گوناگون

بهره‌وری اقتصاد ایران پایین است/ آثار منفی تورم

به گزارش خبرنگار مهر، داود دانش جعفری بعد از ظهر یکشنبه در همایش یکروزه تبیین مولفه های مدیریت جهادی در اقتصاد و فرهنگ در سالن پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران مفهوم اقتصاد مقاومتی را بکارگیری مجموعه ای از سیاست ها، قوانین و تدابیر اجرایی که خطر پذیری اقتصاد ایران را در برابر تکانها و اختلال های آسیب زننده داخلی و خارجی بویژه تحریم های بین الملل به حداقل رسانده و زمینه را برای دستیابی ایران به پیشرفت های پایدار اقتصادی فراهم کند، دانست.

وی اظهار داشت: حوزه های کاری اقتصاد مقاومتی شناسایی حوزه های خطرپذیر اقتصاد ایران، پیدا کردن راهکارهای کاهش خطرپذیری های موجود و کنترل و مدیریت آن، باقی ماندن در حوزه های خطرپذیر تنها در صورت وجود حاشیه ریسک مثبت و خروج از حوزه هایی که میزان خطرپذیری و احتمال آسیب در آن بالاست،است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بررسی رابطه مصرف، سرمایه گذاری و اندازه دولت در اقتصاد ایران با افزایش هر مقدار سرمایه گذاری بویژه بخش خصوصی از اهداف است زیرا  مخارن زیاد دولت مانع رسیدن منابع لازم برای سرمایه گذاری می شود و همچنین مصرف مردم باید بصورت منطقی باشد.

دانش جعفری اذعان داشت: مقایسه نرخ رشد منفی حدود شش درصدی تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با نرخ رشد 127 درصدی تغییر در موجودی انبار بخوبی نمایانگر همبستگی بین کاهش بهره وری و افزایش موجودی انبار در اقتصاد ایران دارد که افزایش موجودی انبار، عدم گردش منابع مالی و رکود اقتصادی را بهمراه دارد.

دانش جعفری اظهارداشت: بیش از 65 درصد درآمدهای دولت به صادرات نفت وابسته است و هرگونه تحریم خرید نفت ایران یا کاهش قیمت نفت جهانی موجب آسیب دیدن درآمدهای دولت می شود.

وی همچنین ساختار صادرات و واردات کالایی اقتصاد ایران و شرکای محدود ایران در صادرات و واردات و بطور کلی ساختار تجارت خارجی کشور را خطر پذیر عنوان کرد.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزایش هزینه طرح های سرمایه گذاری خصوصی و دولتی، افزایش شکاف فقیر و غنی،کاهش نرخ سود حقیقی و نرخ ارز،اختلال در تصمیمات سرمایه گذاری و تخصیص بهینه منابه را از آثار منفی تورم در اقتصاد کشور  اعلام کرد.

وی کانون توجه مدیریت جهادی را بر محورهای شناسایی دقیق و حساب شده هدف و مشکلات، به کارگیری روش های هوشمندانه و کارا برای رسیدن به هدف، سخت کوشی عوامل دستاندرکار برای دسترسی سریع تر به هدف، بهبود مستمرنتایج، توزیع عادلانه ثروت ناشی از تلاش و کوشش بین عوامل دستاندرکار و برطرف کردن عوامل ناپایدار کننده دستیابی به هدف در بلند مدت عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا