گوناگون

آنچه در ستاد ساماندهی امور جوانان گذشت/ از درخواست وزیر برای لایحه جدید تا وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر محمود گودرزی، عصر دوشنبه در نخستین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در دولت یازدهم که با حضور  معاونان وزیر و نمایندگان دستگاههای مختلف تشکیل شد با بیان این مطلب گفت: باید در موضوع جوانان از بحث های کلی دوری کنیم و وارد جزئیات شویم.

وی افزود: برای حل مشکلات باید از حوزه نظری و تئوری خارج شده و وارد میدان عمل شویم چرا که معتقدم حتی یک گام کوچک برداشتن برای جوانان بهتر از ایستادن و نگاه کردن به مشکلات و دغدغه های آنان است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تکلیف قانون وزارت جوانان گفت: تشکیل ستاد ملی بر اساس دستورالعمل قانون و برای ساماندهی امور جوانان است و باید دستگاهها وظایف خود را در موضوع جوانان اعلام و عملیاتی کنند.

گودرزی تصریح کرد: لایحه مربوط به شفاف سازی دستگاهها که به دولت ارائه شده است را می توان دوباره مورد بررسی قرار داد و شما نمایندگان دستگاهها نیز آن را مطالعه کنید و اگر نیاز به اصلاح دارد اصلاحات انجام شود و لایحه به روز شده را به دولت ارائه دهیم.

وی گفت: جوانان را نباید در موضوعات کلان نگاه کرد این قشر باید از گروههای مختلف دیده شوند، من نیز در برنامه ای که به مجلس ارائه دادم جوانان را دسته بندی کردم چرا که معتقدم باید برای هر کدام از گروهها راهکارهای لازم ارائه شود.

در ادامه این جلسه قبادی دانا رئیس سازمان جوانان هلال احمر و عضو ستاد ملی ساماندهی جوانان گفت: برای بررسی وضعیت جوانان و حل مشکلات آنها باید به اسناد بالادستی نیز توجه شود چرا که ما امروز منشور تربیتی نسل جوان و سند ملی توسعه جوانان را داریم. بنابراین لازم است دستگاهها برنامه های خود را مطابق با این اسناد بالادستی تنظیم و مدیریت کنند.

وی افزود: باید بررسی کرد که آیا اشتغال و ازدواج تنها مشکل جوانان است، باید نیازسنجی شود که گرایش جوانان ما به نیکوکاری چقدر است، چرا ازدواج ساده دیگر در میان نسل جوان رایج نیست؟

قبادی دانا گفت: صدا و سیما از یک سو می گوید ازدواج ساده بگیرید و از سوی دیگر در سریال های خود عروسی های مجلل نمایش می دهد. به جای آنکه در هفته جوان تکیه به برگزاری جشنواره های مختلف بکنیم بهتر است آمارگیری شود که چه میزان اعتیاد در میان جوانان وجوددارد یا اینکه عملکرد ما به چه میزان منجر به کاهش آسیب های اجتماعی شده است.

حمایت بودجه ای از دستگاههای غیردولتی

در ادامه طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد نیز گفت: در ستاد ملی ساماندهی جوانان وظایف دستگاهها در بخش دولتی که از بودجه دولتی نیز استفاده می کنند مشخص می شود من پیشنهاد می کنم که در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین در لایحه شفاف سازی دستگاهها، نهادهای غیردولتی که از بودجه غیر دولتی در حوزه جوانان استفاده می کنند از مکانیزم تشویق استفاده کنند.

وی افزود: بودجه دانشگاه آزاد بودجه ای است که والدین با پرداخت شهریه دانشجویانشان به ما پرداخت می کنند و ما از سوی دیگر در حمایت فرهنگی از دانشجو مجبور به انجام برنامه های فرهنگی هستیم.

جوابگوی دانشجویان در مسائل فرهنگی و اعتقادی نیستیم

رشید جعفرپور مدیر کل فرهنگی وزارت علوم نیز دیگر سخنران این جلسه بود که توضیح داد: بیش از 2500 کانون فعال در دانشگاهها وجود دارد که بخشی از آنها وظیفه سازماندهی اوقات فراغت را برعهده دارند.

وی گفت: همچنین بیش از 5 هزار انجمن علمی در کشور وجوددارد که می بایست از ظرفیت این انجمن ها نیز برای حل مشکلات جوانان استفاده شود، باید گفت که در حال حاضر 2 هزار واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد اما ما جوابگوی تقاضاهای دانشجویان نیستیم به عنوان مثال در مراسم اعتکاف 10 درصد دانشجویان یعنی 450 هزار نفر خواستار رفتن به مراسم اعتکاف بودند اما ظرفیت قابل پوشش ما تنها 45 هزار دانشجو بود که باید امکانات برای این قشر توسعه یابد.

سید محمدرضا والی زاده معاون فرهنگی وزارت کار و تعاون نیز گفت: در حوزه جوانان مهم پرورش جسم، فکر و روح است. در جلسه ستاد ساماندهی باید در ابعاد گسترده در موضوع اشتغال صحبت شود البته دبیرخانه اشتغال در وزارت تعاون و کار وجود دارد و می بایست به شکل کلان تری این وزارتخانه در جلسه ستاد ملی دیده شود.

محمدی زاده مشاور رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در میان نسل جوان گفت: بوجود آمدن پدیده هایی همچون جشن طلاق ، خانه سپید و … نشان دهنده افزایش آسیب های اجتماعی است باید تمامی این مشکلات و راهکارهای حل آن شناسایی شود و به صورت گسترده تری روی این مسائل کار و چاره اندیشی شود.

ما تابلوی عمل نداریم

حمیدرضا الوند مدیر کل کودکان و نوجوانان بهزیستی نیز گفت: کار ستاد ملی وفاق و هماهنگی در میان دستگاهها است اما مشکل این است که در حال حاضر هیچ تابلو عملی وجود ندارد به این معنی که دستگاهها نمی دانند بر اساس چه برنامه ای می خواهند کار کنند یا اینکه از جوانان چه می خواهیم.

وی پیشهاد داد ستاد ملی باید بگوید که امسال هرم برنامه ای باچه موضوعی است و از تمامی دستگاهها بخواهد با محوریت همان موضوع کار و برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان آنقدر باید مستحکم باشد که تمامی دستگاهها ملزم به اجرا و ارائه گزارش برنامه های اجرا شده خود در پایان هر سال باشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا