گوناگون

گوش دادن فعال مهمترین کار مبلغان دینی باید باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم در همایش مبلغان طرح هجرت تابستان که قبل از ظهر یکشنبه با حضور دکتر گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان، حجت الاسلام قرائتی و تعدادی از مبلغان در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به شیوه‌ها و روش‌های پاسخگویی به سئوالات اظهار داشت: تبلیغ دینی روش و کارکرد متفاوتی دارد و سئوال و پرسش دینی ساحت جداگانه‌ای دارد و مخاطبان آن را مطالبه می‌کنند.

وی با اشاره به مهارت مبلغان بیان داشت: مبلغ باید به خوبی متوجه سئوال مخاطب بشود و به همان سئوال پاسخ دهد و این گونه نباشد که مخاطب ساکت شود اما قانع نشود.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان این که برخی سئوالات زمینه رونشناختی دارند، عنوان کرد: باید از کلی گویی در پاسخ سئوال پرهیز کرد زیرا کلی گویی موجب می‌شود فرد به مشکلات دیگری دچار شود و مبلغ از آن جایی که در آن زمینه تخصص ندارد کلی گویی می‌کند.

پرهیز از ورود به جزئیات و مصادیق فردی، قومی و گروهی

حجت الاسلام مخدوم تصریح کرد: اگر مبلغ تسلط فوق العاده ندارد باید از ورود به جزئیات و مصادیق فردی، قومی و گروهی بپرهیزد زیرا کنترل مصادیق آسان نیست.

وی عنوان داشت: باید با مخاطب همدلی و همراهی قلبی و حرکتی داشته باشیم و نمی‌شود این همراهی با لفظ صورت گیرد و اندیشمندان بر این باورند که 80 درصد ارتباطات مربوط به گزاره‌های غیرکلامی و لفظی است.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان این که مبلغ نباید پیش داوری داشته باشد و تلاش کنیم هرگونه موانع ارتباطی را به حداقل برسانیم و گوش دادن فعال به مخاطب داشته باشیم و برای طلبه‌ها گوش دادن فعال واجب‌ترین کارها است و مخاطب گاهی نیاز دارد فقط به حرف او گوش کنیم.

وی تاکید کرد: مبلغان درباره سخنان مخاطبان حتی در ذهنشان پیش داوری نکنند بلکه گوش دادن فعال به سخنانش داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا