گوناگون

بيشترين شكايات ها در خراسان رضوی به سازمان بازرسی از شهرداری ها است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن درویشیان بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری كه در محل سازمان بازررسی برگزار شد با تاكید بر نقش نظارت و بازرسی در كشور اظهار كرد: در قانون اساسی به موضوع “نظارت” در سازمان نظارت و بازرسی توجه ویژه شده است.

وی رویكرد اصلاحی در دو بخش ساختاری و رفتاریدر دستگاه ها و سازمان ها را از رویکردهای اصلی این سازمان اعلام كرد و گفت: در بخش ساختاری بیشترین مشكل به علت قدیمی بودن قوانین و متناسب نبودن با شرایط روز دستگاه ها است و در بخش رفتاری نیز اصلاح مشكلات دستگاه در حوزه رفتارهای ناصحیح از سوی مدیران و مجریان دستگاه ها دارای اهمیت است.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی افزود: مجلس در همین راستا در سال 91 قانونی تحت عنوان تنقیح قانون و مقررات دستگاه ها وضع كرد كه سازمان بازرسی استان خراسان در تنظیم تعدادی از این قوانین با مجلس همكاری متقابل داشته است.

وی بیان كرد: رویكرد جدی سازمان بازرسی استان، رویكرد پیشگیرانه است كه در ماده 11 قانون سازمان بازرسی مورد تاكید قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی ادامه داد: در سال 92 سازمان بازرسی طی 38 مورد و در شش ماهه اول سال جاری 23 مورد نامه هشداری در راستای پیشگیری از تخلفات ارسال کرده است.

وی یادآور شد: سازمان بازرسی در اجرای ماموریت و بازرسی ها به علت محدودیت در نیروی انسانی و محدودیت زمانی موضوعات را به صورت كلان مورد بررسی قرار می دهد.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی از اجرایی شدن طرح بازرس افتخاری در سازمان بازرسی استان خراسان خبر داد.

درویشیان گفت: با توجه به اینكه سازمان بازرسی برای نظارت بر تمامی دستگاه ها و نهادهای اجرایی با كمبود نیرو مواجه است طرح بازرس افتخاری در استان اجرایی شد و تا كنون 100 بازرس افتخاری مشغول به فعالیت شده اند.

وی در خصوص اعلام تخلفاتی كه توسط سازمان بازرسی علنی می شود؛ گفت: سازمان بازرسی خراسان رضوی تخلفات بالای 100 میلیون تومان را علنی می كند و در مبالغ كمتر از این میزان اجازه قانونی را برای علنی كردن ندارد.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی در ارتباط با بیشترین شكایات در دستگاه های استان عنوان كرد: در حال حاضر بیشترین شكایات ها از شهرداری ها است كه علت این امر به گستردگی زمینه فعالیت های این دستگاه مربوط است.

وی افزود: شهرداری به علت اینكه بخش قابل توجهی از اعتبارات استانی را به خود اختصاص می دهد از اهمیت ویژه تری برخوردار است و به عنوان مثال این نهاد در سال گذشته نزدیك به 9 هزار و 200 میلیارد از بودجه استانی را دریافت كرده است.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی به بازدید های سرزده به دستگاه های اجرایی اشاره كرد و گفت: سال گذشته بیشترین بازدید از بیمارستان ها، شهرداری ها و كلانتری ها بوده است.

وی با تاكید بر اینكه امسال نیز از دانشگاه علوم پزشكی و شهرداری ها بازدید داشته ایم؛ عنوان كرد: این بازرسی ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی در ارتباط با برخورد با پدیده زمین خواری در استان گفت: سازمان بازرسی استان به شكل مستقل در ماموریت های سازمانی با شناسایی و پیگیری زمین خواری ها با زمین خواران برخورد می كند.

درویشیان گفت: بزرگترین مشكلات سازمان بازررسی در بخش زمین خواری عدم ثبت اسناد به نام مالك،‌ عدم صدور سند برای اراضی ملی است.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی همچنین كمبود اعتبارات و بودجه برای دستگاه هایی كه وظیفه حفظ و نگهداری از اراضی های ملی را دارند را از دیگر مشكلات این سازمان دانست.

وی در ارتباط با فعالیت های انجام شده در یك سال اخیر سازمان بازرسی استان بیان كرد: در سال 92 پیشنهادات دستگاه های اجرایی برای بازرسی 657 مورد بوده كه 355 مورد آن اجرا شده است.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی از ارسال 302 مورد پیگیری در شش ماه اول سال 93 خبر داد و گفت: همچنین 141 پیشنهاد داشتیم كه 51 مورد آن اجرایی شده و 90 مورد دیگر در دست بررسی و پیگیری است.

وی افزود: پیشنهادات سازمان بازرسی بیشتر جنبه اصلاحی دارد و پیشنهادات مربوط به تخلفات اجرایی و كیفری تنها 19مورد بوده است كه 3 درصد از كل پیشنهادات را شامل می شود.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی بیان كرد: به عنوان مثال در تخلفات گزارش شده به سازمان مربوط به مساجد و حسینیه ها بوده است؛ مساجد و حسینیه ها از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز معاف هستند اما گزارشاتی داشتیم كه هزینه هایی از این مساجد اخذ شده كه با توجه به رسیدگی سازمان بازرسی  مبلغ های گرفته شده، به حساب آنها برگشت داده می شود.

وی در ارتباط با برخورد با تخلفات شركت های تعاونی فرهنگیان و مسكن مهر بیان كرد: سازمان بازرسی در بحث تخلفات و گزارشاتی كه از شركت های تعاونی فرهنگیان و مسكن مهر به این دستگاه ارسال می شود تنها در صورتی كه به حوزه اداره كار و تعاون باشد؛ دخالت مستقیم و موضوع را پیگیری می كند.

رئیس سازمان بازرسی خراسان رضوی در ارتباط با  نظارت بر عملكرد بانك ها گفت: سازمان بازرسی استان در بحث نظارت بر عملكرد بانك ها در دو بخش‌ نظارت بر كمیته های اعتباری بانك ها به عنوان گلوگاههای بانك ها  و بازرسی عملكردی در حوزه تسهیلاتی كه پرداخت می كنند وارد می شود و در زمینه نظارت و بازرسی  در بانك ها با مشكلاتی روبرو است كه برای برون رفت از آن نیازمند اصلاح سیستم پرداخت تسهیلات است.

وی افزود: سازمان بازرسی استان در بخش تسهیلات اعطایی بانك ها باید نظارت كند تا از عملكرد مثبت و مطلوب بانك ها در اختصاص تسهیلات اطمینان حاصل شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا