گوناگون

آببندان نور تَرَک برداشت/ شهر در معرض خطر سیل

به گزارش خبرنگار مهر، آب بندان نور به طول دو هزار و 500 متر مربع و عرض 300 متر و عمق دو متر در  ضلع جنوبی شهر نور واقع شده است که مقادیر زیادی آب در آن ذخیره شده است.

این آبندان بیشتر کاربرد کشاورزی دارد و کشاورزان از آن برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی بهره برداری می کنند.

شهردار نور در این زمینه به خبرنگار مهر با تاکید بر تهدید جدی آبندان ضلع جنوبی شره می گوید: این آبندان از نوع خاکی است و ترک نیز برداشته است.

مرتضی مومنی افزود: خطر بروز سیل و ایجاد حادثه از طریق تخریب این آب بندان شهر را تهدید می کند که باید برای آن چاره ای اساسی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه این آبندان دو متر عمق، 300 متر عرض و دو هزار و 500 متر طول دارد، اظهار داشت: هفت هزار متر مربع زمین برای ساخت آب بندان جدید و انتقال آب آبندان موجود نیاز دارد.

مومنی یادآور شد: نیاز است تا با تامین مورد نیاز، آب آبندان را به رودخانه لاویج رود هدایت کنیم تا از تهدید خطر سیل به شهر جلوگیری کنیم و انتقال آب آبندان علاوه بر پیشگیری از بروز سیل در شهر، سبب احیای رودخانه نیز می شود.

شهرستان نور با حوادث زیادی روبرو است

فرماندار نور نیز با بیان اینکه مازندران جزو استانهایی است که به دلیل تعدد حوادث و نوع حوادث با بلایا و حوادث زیادی مواجه است، اظهار داشت: شهرستان نور نیز همواره با حوادث زیادی روبرو است که برای مقابله با آن حوادث باید برنامه های پیشگیرانه از قبل تدوین شود.

هادی خنجری افزود: تدوین این برنامه ها سبب می شود تا در هنگام بروز حوادث، خسارتها را کنترل کرده و کاهش دهیم.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران ادامه داد: بر اساس حساسیت باید برنامه هایی را تدوین کنیم که نتیجه بخش باشد زیرا در حوزه مدیریت بحران باید بگونه ای عمل کنیم که آسیب ها کمتر شود و اثرات جدی بر جان و مال مردم نگذارد.

کارگروههای تخصصی مدیریت بحران تعریف شود

خنجری بیان داشت: برای شورای هماهنگی مدیریت بحران باید کارگروههای تخصصی تعریف شود و میزان فعال بودن و عملکرد آنها بررسی شود و امکان سنجی درستی از ظرفیتهای شهرستان صورت گیرد.

فرماندار نور با تاکید بر اهمیت ساماندهی رودخانه و آب بندانهای بیان کرد: تجاوز به بستر رودخانه ها را شاهد هستیم که یکی از عوامل مهم بروز سیل و آسیب ها است.

لزوم اقدام جدی برای آببندان

وی با اشاره به آببندان شهرستان خواستار تسریع و اقدام عاجل برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی شد.

خنجری، تاثیر منفی کمبود آب را در چرخه تولید بسیار اثرگذار دانست و گفت: به هر ترتیبی که هست باید چرخه تولید را حفظ کنیم و با برنامه ریزی و شناسایی انجام شده و مساعدت دستگاههای حاکمیتی و همکاری دستگاههای اجرایی در این حوزه گام برداریم.

فرماندار نور ادامه داد: همه دستگاههای اجرایی همانند یک خانواده باید بتوانیم همصدا و متحد با مشکلات روبرو شویم تا اثرات کمی بر زندگی مردم داشته باشد.

نوربخش مدیر امور بهره برداری و توزیع آب شهرستان نور، مشکل آب بندان شهرستان را جدی بیان کرد و خواستار برنامه ریزی مطلوب برای پیشگیری از حوادث احتمالی شد.

وی تصریح کرد: با تعامل و همکاری بخش های شهرستانی و استانی و تخصیص اعتبار لازم می توان در رفع مشکلات مربوط به حوزه آب منطقه برنامه ریزی کرد.

وی اطلاع رسانی و صرفه جویی در مصرف آب را یکی از راههای کمک به بحران کم آبی منطقه بیان کرد و گفت: اگر پتانسیل آبی شهرستان را شناسایی کنیم، می توانیم در زمان بحران از همه امکانات استفاده مطلوب داشته باشیم.

به گزارش مهر، وجود آببندانها در مازندران این قابلیت را ایجاد کرده است که برای امکانات تفریحی و ورزشی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین  اطراف دریاچه با تکنیک جذاب سنگ فرش فضائی برای پیاده روی و استراحت در نظر گرفته شده است و ایجاد اسکله ها جهت ماهیگیری از دیگر امکانات در برخی آبندانهای مازندران است.

785 قطعه آببندان در مازندران وجود دارد که ساالانه بیش از 370 میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره می شود که علاوه بر کاربردی کشاورزی، برخی کشاورزان و حاشیه نشینان در آن به اجرای طرح پرورش ماهی می پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا