Mihanpostمحيط زيست

شمبار خوزستان زیستگاه جدید سمندر لرستان + عکس

به گزارش میهن پست – سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور با (نام علمی: Neurergus kaiseri) گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زیست می‌کند.

سمندر لرستان
سمندر لرستان

به دنبال گزارشات مکرر اهالی بومی شهرستان اندیکا در استان خوزستان مبنی بر مشاهده سمندر لرستانی (امپراطور) در قسمتی از منطقه حفاظت شده شیمبار، محیط بانان این شهرستان به پایش محدوده اعلام شده پرداختند.

مسئول منطقه حفاظت شده شیمبار در این باره گفت: طی پایش و بازدیدی که توسط توسط مامورین از محدوده مذکور انجام شد، محیطبانان در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا تعدادی سمندر لرستانی را مشاهده نمودند.

منطقه و زیستگاه سمندر لرستان
منطقه و زیستگاه سمندر لرستان

وحید شالویی اظهار داشت: منطقه مذکور به لحاظ توپوگرافی کوهستانی بوده که دارای چشمه های متعدد آب شیرین می باشد و دارای کیفیت بسیار مناسبی می باشد.

وی گفت: این منطقه دارای پوشش جنگلی و غالب درختان آن انبه، بلوط و بادام کوهی می باشد.پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: تعداد سمندرهای مشاهده و شمارش شده توسط محیط بانان ۴۰ عدد بوده است اما بر اساس اظهارات افراد محلی احتمال حضور این گونه نادر در سایر چشمه های منطقه نیز زیاد می باشد.
نتیجه بیومتری طول بدن سمندرهای مشاهده شده بین ۱۰ الی ۱۳ سانتی متر بوده است.

 سمندر لرستان
سمندر لرستان

سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط محققی به نام kaiser در شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.
سمندر لرستانی (neurergus kaiseri) یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود.
سمندر لرستانی به علت ارزش بالا و وضعیت حفاظتی خطرناک، در سال ۱۳۸۹ در پانزدهمین نشست متعهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتس) و به پیشنهاد ایران در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد و تجارت جهانی آن ممنوع می باشد.
سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد. این‌ گونه آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود.

 سمندر لرستان
سمندر لرستان

همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی های زینتی به فروش رسانند.

خشک شدن و تخریب بسیاری از چشمه ای طبیعی به علاوه زنده گیری و خارج نمودن سمندر لرستانی از زیستگاه اصلی جهت فروشبه عنوان گونه زینتی منجر به کاهش شدید جمعیت این گونه ارزشمند شده و نسل آن را تا مرز انقراض پیش برده است.

منبع:iew

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا