گوناگون

آمار تکان دهنده بیسوادی در استان آذربایجان شرقی/ رتبه بیستم بیسوادی در کشور

به گزارش خبرنگار مهر،طبق آمار منتشر شده در استان آذربایجان شرقی 183 هزار و 671 نفر بی سواد وجود دارد و این استان در کشور رتبه بیستم بی سوادی را به خود اختصاص داده است و همچنین در اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی نیز در کشور فاصله زیادی دارد که همت بیش از پیش متولیان امر را می طلبد.

با توجه به اینکه برخی از کودکان به علت تامین معاش زندگی به اجبار والدین خود از تحصیلات در آموزش و پرورش باز می مانند، قرار است با مساعدت دستگاه های مربوطه در قالب “طرح انسداد مبادی بی سوادی” این کودکان شناسایی و جذب مدارس شوند، بر اساس تصویب کارگروه شورای آموزشی استان در استانداری، اولیاء و سرپرستان قانونی کودکان و نوجوانان لازم التعلیمی که از تحصیل آنان ممانعت به عمل آوده اند به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

تامین بخشی از هزینه های تحصیلی کودکان خانواده های محروم و بی بضاعت از طریق شناسایی افراد خیر و پشتیبان و ارگان های حمایتی می تواند مشکلات کودکان کار خانواده را کاهش دهد و آنها بدون داشتن دغدغه مالی خانواده در کلاس های درسی آماده شوند.  

IMG09093687

 

183671 نفر در آذربایجان شرقی بی سواد است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه 183 هزار و 671 نفر در این استان بی سواد هستند، اظهار داشت: طبق آمار بی سوادی در سال 90 این تعداد از افراد استان از تحصیلات پایینی برخوردار هستند.

اسماعیل جبارزاده اضافه کرد: باید در سرشماری های سال های آتی شاهد کاهش این آمار در آذربایجان شرقی باشیم و با مساعدت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی افراد مختلف جامعه را با سواد کنیم.

وی با بیان اینکه بی سوادی ریشه تمام جرایم در جامعه است، افزود: باید برای کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم در استان به صورت جدی با بی سوادی مبارزه کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی سوادآموزی را جزو اولویت های مهم در آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: سواد آموزی یکی از اولویت های مهم در این استان به شمار می رود، چرا که ریشه تمام فسادهای اخلاقی و آسیب های اجتماعی در جامعه از بی سوادی ناشی می شود.

جبارزاده با اشاره به رتبه آذربایجان شرقی در زمینه سوادآموزی در کشور گفت: این استان رتبه بیستم بی سوادی را در کشور به خود اختصاص داده است که این آمارها در شان مردم این استان نیست.

در اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی با کشور فاصله زیادی داریم

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی در استان با کشور فاصله زیادی داریم، افزود: با توجه به کثرت بی سوادها در این استان در اجرای سند انسداد مبادی بی سوادی در استان فاصله زیادی با کشور داریم.

جعفر پاشایی همچنین با بیان اینکه باید در بازه زمانی کوتاهی با بررسی مشکلات برنامه های آموزش و پرورش فاصله خود را با کشور کوتاه کنیم، خاطرنشان کرد: باید در بازه زمانی کوتاهی تمام مسایل، مشکلات و علت بازماندن کودکان از تحصیلات بررسی شود تا بتوانیم فاصله خود را در طرح انسداد مبادی بی سوادی کاهش دهیم تا شاهد رشد علمی در اقشار مختلف مردم به خصوص کودکان باشیم.

وی از ایجاد اتاق فکر برای معلمان استان در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: برای کیفیت بخشی تحصیلی و حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش اتاق فکرهایی برای مشارکت حداکثری مردم در مسایل این حوزه تشکیل شده است.

پاشایی از افتتاح مدارس شهر جدید سهند در سالتحصیلی جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مدارس در شهر جدید سهند در دولت گذشته نیمه تمام مانده بود، با تلاش ها و مساعدت خیران این استان مدارس نیمه تمام در شهر جدید سهند در سالتحصیلی جدید افتتاح خواهند شد.

IMG01004942

 

بر اساس مستندات قانونی کشوری ریشه کن کردن بی سوادی ضروری است

معاون آموزشی ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند 20 ساله کشور جهت تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر و ارتقاء سطح شاخص هایی از قبیل آموزش به عنوان هدف بلند مدت نظام آموزشی کشور تلاش شود.

محمد شاطریان با اشاره به دلایل و مستندات قانونی “اجرای طرح سند انسداد مبادی بیسوادی” گفت: در قوانین توسعه ای کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر امر مبارزه با بی سوادی اشاره شده است که باید با تلاش و اقدامات جدی شاهد با سوادی افراد باشیم.

وی با اشاره به آمار میانگین جمعیت شش ساله و بالاتر آذربایجان شرقی در سال 1350 گفت: بر اساس آمار سال 1350 آمار میانگین جمعیت شش سال به بالاتر این استان 36.6 درصد بوده است که این آمار در سال 90 به 82.1 درصد رسیده است.

معاون آموزشی ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همچنین در ادامه افزود: طبق آمار سال 1350 جمعیت مناطق شهری استان 54 درصد بوده که در سال 90 به 85.9 درصد رسیده است.

شاطریان میزان رشد جمعیت بانوان را بر اساس آمار  1350 ، 25.9 درصد دانست و افزود: این آمار در سال 90 به 76.7 درصد افزایش یافته و در مردان نیز از 50.5 به 87.4 رسیده است. 

تهیه لیست کودکان شش ساله واجدالشرایط ثبت نام در پایه اول ابتدایی از طریق خانه بهداشت و ادارات ثبت احوال و پیگیری ثبت نام تمامی آن ها به طوری که هیچ کودک شش ساله ای در خارج از مدرسه نماند را از اقدام اصلی اداره کل آموزش و پرورش استان دانست.

معاون آموزشی ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل و وارد نمودن آنها در چرخه آموزش، تامین بخشی از هزینه های تحصیلی کودکان خانواده های محروم و بی بضاعت از طریق شناسایی افراد خیر و پشتیبان و ارگان های حمایتی، تامین معلمان روستاهایی که تاکنون بنا به عللی بازگشایی نشده اند، رفع مشکلات تحصیلی رفتاری و خانوادگی دانش اموزان از طریق مشاوره و جلوگیری از ترک تحصیل آنها و تشکیل جلسه مدیران و توجیه موارد لازم و ارائه راهنمایی ها در مورد جذب کودکان بازمانده از تحصیل را از دیگر اقدامات مهم این اداره کل برشمرد.

………………………..

گزارش از زهرا ناصران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا