گوناگون

آئین‌نامه جدید نخبگان اول مهرماه ارائه می‌شود/ مخالف بورس نخبگان نیستیم

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری در گردهمایی برگزیدگان کنکور سراسری و مدال‌آوران المپیادهای علمی کشور اظهار داشت: کشوری که درآمدش از محل فروش نفت خام تامین می شود، نمی تواند نخبه‌پروری کند.

وی با بیان اینکه با اقتصاد فعلی نخبه شکل نمی گیرد و شاهد فرار مغزها خواهیم بود، اضافه کرد: رانت اقتصاد نفت و نیز نفرین منابع جلوی پیشرفت کشور را در عرصه‌های علمی گرفته است. در این اقتصاد تولیدکننده جایگاهی ندارد و با فروش منابع زیرپایمان اقتصادمان را می چرخانیم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون چند شرکت گوگل، مایکروسافت و یاهو به تنهایی درآمدشان از درآمد کل کشور ما بالاتر است، اضافه کرد: باید فضایی درست کنیم که نخبگان به تولید و اشتغال بپردازند. در این راستا با هدف توانمندسازی نخبگان از اول مهر ماه آئین نامه جدیدی را خواهیم داشت که تغییرات عمده در سیاستگذاری این بخش به همراه دارد.

ستاری با بیان اینکه قرار نیست پول ماهیانه نخبگان قطع شود و البته حد و شخصیت نخبگان از این پول ماهیانه بیشتر خواهد بود، افزود: باید برای آینده شغلی نخبگان و برنامه های پیشرفت آنها آئین نامه جدیدی ارائه کنیم. دیگر قرار نیست نخبگان را شناسایی کنیم بلکه باید با برنامه های جدید آموزشی نخبگان را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه مخالف بورس نخبگان نیستیم، ادامه داد: در راستای برنامه های آموزشی قصد داریم نخبگان را طوری مدیریت کنیم که پس از تحصیل در خارج از کشور به کشور بازگردند. در این دوره ها تضمین اشتغال و دیگر امکانات دیده شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ارتباط ایجاد شده میان معاونت علمی و این بنیاد گفت: هم اکنون امکانات خوبی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده ایم و مفاهیمی مانند اقتصاد دانش بنیان را ارائه کرده ایم. باید بدانیم که با فرار مغزها این جامعه درست نمی شود و باید بستری فراهم کنیم که با تضمین آینده شغلی افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند به کشور بازگردند.

ستاری با اشاره به نیاز کشور به پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری اضافه کرد: تغییرات جدی در دانشگاه های اصلی کشور در ماه های آینده خواهیم داشت.

وی در خصوص دغدغه نخبگان فرهنگی نیز گفت: ایجاد ستاد فناوری های نرم در این راستا صورت گرفته است چراکه ما معتقدیم مرزهای علوم برداشته شده و دیگر تفاوتی میان علوم فرهنگی با علوم پایه و پزشکی وجود ندارد. ما نیازمند درس پژوهش در تمامی موارد هستیم و با وجود پژوهشگاه های متعدد هنوز سرویسی را در این زمینه ارائه نکرده ایم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نیازمند مفاهیم جدید در بخش علم و فناوری کشور هستیم، خطاب به نخبگان گفت: اگر تصمیم می گیرید از ایران بروید، بدانید که ما ملتی هستیم که از اول دنیا بوده ایم و تاکنون نیز هستیم. پس با این ایده ها می توانیم کشور خود را بسازیم پس چنانچه برای تحصیل به خارج از کشور می روید برگشت را نیز جزء برنامه هایتان قرار دهید.

ستاری با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان درصدد ایجاد ارتباط نزدیک تر با نخبگان کشور در راستای هم اندیشی و کسب ایده ها است، گفت: هدف ما این است که پشتیبان خوبی برای اتکاء نخبگان باشیم. بر این اساس قصد داریم ایده های مناسب را پشتیبانی و مشکلات مدیریتی در این زمینه را اصلاح کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا