گوناگون

“آکواپونیک”، یک تیر و دو نشان!

‌یک دکترای اکولوژی زراعی کاربرد نظام‌های کشاورزی تلفیقی را مفید ارزیابی کرد و با اشاره به استفاده از این نظام‌ها در کشور‌های پیشرفته گفت: می‌توان این نظام‌های کاربردی را در ایران نیز گسترش داد.

محمدرضا داوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(‌ایسنا)- منطقه مرکزی‌، افزود: امروزه مهم‌ترین موضوعی که در دنیا بطور چشمگیر در حوزه کشاورزی مورد وثوق قرار گرفته است، توجه به موضوع نظام‌های کشاورزی تلفیقی است.

وی ادامه‌ داد: در سیستم نظام‌های کشاورزی پیشرفته دنیا، هر کشاورز در کنار زراعت به انجام کار‌هایی از قبیل پرورش ماهی می‌پردازد، براین اساس، می‌توان با استفاده ‌از این نظام‌ها در گلخانه‌ها به رویکردی جدید دست یافت.

داوری به توضیح نظام‌های کشاورزی از نظر بسته‌ی کاشت پرداخت و تصریح کرد: این نوع از نظام‌های کشاورزی از سه بخش شامل کشاورزی خاک یا زمینی، کشاورزی هیدروپونیک و کشاورزی ایروپونیک تشکیل شده‌ است.

وی بیان کرد: کشاورزی خاک یا زمینی به پرورش گیاهان در داخل خاک اشاره دارد و به نحوی ‌تغذیه گیاهان در این نوع از کشاورزی از طریق آبیاری قطره‌ای صورت می‌گیرد.

از کشاورزی هیدروپونیک به میزان 20 الی 30 درصد در شهرک گلخانه‌ای امان‌آباد استفاده می‌شود

این استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت کشاورزی هیدروپونیک خاطرنشان کرد: این نوع کشاورزی به کشت گیاه در بسته‌های مخصوص و تغذیه گیاه بوسیله‌ی محلول آب و مواد غذایی مور‌د نیاز اشاره دارد. در شهرک گلخانه‌ای امان‌آباد حدود 20 الی 30 درصد از این نوع کشاورزی مشاهده می‌شود.

آکوآپونیک چیست؟

وی افزود: آکواپونیک ترکیبی از پرورش ماهی (Aquaculture) و پرورش گیاهان (Hydroponic) در سیستم‌های گردشی است‌. در این سیستم مواد دفعی ماهی که عمدتا ترکیبات نیتروژن‌دار از قبیل آمونیاک‌ و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر است، بوسیله گیاه جذب شده و از آب حذف می‌شوند.

داوری رشد اقتصادی در پرورش ماهی‌ها و همچنین استفاده از فضولات ماهی‌های موجود در استخر‌ها علاوه بر استفاده از کود‌شیمیایی مصنوعی در مخازن برای تأمین نیاز‌های غذایی گیاه را از مزیت‌های روش آکوآپونیک عنوان کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: اجرای کشاورزی هیدروپونیک مستلزم هزینه‌های بسیاری است اما، تبدیل کشاورزی هیدروپونیک به آکوآپونیک به هزینه زیادی نیاز ندارد.

‌وی در پایان اظهار کرد: با فراهم ‌کردن امکانات لازم از قبیل استخرهای‌ پرورش ماهی و مدیریت صحیح در تغذیه ماهی می‌توان به کشاورزی آکوآپونیک دست پیدا کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا