گوناگون

حجاب بستر ساز اعتقادات و باورهای فرهنگی است / نیاز به نظام تربیتی و سرمایه‌گذاری از سوی متولیان است

2421318 660به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه طی سخنان پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران با اشاره به فرارسیدن روز 21 تیرماه روز عفاف و حجاب اظهار داشت:همواره یکی از مسائل بحث برانگیز مسئله پوشش بوده است چرا که برای نوع، شکل، رنگ و جنس پوشش هر قوم و ملتی به تاریخ آن کشور مراجعه می‌کنیم.  
 
وی افزود: شاهد هستیم که هر قومی متناسب با اعتقادات و باورهای فرهنگی مواضع‌شان را نسبت به پوشش و نوع آن اعلام می‌کند اسلام عزیز به عنوان یک مکتب برای زندگی انسان‌ها آمده است و نمی‌تواند از این موضوع بسیار مهم و سازنده صرف‌نظر کند.
 
حجت‌الاسلام تقوی تصریح کرد: در قرآن کریم آیات متعددی در خصوص پوشش وجود دارد و اسلام برنامه‌ها و مرزهایی را برای زن و مرد به عنوان حرام و حلال مشخص کرده است یکی از مهم‌ترین مسائل که اصول شرعی کاملا مشخصی نیز دارد، عفاف و حجاب است البته بحث لباس علاوه بر مسائل شرعی، دارای ابعاد فرهنگی نیز است.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: لباس به لحاظ دینی و انقلابی مورد توجه برخی از صاحب‌نظران قرار گرفته است اسلام از همان ابتدا بر مسئله حجاب تأکید کرده است و هیچ کدام از علمای اسلام بر سر مسئله حجاب و اینکه زن و مرد باید در رابطه با یکدیگر مقرراتی را رعایت کنند را رد نکرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام تقوی افزود: لباس‌، “شان فرهنگی” یک ملت است و  انسان‌ها باورهای خود را در شکل و شمایل لباس به نمایش می‌گذارند لذا لباس از لحاظ دینی، اعتقادی و فرهنگی از نظر اسلام مورد توجه بوده و  برخی از اقوام باورهای فرهنگی را در شکل لباس معرفی می‌کنند و هر فرهنگی متناسب با لباسی که دارد نشان‌دهنده این پیام است که موضوع حجاب از نظر اسلام تاکید شده است زیرا از ضروریات اسلام است.
 
وی تصریح کرد: هیچ کارشناس اسلامی تا این زمان پیدا نشده است که حجاب را منکر شود و همگی بر مسئله حجاب تاکید دارند بنابراین کلیه افراد جامعه باید مقررات را رعایت کنند که بخشی از این مقررات در ارتباط با لباس و حجاب است لذا به این دلیل مسئله حجاب در اسلام به عنوان یک موضوع اصلی مطرح است.
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: اولین کارکرد حجاب کمک به مشارکت‌ اجتماعی است برای اینکه بتوانیم از استعدادها و توانایی‌های زن در جامعه استفاده کنیم، برای تسهیل شدن حضور زن در جامعه، اسلام حجاب را مد نظر قرار داده تا
در جامعه ظاهر و حضور فعال داشته باشد و در اسلام حجاب نه تنها مانع
نیست بلکه تسهیل کننده حضور زن در جامعه می‌باشد.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: کارکرد دوم حجاب سالم‌سازی محیط است چرا که حجاب به سالم سازی جامعه کمک و از بی‌بند و باری، قانون‌شکنی که محصول بی‌حجابی است جلوگیری می‌کند لذا متولیان باید عوامل لغزنده را رفع کنند تا انسان‌های مشکل‌دار و بی‌بند و بار آماده برای انجام خطا به راحتی پا از مرز عفت بیشتر نگذارند.

وی ادامه داد:  کارکرد سوم حجاب تحکیم بنیان خانواده است، سلامت خانواده نقش مهمی در سلامت جامعه دارد یکی از راه‌های رسیدن به این امر مسئله حجاب است، همچنین حیای اجتماعی کارکرد چهارم حجاب است و حجاب یک ارزش انسانی است، باید حیا را تقویت کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه مبارزه سیاسی فرهنگی را کارکرد پنجم حجاب دانست و افزود: در برخی موارد حجاب کارکرد سیاسی پیدا می‌کند امروز در بسیاری از کشورهای غربی روسری دختر مسلمان به ارکان نظام یک کشور لطمه وارد می‌کند که بار عمیقی دارد هم چنین در کشور الجزایر شاهد بودیم که زن مسلمان الجزایری در برابر قدرت متجاوز فرانسه با حجاب توانست آن‌ها را تضعیف و از کشور بیرون کند.  
 
وی افزود: عوامل بدحجابی شامل فخرفروشی، هوسرانی، جلب توجه دیگران، غرب‌زدگی، مدگرایی است، امروزه بدحجابی آثار تهاجم فرهنگی، هنجارشکنی و قانون‌ستیزی است که با بار سیاسی همراه است لذا بنده معتقدم افرادی برای فروپاشی ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی کشورمان مداخله می‌کنند و در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی خانواده بیش از مراکز دیگر آسیب دیده است چراکه جلوی تکثیر نسل گرفته شده است، مقام معظم رهبری هم اعتراض خود را در این زمینه اعلام نموده‌اند.  
 
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: امروزه به جای فرزند، سگ و گربه در خانواده جایگزین شده و شاهد افزایش آمار طلاق که نوعی تهاجم فرهنگی است، هستیم لذا وظیفه حاکمیت است که در برخورد با این مسئله مسئولین با هم توافق نظر داشته باشند و این توافق باید در انتخاب روش‌ها باشد.

حجت الاسلام سید رضا تقوی هم‌چنین تصریح کرد: باید یک اراده برای برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی باشد و براساس قوانین کشوری باید با این روش برخورد نمود، در این خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی جزوه‌ای داده است که تاکنون عملکردی در این خصوص صورت نگرفته است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: راهکارهایی برای جلوگیری از بدحجابی وجود دارد از جمله تربیت و سرمایه گذاری و برخورد قانون توسط پلیس که ما از پلیس برای برخورد با این هنجارشکنی حمایت می‌کنیم و این مسئله را باید نظام تربیتی حل کند بنده از مسئولین می‌خواهم وظیفه‌شان را با این حکم الهی و شرعی انجام دهند و نگذارند هنجارشکنان پا روی خون جوشیده شهدا بگذارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا