گوناگون

آحاد جامعه از حقوق شهروندی یکسان برخوردارند

81226520 5804529

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری یزد ˈ محمد حسین بهشتیان ˈ افزود: قوه قضائیه باید نسبت به شهروندان و اقلیتهای دینی و حتی کفار و مشرکین با رعایت قرارداد ذمه خدمات قضائی عادلانه ارائه دهد.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی جزء حقوق عمومی داخلی و بین المللی است که از حقوق اساسی مشتق شده ومعمولاً در قانون اساسی اصولی به آن اختصاص داده می شود.

این مقام قضایی اظهار داشت : در فصل سوم قانون اساسی ایران در اصول 19 تا 42 این قانون مواردی تحت عنوان حقوق ملت یا مترادف حقوق بشر پیش بینی گردیده است.

وی تصریح کرد : حقوق شهروندی تلاش در جهت سامان دادن و بهتر زیستن و تعاملات شهروندان مسلمان و غیر مسلمان بدون هیچ گونه تبعیض بین آنها در یک جامعه دینی و در مسیر رسیدن به آسایش ، آرامش ، وحدت و تکامل دنیوی و به تبع آن اُخروی و با در نظر گرفتن شان والای انسانی شهروندان تدوین شده است.

بهشتیان ، جهان شمولی ، ذاتی و طبیعی و الهی و فطری بودن را از جمله ویژگیهای حقوق شهروندی بر شمرد و تصریح کرد: و غیر قابل تجزیه و تقسیم بودن، غیر قابل جدایی و انفکاک بودن از انسانها وهدیه الهی بودن از دیگر ویژگیهای این قانون است.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی حقوق مشروعی است که از سوی قوه مقننه به تصویب رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ گردیده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : هیئت نظارت بر حقوق شهروندی در استان یزد با 28 عضو فعال تشکیل شده است که رئیس کل دادگستری استان به عنوان رئیس این هیئت و دادستانها و روسای حوزه های قضایی سراسر استان ، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ، رئیس حفاظت و اطلاعات و چند تن از قضات مجرب در آن عضویت دارند.

دبیر هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان یزد یادآور شد: هر گاه اعضاء هیئت در حین بازرسی به موراد نقص حقوق شهروندی از قبیل بازداشت غیر قانونی و بدون ضرورت ، رفتار خوشونت آمیز و … برخورد نمایند موارد را به قاضی دادگاه و یا دادستان مربوطه اعلام و گزارش کتبی به هیئت ارائه می گردد.

وی گفت: اگر دبیر خانه و یا یکی از اعضاء از طریق غیر رسمی و گزارشات مردمی از وقوع تخلف متضمن نقص شهروندی مطلع شوند هیات بازرسی و نظارت بر حفظ حقوق شهروندی با تشکیل جلسه فوق العاده و با طرح موضوع مصوبه ای مقرر می دارد که دو یا سه نفر از اعضاء هیئت جهت تهیه گزارش و بازرسی به محل اعزام گردند.ک/1

650

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا