گوناگون

استفاده 62 درصدی لرستان از تسهیلات مسکن روستایی/ 5 میلیون مترمربع ساخت و ساز انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد خاکی پور صبح چهارشنبه در اولین همایش اخلاق مهندسی ویژه ناظرین نظام فنی روستایی اظهار داشت: آیین و دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای بحث مسکن قائل شده و خداوند نیز در قرآن به این موضوع اشاره داشته است که مسکن به عنوان محل و ماوای آرامش انسان محسوب می شود.

وی به عملکرد گذشته این سازمان اشاره و عنوان کرد: در بحث مسکن اقدامات مناسبی در لرستان تا کنون انجام شده است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و شایسته استان فاصله زیادی وجود دارد.

خاکی پور به اهمیت موضوع عمران و آبادانی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال 58 معمار کبیر انقلاب بنیاد مسکن را به عنوان اولین نهاد عمرانی تاسیس کرد که این امر نشان از توجه ویژه به قشر محروم داشت.

وی در اینباره افزود: علیرغم این تلاش ها متاسفانه جنگ تحمیلی باعث شد تمام توان مملکت در این زمینه گرفته شود و بعد از اتمام جنگ تحمیلی تمامی مناطق جنگی سریع آباد شد و حتی در طول جنگ نیز بازسازی و ترمیم قسمت های آسیب دیده انجام گرفت.

گلایه از عدم حضور ناظرین فنی روستایی در همایش اخلاق مهندسی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان خاطرنشان کرد: استان لرستان در زمینه عمران و آبادانی مناطق آسیب دیده بر اثر جنگ تحمیلی کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت و امروز نیز با رعایت مباحث مهندسی این وظیفه خطیر را بخوبی دنبال می کند.

خاکی پور با بیان این مطلب که هرکسی در هر جایگاه و مسئولیتی باید وظیفه خود را بخوبی انجام دهد اظهار داشت: تمام طراحان، ناظران و اجرا کنندگان پروژه های ساختمانی بایستی به تمامی قوانین حاکم بر ساخت و ساز توجه داشته باشند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی افزود: علاوه بر توجه به سکونتگاه های شهری بایستی به بحث سکونتگاه های روستایی نیز توجه شود و نقاط ضعف موجود در این زمینه را شناسایی کرده و نقاط قوت را نیز تقویت کنیم.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان از عدم حضور تعداد زیادی از ناظرین فنی روستایی در این همایش گلایه کرد و گفت: بعضی از ناظران غایب در این همایش احساس می کنند که بحث مسکن روستایی تمام شده ولی طی دو سال گذشته اقدامات زیادی برای رفع کمبود مسکن روستایی در کشور صورت گرفته است.

ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر بر عهده ناظران فنی روستایی گذاشته می شود

خاکی پور عنوان کرد: دولت یکی از ارکان برنامه ریزی در بحث مسکن روستایی را به عهده بنیاد مسکن قرار داده است و این موضوع باعث ایجاد پتانسیل و استفاده از توان فنی و حرفه ای فعالان بحث مسکن روستایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی نیز برنامه ای تحت عنوان مجریان ذی صلاح دارد که مطابق این طرح فرآیند شکل گیری و ادامه روند ساخت مسکن مناسب برای شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت بر عهده ناظران فنی روستایی گذاشته خواهد شد.

وی ضمن تشویق ناظران فنی روستایی برای ادامه فعالیت خود در این زمینه خطاب به آن ها گفت: شما نباید در مسیر فعالیت خود دچار روزمرگی شوید و گمان نکنید روند ساخت و سازها کند تر می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان افزود: همه ما وظیفه داریم ضمن به روز شدن بهترین امکانات را در دستور کار خود قرار داده و در کارهایمان برنامه ریزی منظم داشته باشیم.

وی به ظرفیت های موجود استان در زمینه ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: استان لرستان با داشتن 11 شهرستان ظرفیت های زیادی در زمینه ساخت و ساز دارد و مطابق تقسیمات استانی بسیاری از روستاها نیازمند مسکن روستایی هستند.

وی در اینباره ادامه داد: شهرستان الیگودرز به تنهایی دارای 22 بخش و دو هزار و 861 روستا است که به تعداد خانوارها به مسکن روستایی نیاز داریم.

لرستان از 62 درصد تسهیلات بازسازی مسکن روستایی استفاده کرده است

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان به تسهیلات داده شده در بحث بازسازی مسکن روستایی اشاره کرد و یادآور شد: استان لرستان بطور متوسط از 62 درصد تسهیلات بازسازی مسکن روستایی استفاده کرده است که این میزان استفاده در برخی شهرستان ها حدود 37 درصد و در برخی دیگر حدود 72 درصد بوده است.

خاکی پور عنوان کرد: استان لرستان تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بخش ساخت و ساز فاصله زیادی دارد ولی با تلاش همه ناظران و مجریان در این زمینه می توانیم به نقطه ای برسیم که حتی یک واحد مسکن غیرقانونی در استان وجود نداشته باشد.

وی به برخی از تخلفات ناظرین در بحث ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: برخی از ناظرین در امانتی که به آن ها محول شده بود خیانت کردند و اقدامات غیرقانونی را مرتکب شدند که با این افراد بشدت برخورد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان گفت: نظام فنی لرستان کارنامه قابل قبولی دارد چرا که از ابتدای اجرای طرح ساخت مساکن روستایی به وظیفه خود به خوبی عمل کرده و توانسته است در هر 24 ساعت اقدام به شروع 34 واحد کند.

خاکی پور اظهار داشت: در لرستان پروژه ای به مساحت پنج میلیون و 920 هزار متر مربع به مسکن روستایی اختصاص داده شده است که در این زمینه شهرستان الیگودرز و بخش پاپی خرم آباد تا حدی ضعیف عمل کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمامی مسکن های نامقاوم حذف شوند و مباحث زیست محیطی حل شود از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آمده و در این زمینه به سمت وضعیت مطلوبی حرکت خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا