گوناگون

آب سدهای قزوین به نصف کاهش یافته است

81224715 5801507

ˈحمید قزوینیˈ روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات آب استان قزوین افزود: از سال 64 تاکنون نیز آب رودخانه های استان پیوسته در حال کاهش بوده است.

وی متوسط مصرف آب روزانه مردم استان در شهرها را 304 لیتر و در روستاها را 303 لیتر خواند و گفت: این رقم بسیار بالا است و اگر کاهش نبابد، با کمبود آب شرب روبرو می شویم.

قزوینی، با بیان اینکه از سال یاد شده تاکنون ظرفیت آب رود شاهرود از 800 میلیون متر مکعب به نصف کاهش یافته است، گفت: ظرفیت آب رودهای خررود نیز از 200 به 50، ابهررود از 80 به 20 و حاجی عربی از 30 به 12 میلیون متر مکعب کاهش داشته است که این آمار نشانگر خشکسالی مداوم می باشد.

این مسوول با اشاره به استفاده سالیانه از دو میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در استان، گفت: با کاهش مستمر کمیت و کیفیت آبخوان قزوین روبرو هستیم که این موضوع نگران کننده است و اثرات نامطلوبی همچون افت سطح آبهای زیرزمینی، خشک شدن چاه ها، شور شدن آب و خشکسالی و فرونشست زمین را بدنبال دارد.

قزوینی با بیان اینکه با کاهش سطح آب های زیرزمینی، حفر چاه های جدید نیز به افزایش آب دهی کمک نمی کنند، افزود: در حال حاضر سالیانه 90 سانتیمتر در دشت قزوین افت آب داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و اجرای قانون اجازه برداشت یک چهارم آب از آنها، کنترل اضافه برداشت از چاه ها و نصب کنتورهای هوشمند، خودداری از کشت صیفی جات، هندوانه و محصولات پرآب بر را موجب کاهش بحران آب دانست و گفت: راهکارهای زیادی برای تعادل بخشی به حوزه آب وجود دارد که باید عملیاتی شوند.

قزوینی همچنین خواستار افزایش تیم های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای استان به منظور شناسایی و برخورد با متخلفان شد و گفت: تیم های گشت ما به خاطر کمبود اعتبارات از 16 به 4 تیم کاهش یافته است.

این مسوول با اشاره به سدهای در دست اجرا و پیش بینی شده در استان، گفت: در حال حاضر دو سد نهب و بالاخانلو در حال احداث می باشند و مطالعات ساخت سدهای بورمانک، بهجت آباد و قلات نیز در حال انجام می باشد که در صورت اجرا و بهره برداری از آنها، بخش زیادی از مشکلات مربوط به تامین آب استان مرتفع خواهد شد.

7392/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا