.

بنابراین در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در این باره اشاره می‌شود.

ایشان که ۲۴ مهر ۱۳۹۰ به استان کرمانشاه سفر کرده بودند در پنجمین روز سفر خود در دیدار با دانشجویان در دانشگاه رازی کرمانشاه در بخشی از سخنانشان فرمودند:

… فرض بفرمائید ما یک روزی در قانون اساسی نخست‌وزیر و رئیس جمهور داشتیم، با یک شکل خاصی؛ بعد تجربه به ما نشان داد که این درست نیست. امام دستور دادند گروهی از خبرگان ملت، از دانشگاهیان، از روحانیون، از مجلس شورای اسلامی، از برجستگان و نخبگان بنشینند و آنچنان که بر طبق نیاز است، آن را تغییر بدهند. همین کار را هم کردند. یا در زمینهٔ قضا همین جور. در آینده هم این‌ها قابل تغییر است.

 امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیمِ خودشان رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوهٔ بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای است. اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک – که احتمالاً در آینده‌های نزدیک، چنین چیزی پیش نمی‌آید – احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است – مثل اینکه در بعضی از کشورهای دنیا معمول است – هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند. و از این قبیل.

 البته همین تغییر هم باید متکی به اصول باشد. همین نگاهِ دوباره و نوسازی و بازسازی هم بایستی ناظر به اصول باشد؛ برگرفته و برخاستهٔ از اصول اسلامی باشد. مثلاً فرض بفرمائید شایسته‌سالاری. احساس بشود که شایسته‌سالاری، به این شکل، بهتر تحقق پیدا می‌کند؛ یا عدالت، به این شکل، بهتر تحقق پیدا می‌کند.
 
ایده مقام معظم رهبری باید دقیق بررسی شود

این در حالی است علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۲۳ دی ماه ۹۲ با اشاره به این بیانات رهبر معظم انقلاب به باشگاه خبرنگاران گفته بود: قرار شد در این زمینه کار کار‌شناسی صورت بگیرد ،تیم‌هایی کار خود را شروع کردند که نمی‌دانم به کجا رسیدند، این ایده مقام معظم رهبری باید دقیق بررسی شده و ابعاد مختلف آن به معظم‌له گزارش شود.

اضافه می‌شود، اسدی از شروع تدوین پیش نویس طرح نظام پارلمانی گفته است بر اساس چارچوب اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا