گوناگون

آمار نگران‌کننده ازدواج در هرمزگان/ آرامستان‌های غیرمحصور ساماندهی شوند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عسکری‌زاده سه‌شنبه شب در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان هرمزگان که با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های مربوطه، استاندار هرمزگان و معاون سازمان ثبت احوال برگزار شد، اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی از طرف مقام معظم رهبری و تاکید ریاست جمهوری در نشست هیئت دولت، وزارت کشور طی بخش‌نامه‌‌ای با هدف ارتقا و تمرکز بیشتر بر روی امور مربوطه، خواستار برگزاری منظم نشست‌های شورای هماهنگی با هدف رصد جمعیتی شده است که در هرمزگان این نشست‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه از برگزاری منظم و مداوم نشست‌های شورای هماهنگی در مراکز شهرستان‌های هرمزگان خبر داد و گفت: از معدود ادارات کلی هستیم که علاوه‌بر نشست‌های مرکز شهرستان‌، در مراکز بخش‌ها نیز نشست‌های شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی را برگزار می‌کنیم.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان یادآور شد: این نوع نگاه به امور هماهنگی در ثبت به موقع وقایع حیاتی، سبب شده است که در حوزه ثبت و پوشش وقایع حیاتی در کشور از نظر عملکرد بالاتر از حد انتظار و تعهد سازمان ثبت احوال کشور قرار بگیریم.

عسکری زاده اضافه کرد: از آنجایی که استان جوانی هستیم از نظر واقعه وفات در رده 26 کشوری قرار داریم.

وی در ادامه گفت: به دلیل همکاری مراکز مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی، آرامستان‌ها، علمای اهل سنت و تشیع و سایر بخش‌های مربوطه، ثبت به موقع واقعه وفات از رشد خوبی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته شده است.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار ثبت احوال، بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر در استان به شمار می‌رود، اضافه کرد: در مبحث فوت جوانان نیز بیشترین علت مربوط به حوادث غیر عمد است.

عسکری‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین عوامل در پدیده دیر ثبتی اشاره و افزود: وجود ازدواج‌های عادی و وجود ازدواج‌های چند همسری از جمله این عوامل است.

وی در ادامه از بهیاران به عنوان اصلی‌ترین بازوهای ثبت احوال در شبکه اعلان وقایع حیاتی یاد کرد و افزود: در صورت حمایت از بهیاران می‌توانیم شاهد پوشش هر چه بهتر در ثبت وقایع حیاتی در استان باشیم.

این مسئول ادامه داد: وجود قبرستان‌های غیرمحصور و بدون متولی، اختصاص شناسنامه‌های درگذشتگان به افراد دیگر یا همان غصب اسناد هویتی، فرهنگ سنتی مبنی بر عدم وجود حساسیت در ثبت موارد وفات از دیگر دلایل و عوامل موثر در دیر ثبتی است.

وی تاکید کرد: هر چه که آرامستان‌های استان سازمان‌دهی بیشتری داشته باشند، مباحثی همانند فروش و غصب شناسنامه کمتر می‌شود گفت: در بندرعباس سه آرامستان غیرمحصور شامل تل‌سیاه، نخل ناخدا و نایبند داریم و این در حالی است که در رودان و میناب نیز به ترتیب دو و پنج قبرستان غیرمحصور وجود دارد.

عسکری‌زاده خواستار ورود و پیگیری فرمانداران به این مبحث شد.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در همین راستا از مدیر امور روستایی استانداری درخواست نمود به طرق ممکن، دهیاران کوشا و فعال در اعلان وقایع حیاتی را به طور ویژه‌تر در حوزه اعتباری ببیند.

عسکری‌زاده گفت: علی‌رغم اینکه هرم سنی جمعیت استان، جوان است اما هرمزگان از نظر نرخ ازدواج در رده 23 و زیر میانگین کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه مبحث ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با مردان خارجی نگران کننده است، افزود: مواردی از این دست که در هرمزگان مشاهده می‌شود، اغلب شامل ازدواج زنان ایرانی با مردان بنگلادشی، افغانی و یا پاکستانی شامل است.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر سهیمه استان در باب صدور شناسنامه مکانیزه برابر با 30 هزار جلد در سال است، از معاون سازمان ثبت احوال کشور تقاضا کرد که این سهیمه را برای سال جاری به 60 هزار جلد افزایش دهند.

عسکری زاده همچنین خواستار افزایش تعداد مجوز ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت از شش باجه به 12 باجه و افزایش دو برابری ایستگاه‌های خدمات شهروندی در ادارات شهرستانی ثبت احوال شد و افزود: با اجرایی شدن این موارد شاهد روندی مناسب و مطلوب در ارائه خدمات مورد نیاز خواهیم بود.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه قطعی دیتا بعضا باعث بروز اختلالات و نحوه خدمات رسانی به اربابان رجوع در رابطه با ثبت احوال می‌شود، گفت: ارتقا پهنای باند از یک مگابایت به دو مگابایت، تغییر بستر دیتا و ایجاد بستر و ارتباط فیبرنوری در بین ادارات شهرستانی ثبت احوال نیز ار جمله درخواست‌هایی است که انجام آن شاهد ارتقا سطح کیفی خدمات توسط ثبت احوال در استان می‌باشیم.

یادآور می‌شود استاندار هرمزگان و معاون سازمان ثبت احوال کشور در پایان این نشست با درخواست‌های مطروحه مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در باب افزایش سهمیه صدور شناسنامه مکانیزه، دو برابر شدن باجه‌های ثبت احوال در دفاتر پیشخوان استان و اختصاص اعتبار در جهت افزایش دو برابر ایستگاه‌های خدمات شهروندی موافقت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا