گوناگون

حل مشکل اصفهان، نیازمند همکاری و همراهی مسوولان

بحرانی که این روزها دامن شهر اصفهان را گرفته است نیازمند همکاری و همراهی مسوولان استان برای ایجاد آرامش خاطر است. آرامش و پشت‌گرمی که باید توسط بالاترین مقامات اجرایی استان هم‌چون نیروی انتظامی، استانداری و نمایندگان به مردم داده شود. تلاش نیروی انتظامی در این چند روزه اخیر آشکار است، اما در این میان منتخبان مردم اصفهان که به عنوان امین آنها برای رفع مشکلات شهروندان بر صندلی‌های سبز مجلس تکیه زده‌اند در روزهای زرد مردم اصفهان آن گونه که شایسته بود همراهی نکردند و حتی برخی از آنها اطلاعی از اتفاقات حوزه انتخابی خود نداشتند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با وجود این‌که نمایندگان بر اساس اصول قانون اساسی ملزم به رعایت حدود وظایف سایر قوا هستند، اما انتظار می‌رفت دو خانم نماینده استان اصفهان در قبال مساله اسید پاشی موضع قوی‌تری بگیرند و نه تنها پاسخگوی رسانه‌های پیگیر باشند، بلکه از طریق مسئولان ارشد امور بانوان و خانواده استان برای تسریع در روند درمانی مصدومان حادثه چاره‌ای بیندیشند، اما متاسفانه این انتظارات تاکنون برآورده نشده است و به نظر می‌رسد نمایندگان اصفهانی خانه ملت همواره از وقایع حوزه‌های انتخابیه خود یک گام عقب‌ترند.

با وجود ناکامی تماس‌های مکرر ایسنا برای پاسخگویی 19 نماینده اصفهان به این سوال که چرا نمایندگان اصفهانی از حوادث و وقایع حوزه انتخابیه خود عقب هستند و در برابر رخدادهای ناهنجار اجتماعی شهرستان خود عکس العمل قابل تاملی نشان نمی‌دهند.

نمایندگان اصفهان گاهی بی‌تفاوت از کنار مسائل می‌گذرند

محمدعلی اسفنانی که در روزهای گذشته سعی کرده تا با طرح موضوع اسیدپاشی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موافقت اعضا را برای تشکیل کارگروه ویژه تحقیق و بررسی در این خصوص اخذ کند، با بیان این‌که “اظهارنظر در خصوص نحوه واکنش نمایندگان اصفهانی نسبت به حوادث ناهنجار حوزه‌های انتخابیه آنها ممکن است باعث دلخوری این نمایندگان شود”، به خبرنگار ایسنا گفت: بهتر است قضاوت درباره نحوه عملکرد و نوع واکنش نمایندگان اصفهانی در مجلس را به مردم و افراد دیگر واگذار کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: شاید نوع فضای کاری و دور بودن تخصص نمایندگان اصفهان در مجلس از مسائل حقوقی و قضایی باعث عدم برخورد و واکنش آنها نسبت به ناهنجاری‌های اخیر اجتماعی در اصفهان بوده باشد.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس با رد این فرضیه که نمایندگان اصفهانی از حوادث حوزه انتخابیه خود عقب هستند، تصریح کرد: می‌توان گفت نمایندگان شهرستان اصفهان گاهی بی‌تفاوت از کنار مسائل عبور می‌کنند.

حضور نمایندگان در خط مقدم پیگیری، تصور اشتباهی است

محسن کوهکن، نماینده پیشین استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه اصفهان، با اشاره به وظایف احصا شده هر یک از اعضای سه قوه در چارچوب قانون اساسی اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی هر یک از مسئولان حوزه‌های مختلف قضایی، تقنینی و اجرایی کشور باید در قالب اختیارات و حدود وظایف خود به امور جاری عمل کنند و در قبال آنها نیز پاسخگو باشند.

وی افزود: حدود اختیارات مسئولان قوای سه گانه یا به شکل منطقه‌ای اعمال می‌شود و یا از تفکیک و استقلال قوا تاثیر می‌پذیرد، به عنوان مثال دستگاه قضا وظیفه بررسی و تعیین مجازات برای خاطیان حادثه‌ای دارند که در چارچوب شرح وظایف این دستگاه می‌گنجد، اما نمی‌توانند در حوزه مربوط به حدود اختیارات دو قوه مجریه و مقننه وارد شوند. همین قانون در ارتباط با نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز صادق است، به طوری که این مدیران تنها حق اعمال رای، عقیده و تصمیم گیری در چارچوب اتفاقاتی را دارند که در حوزه جغرافیایی تحت ماموریت آنها اتفاق می‌افتد.

دبیر جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس در خصوص حدود اختیارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود اختیارات نمایندگان خانه ملت بر خلاف مدیران شهری، استانی و شهرستانی محدود به منطقه جغرافیایی خاص و ویژه‌ای نمی‌شود و اگرچه این نمایندگان رای خود را از یک حوزه انتخابیه خاص به دست می‌آورند، اما مسئولیت‌های آنها در چارچوب‌های کلان کشوری می‌گنجد.

این نماینده پیشین مجلس در بیان علت اختیارات کلان نمایندگان ادامه داد: نمایندگان خانه ملت به علت وظایف سنگین تقنینی خود در مجلس باید از جنبه‌های مختلف فکری، ذهنی و فیزیکی در امر قانون‌گذاری سهیم و شریک باشند و چون محدوده نفوذ قانون کلان و ملی است و به ندرت اتفاق می‌افتد که یک مصوبه مجلس تنها به یک استان یا منطقه ویژه مربوط و مرتبط باشد بنابراین قسمت اعظم قوانین تصویب شده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عموم آحاد جامعه تعلق دارد.

وی نظارت بر حسن اجرای امور را از وظایف دیگر نمایندگان خانه ملت دانست و تصریح کرد: اگرچه نظارت بر حسن اجرای قوانین در حوزه فعالیت‌ها و اختیارات قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد اما نظارت بر حسن اجرای امور وظیفه مهمی است که بر اساس آیین نامه‌های موجود و قوانین موضوعه کشور نمایندگان مجلس یا به صورت فردی و یا به صورت جمعی نسبت به آن اقدام می‌کنند، به طوری که اگر نحوه مدیریت اجرای امور توسط مدیران کشوری و استانی به خوبی انجام نشود نماینده یا نمایندگان استانی و شهرستانی می‌توانند مراتب نظارت و پیگیری خود را با جدیت دنبال کرده و تا رسیدن به مقصود مورد نظر مردم تلاش کنند.

کوهکن با تاکید بر این‌که پیگیری ابتدایی هر مشکل و چالش استانی و شهرستانی بر عهده نمایندگان خانه ملت نیست، خاطر نشان کرد: مسئولیت مستقیم امور در ابتدای امر در حوزه اختیارات مقامات اجرایی و قضایی شهرستان‌ها است و زمانی که نیروی انتظامی، تشکیلات وابسته به دولت و دادگستری ها به خوبی و با جدیت برای رفع موانع، چالش‌ها و مشکلات پیش رو در شهرهای مختلف کشور تلاش می‌کنند نیازی به ورود نمایندگان و اعمال قدرت آنها در حل این موارد وجود ندارد.

دبیر جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس ادامه داد: در صورت وقوع احتمالی هر گونه حادثه امنیتی یا اجتماعی در یک شهرستان وجود این توقع در میان مردم که نمایندگان حوزه‌های انتخابیه شهرستان در خط مقدم پیگیری قرار گیرند تصور و باور اشتباهی است چرا که بر اساس شرح وظایف تعریف شده برای قوای سه گانه، نمایندگان تنها زمانی مجاز به پیگیری قانونی و بررسی حوادث پیش آمده در استان محل زندگی خود هستند که سایر نهادها، دستگاه ها و ادارات مرتبط و مسئول نتوانند به خوبی به مسئولیت‌ها و اختیارات خود عمل کنند.

وی با تاکید بر این‌که آسیب‌پذیری یک حادثه به دنبال کوچک شمردن آن رخ می‌دهد، تصریح کرد: باید به هر معضل یا چالش اجتماعی بر اساس وزن، مقدار و میزان آسیب‌زا بودن آن اهمیت داده شود و بر همین اساس نیز در اولویت پیگیری مسئولان و مدیران مربوطه قرار داده شود.

کوهکن اظهار کرد: اگرچه دستگاه‌ها و نهادهای شهرستانی وظیفه ندارند که در ابتدای ایجاد یک معضل اجتماعی نمایندگان خانه ملت را در جریان وقایع قرار دهند اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید پس از اطلاع از حوادث شکل گرفته در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه خود پس از گذشت یک مدت زمان معقول و منطقی از ایجاد مشکل در چارچوب قانون اساسی از روند پیگیری، تحقیق و بررسی‌های انجام شده در شهرستان محل سکونت خود اطلاع حاصل کنند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر این‌که در جایگاه نقد فعالیت‌ها و عملکردهای نمایندگان شهرستان اصفهان نیست، گفت: به طور حتم پیگیری‌های نماینده یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب مصاحبه‌های جنجالی و پر سر و صدای رسانه‌ای انجام نمی‌گیرد، به طوری که اگر نمایندگان خانه ملت با غفلت احتمالی نهادها و دستگاه‌های ذی ربط استانی و شهرستانی برای پیگیری و رفع چالش‌های اجتماعی حوزه‌های انتخابیه خود مواجه شوند از طریق مقامات مافوق آن دستگاه در مرکز مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کنند و سپس با مذاکره، تذکر، سوال و گاهآ درخواست استیضاح با مشکل برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا