گوناگون

آيت‌اللهي: روي پول فيفا نمي‌توان حساب کرد

سيد هادي آيت‌اللهي در گفت‌وگويي با ايسنا، درباره مسايل مختلفي چون عملکرد تيم ملي در برزيل، موضع شفاف فدراسيون در قبال کادر فني اين تيم پس از جام جهاني، آخرين وضعيت تيم اميد و اردوهاي خارجي و… صحبت کرد.

** موضع شفاف فدراسيون نگه داشتن کي‌روش پس از جام جهاني

نايب رييس اول فدراسيون در ابتدا در پاسخ به اينکه موضع شفاف فدراسيون در قبال انتخاب سرمربي تيم ملي پس از جام جهاني چيست، اظهار کرد: موضع فدراسيون فوتبال همان موضع هيات رييسه فدراسيون است. هيات رييسه هم مصوب کرده که همکاري با کارلوس کي‌روش پس از جام جهاني ادامه يابد اما اين اقدام منوط به تامين اعتبار براي هزينه‌هاي کادر فني است. اگر اين اعتبار تامين شود، اعتقاد فدراسيون بر تمديد قرارداد کي‌روش است و اگر اعتبار تامين نشود به ناچار بايد دنبال راهکار ديگري بگرديم. فدراسيون تا الان در تلاش بوده تا براي تمديد قرارداد کي روش منابع مالي فراهم کند.

** روي دريافت پاداش فيفا نمي‌توان حساب کرد!

آيت‌اللهي درباره اينکه آيا فدراسيون نمي‌تواند از محل پولي که فيفا به تيم ايران براي حضور در جام جهاني اختصاص مي‌دهد براي تمديد قرارداد کي‌روش استفاده کند، تصريح کرد: روي پول فيفا نمي‌توان حساب کرد. ما همين الان براي گرفتن پول‌ها از فيفا با مشکلاتي مواجه هستيم و بحث تحريم‌ها همچنان دردسرساز است. از اين رو روي دريافت قطعي آن در زمان مشخص، نمي‌توان مطمئن بود. ما بايد از حسابي براي قرارداد کي‌روش تامين اعتبار کنيم که امنيت لازم را داشته باشد.

** تامين اعتبار تمديد قرارداد کي‌روش بوسيله حمايت دولتي يا جذب اسپانسر جديد

نايب رييس اول فدراسيون در پاسخ به اينکه بنابراين تامين اعتبار قرارداد کي‌روش صرفا در گرو حمايت دولت است، اظهار کرد: در گرو حمايت دولت يا تامين پول از طريق اسپانسرهاي جديد است. ما صرفا از اين دو راه مي‌توانيم اعتبار لازم براي اين کار را تامين کنيم و اين هم پس از جام جهاني برزيل ميسر مي‌شود.

** راهي که با کي‌روش برايش هزينه ميلياردي کرديم را کنار نمي‌گذاريم

وي در واکنش به اينکه علي کفاشيان بارها گفته است بعد از جام جهاني با کي‌روش يا هر مربي ديگري قرارداد 4 ساله مي‌بندد و بهتر نيست فدراسيون اين اقدام را پس از جام ملت‌ها انجام دهد که پايان دوره يک مربي در تيم ملي پس از جام جهاني و جام ملت‌ها در هر دوره باشد، گفت: فدراسيون در نظر دارد حرکت اصولي که براي تيم ملي شکل گرفته ادامه داشته باشد. از اين رو کي‌روش براي ما بهترين گزينه است. اما از طرفي هر مربي ديگري جاي او بيايد بايد همين مسير را ادامه بدهد. چون ما نمي‌توانيم راهي که برايش هزينه‌هاي ميلياردي کرده‌ايم را ناديده گرفته و مسير جديدي را از نو آغاز کنيم. اين اصلا منطقي نيست و فدراسيون مصمم است همين مسير را ادامه دهد؛ حال با کي‌روش يا هر مربي ديگري.

** پس از جام جهاني با هيچ مربي تا پايان جام ملت‌ها قرارداد نمي‌بنديم

آيت‌اللهي افزود: به طور مثال همين قرارداد نلو وينگادا براي تيم اميد را به گونه‌اي نوشته‌ايم که به صورت پلکاني است و در هر مرحله‌اي که تيم اميد موفق شد، به طور اتوماتيک قرارداد ادامه دارد و اين شرايط تا حضور تيم ايران در المپيک 2016 ريودوژانيرو پابرجاست. ما نخواستيم مثلا قرارداد اين مربي را تا بعد از بازي‌هاي آسيايي ببنديم تا اگر در اين بازي‌ها نتيجه گرفت، قراردادش را تمديد کنيم و همين طور قرارداد را در مراحل بعدي هم اين گونه نگاه کنيم. فدراسيون درباره تيم ملي بزرگسالان هم مي‌خواهد به همين شيوه عمل کند و بعد از جام جهاني بر اساس مسيري که طي کرده مربي جديد را انتخاب کند. فدراسيون نمي‌خواهد براي يک سال سرمربي بياورد، چون امنيت کاري براي فدراسيون و شخص مربي وجود ندارد و اين منطقي نيست.

** مربي بزرگ بخواهيم خود کي‌روش هست

وي در پاسخ به اينکه با اين تفاسير يعني بعد از کي‌روش باز هم به دنبال مربي خارجي بزرگ خواهيد بود، اظهار کرد: اگر مربي خارجي بزرگ بخواهيد که خود کي‌روش هست. مشکل اصلي ما تامين هزينه‌هاي حضور او در تيم ملي ايران است. اگر با او به توافق نرسيم مجبور مي‌شويم به افراد ديگر فکر کنيم.

آيت‌اللهي در واکنش به اينکه پس منظورتان از مسير حرفه‌اي در پيش گرفته شده توسط فدراسيون، چيست گفت: منظورم از اين مسير حرکت برنامه‌ريزي شده‌اي است که تيم ملي در چند سال گذشته طبق آن حرکت مي‌کرد و بر مبناي يک کار اصولي و حرفه‌اي بود. کاري که يک مربي بزرگ آن را طراحي کرده بود.

** کي‌روش و آل‌اشپورت به راحتي توافق کردند

نايب‌رييس اول فدراسيون همچنين درباره قرارداد کارلوس کي‌روش با شرکت آل اشپورت نيز گفت: وکيل شرکت آل اشپورت نزد کي‌روش آمد و پس از جلسه‌اي که با هم داشتند و پس از صحبت‌هاي رد و بدل شده، به راحتي براي عقد قرارداد به توافق رسيدند. همان طور که ديديد کي‌روش هم در سفر به برزيل، لباس‌هاي تيم ملي با آرم اين شرکت را پوشيد و در حال حاضر هيچ مشکلي نيست. به هر حال اين جزو اختيارات سرمربي تيم است که با برند تيم ملي در جام جهاني به توافق برسد يا نرسد، چون طبق قوانين او در پوشيدن لباس با آرمي که تيم ملي با آن به توافق رسيده مختار است.

** استفاده از فرکي در حد گمانه‌زني هاست

آيت‌اللهي در پاسخ به اينکه آيا استفاده از مربيان ايراني از جمله حسين فرکي بعد از جام جهاني صحبت دارد و يا جزو برنامه‌هاي فدراسيون قرار دارد تصريح کرد: صحبت‌ها در اين زمينه در حد گمانه‌زني‌هاست. حسين فرکي مربي بزرگي است و توانايي‌هايش را هم در فوتبال ما نشان داد و از نظر فدراسيون، يک مربي باشخصيت و قابل احترام است اما حضورش در راس تيم ملي پس از جام جهاني در حد گمانه‌زني بوده و هيچ صحبتي در اين زمينه انجام نشده است. بي‌ترديد اگر ما با کي‌روش به نتيجه نرسيم به فکر گزينه‌هاي ديگري خواهيم بود و اگر رويکرد فدراسيون استفاده از مربيان ايراني باشد، آن وقت فرکي صددرصد جزو گزينه‌هايي است که به او فکر خواهيم کرد.

** به عملکرد تيم ملي در جام جهاني خوش‌بينم

وي در پيش‌بيني‌اش از عملکرد تيم ملي در جام جهاني 2014 نيز خاطرنشان کرد: اميدواريم ملي‌پوشان بتوانند به خوبي شايستگي‌هايشان را به نمايش بگذارند. آن‌ها در طي 40-50 روز گذشته زحمت زيادي کشيده و با تلاش فراوان به آمادگي نسبي براي حضور در جام جهاني رسيده‌اند. من شخصا به عملکرد تيم ايران در برزيل خوش‌بين هستم و اميدوارم نتايج خوبي بگيريم. فدراسيون همه شرايط را فراهم کرد تا تيم ايران در بهترين وضعيت به برزيل برود و الان فقط اميدوار به ديدن يک عملکرد قابل قبول هستيم.

** هيچ فرد اعزامي‌ به خاطر هزينه بالا حذف نشده‌ است

آيت‌اللهي همچنين با بيان اينکه هيچ کدام از افرادي که قرار بوده به برزيل اعزام شوند صرفا به خاطر بالا بودن هزينه‌ها خط نخورده‌اند، گفت: تصميم‌گيري درباره افرادي که به برزيل اعزام مي‌شوند صرفا بر عهده فدراسيون نيست. اين تصميم را ستادي مي‌گيرد که فدراسيون تنها در آن عضو است و هر تصميمي که ستاد گرفت ما هم بايد تبعيت کنيم. درباره اعزام افراد مختلف، آن ستاد به نتيجه رسيده و همه بدانند فدراسيون در اين باره به تنهايي تصميمي نگرفته است.

** به برزيل نمي‌روم و در فدراسيون خدمت مي‌کنم

وي در واکنش به اينکه افراد اعزامي از سوي فدراسيون چه تعداد هستند خاطرنشان کرد: بنده چون به برزيل نمي‌روم و در زمان برگزاري جام جهاني به جهت اينکه فدراسيون بايد در حين اين بازي‌ها پاسخگو باشد در ايران مي‌مانم و همين جا مشغول به خدمت خواهم بود، از اين رو اطلاعي درباره افراد اعزامي از فدراسيون به برزيل ندارم و دخالتي هم در اين باره نداشته‌ام.

** آغاز رسمي تمرين تيم اميد با وينگادا از 25 خرداد

نايب‌رييس اول فدراسيون در ادامه اين گفت‌وگو درباره آخرين وضعيت تيم ملي فوتبال المپيک (اميد)، زمان بازگشت نلو وينگادا به ايران و اينکه به کجا سفر رفته بود، اظهار کرد: تمرين‌هاي تيم اميد از پس‌فردا (يکشنبه) آغاز مي‌شود و بازيکنان در اين اردو به مدت سه روز تست بدني خواهند داشت. بعد از آن هم اردوي رسمي تيم با حضور 30 بازيکن انتخاب شده، زير نظر نلو وينگادا آغاز مي‌شود. وينگادا هم در حال حاضر در پرتغال است. او سفري هم به چين داشت و بيستم خرداد به ايران برمي‌گردد تا تمرين‌ها را زير نظر بگيرد.

** ازبکستان،‌ اردن، ارمنستان و چين اردوهاي قطعي ملي‌پوشان

آيت‌اللهي در پاسخ به اينکه برنامه قطعي اردوها و بازي‌هاي تدارکاتي خارجي تيم ملي اميد به کجا رسيد اظهار کرد: اولين اردوي خارجي تيم اميد در ازبکستان خواهد بود. بعد از اين اردو ما به اردن مي‌رويم و بعد از آن هم در مردادماه اردويي را در ارمنستان خواهيم داشت. آخرين اردوي خارجي تيم اميد پيش از حضور در بازي‌هاي آسيايي اينچئون هم در چين و حدود 10 روز قبل از اين بازي‌ها خواهد بود.

** درخواست بحرين از ايران براي بازي تدارکاتي

وي از تمايل بحرين براي بازي تدارکاتي با تيم اميد ايران خبر داد و گفت: بحريني‌ها نامه‌اي را براي فدراسيون ارسال کرده‌اند و درخواست داشته‌اند که در مردادماه بازي تدارکاتي با تيم ملي ما داشته باشند اما چون تاريخ پيشنهادي آن‌ها با سفر ارمنستان تيم ايران همزمان است، ما به آن‌ها اعلام کرديم تنها در اوايل شهريور مي‌توانيم با اين تيم بازي تدارکاتي برگزار کنيم.

نايب رييس فدراسيون در پاسخ به اينکه ايران در اين اردوها چه تعداد بازي تدارکاتي برگزار مي‌کند، خاطرنشان کرد: در اردن، ازبکستان و ارمنستان هر کدام دو بازي تدارکاتي با تيم‌هاي ملي اين کشورها انجام مي‌دهيم. در اردوي چين يک بازي تدارکاتي با تيم ملي اين کشور خواهيم داشت و اگر بازي با بحرين هم قطعي شود، دو بازي با اين تيم انجام مي‌دهيم.

** کميته المپيک مخالفتي نکرده و بدون بازيکن بزرگسال به اينچئون مي‌رويم

آيت‌اللهي در پاسخ به اينکه آيا اعزام تيم اميد فعلي براي بازي‌هاي آسيايي اينچئون قطعي شده است گفت: فدراسيون مصمم است که اين تيم را به بازي‌هاي اينچئون اعزام کند چون بازيکنان فعلي براي حضور در بازي‌هاي انتخابي المپيک 2016 آماده مي‌شوند و ما اعتقاد داريم اين تيم مي‌تواند به المپيک راه پيدا کند و از الان بايد به بهترين شکل آماده شود بنابراين در مسير آماده‌سازي آن‌ها حضور در بازي‌هاي آسيايي اينچئون هم قرار دارد.

وي در واکنش به اينکه با توجه به موضع‌گيري کميته ملي المپيک مبني بر اينکه “به خاطر بالا بودن هزينه‌ها صرفا ورزشکاران و تيم‌هاي مدال‌آور به اينچئون اعزام مي‌شوند” آيا همين تيم با نفرات فعلي به اينچئون مي‌رود يا بازيکنان بزرگسال به جمع‌شان اضافه مي‌شوند، تصريح کرد: همان طور که تاکيد کردم برنامه‌ريزي‌هاي فدراسيون به نحوي است که اصرار داريم همين تيم بدون هيچ بازيکن بزرگسالي به اينچئون برود، ما حتي براي کسب مدال هم اميدوار هستيم. مسئولان کميته المپيک صحبتي در اين باره نکرده‌اند، ضمن اينکه اسامي اين بازيکنان براي حضور در اينچئون پذيرش شده است.

** احتمالا افاضلي هم روي نيمکت تيم اميد مي‌نشيند

مدير تيم اميد درباره آخرين وضعيت کادر فني اين تيم و اينکه تکليف دستيار ايراني وينگادا چه شد، گفت: وينگادا با همين کادر فني متشکل از مربيان خارجي و ايراني کار مي‌کند. البته هومن افاضلي هم به او کمک مي‌کند و ما تلاش مي کنيم شرايطي ايجاد شود تا افاضلي روي نيمکت اين تيم بنشيند.

** قهرماني نوجوانان در آذربايجان مويد ساخته شدن يک تيم قدرتمند است

نايب رييس اول فدراسيون در پايان با ابراز اميدواري نسبت به روند آماده‌سازي تيم‌هاي ملي جوانان و نوجوانان نيز گفت: اين دو تيم خودشان را براي حضور در مسابقه‌هاي قهرماني آسيا در تايلند و ميانمار آماده مي‌کنند. بازي‌هايي که حکم انتخابي جام جهاني را هم دارد و براي ما بسيار مهم است. از اين رو سعي شده تا بهترين اردوهاي آماده‌سازي براي اين دو تيم فراهم شود. در حال حاضر آمادگي هر دو تيم ملي جوانان و نوجوانان قابل قبول است و از قهرماني تيم نوجوانان در تورنمنت آذربايجان هم خوشحال هستيم چرا که نويد داشتن يک تيم بسيار قدرتمند در بازي‌هاي تايلند را به ما مي‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا