گوناگون

آیا نفس چینی ها در کالبد بی جان پروژه های کرمانشاه دمیده می شود؟

81180752 5724875

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دیدار هیات کرمانشاهی که به ریاست ˈرضا رحیمیˈ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با رایزن بازرگانی چین در ایران و دو تن از معاونت های سفارت این کشور در اتاق بازرگانی برگزار شد، مانند همیشه سخن از داشته ها و ظرفیت های کشاورزی، صنعتی، تجاری، علمی و.. استان برای دلربایی از طرف خارجی نقل مجلس بود.

ˈمعراج محرابیˈ رییس خانه صنعت و معدن استان از توانمندی های استان در حوزه معادن بخصوص معادن قیر طبیعی، سنگ های تزیینی و.. برای چینی ها گفت و آنان را به حضور و مشارکت در طرح های استان فراخواند.

ˈسهراب دل انگیزانˈ به عنوان مشاور اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز از توجیه پذیر بودن تاسیس کارخانه در حوزه های مواد معدنی و نفتی با توجه به اینکه مواد اولیه آن در استان یافت می شود، برای چینی ها سخن گفت.

وی همچنین به بازسازی استان های عراقی همجوار کرمانشاه و حتی استان های همسایه ایرانی، از بازار فروش بکری که برای تولیدات کارخانه های مورد اشاره وجود دارد بعنوان توجیه سرمایه گذاری چینی ها در این حوزه ها سخن گفت.

این استاد دانشگاه نرخ بازگشت و بازدهی سرمایه گذاری در استان کرمانشاه را مناسب توصیف کرد و گفت: با سایر نقاط کشور چندان تفاوتی ندارد و حتی از توانایی دانشگاه های استان برای تربیت و تامین نیروی متخصص در طرح های ایجادی میان دو طرف در استان خبر داد و هرگونه سرمایه گذاری در استان را سودمند ارزیابی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه نیز خواستار حضور مسافران و گردشگران چینی در این استان با توجه به جاذبه های تاریخی و طبیعی آن شد.

ˈعلی فعله گریˈ اظهار کرد که پرواز مستقیم میان کرمانشاه با شهرهای چین می تواند کمک بزرگی به افزایش همکاری های توریستی میان دو طرف باشد.

وی حتی زمینه را برای همکاری و سرمایه گذاری چینی ها در بخش صنایع دستی استان مهیا دانست و در این مورد بطور مشخص از زمینه های گلیم و فرش بافی و نیز سنگ های تزیینی استان که برندی در دنیا محسوب می شوند، خبر داد.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از وجود 900 هزار هکتار زمین کشاورزی با چهار میلیون تن انواع تولیدات بخش کشاورزی به عنوان ظرفیت های موجود استان یاد کرد.

ˈزند کریمیˈ همچنین از برنامه ریزی ها برای افزایش تولیدات استان در افق سال 96 خورشیدی به دو برابر سطح کنونی و لزوم ایجاد صنایع تبدیلی خبر داد و در این حوزه بخصوص صنایعی مانند بسته بندی، فرآوری محصولات گوشت قرمز، فرآوری ذرت و نشاسته و.. خواهان همکاری طرف چینی شد.

رییس شورای ملی نخود کشور نیز با معرفی استان کرمانشاه به عنوان قطب تولید نخود ایران که به تنهایی 90 هزار از 300 هزار تن تولید سالانه ایران را بخود اختصاص داده، یاد کرد.

ˈناصر مرادیˈ اظهار کرد که نخود کرمانشاه یک برند بین المللی است و در کشور نیز این استان بعنوان پایلوت صادراتی و فرآوری نخود در نظر گرفته شده است بنابراین نیاز به ورود سرمایه گذاران چینی در حوزه هایی چون مکانیزاسیون و صنایع بسته بندی و تولیدی مطلوب است و این شورا آمادگی انعقاد هرگونه تفاهم نامه برای ورود طرف های کشور چین را دارد.

همچنین طرح صنعتی ذوب آهن فرامان نیز از سوی نماینده این شرکت به چینی ها معرفی و شناسانده شد.

بر این اساس کارخانه یاد شده که هم اینک در زمینی افزون بر 72 هکتار دارای مجوزهای لازم است و کار احداث ساختمان های اداری و دیوارکشی و محوطه سازی اش نیز انجام شده است، در صورت بهره برداری می تواند سالانه 400 هزار تن شمش و به همین مقدار نیز مقاطع فولادی تولید کند که در انتظار جذب سرمایه گذار خارجی بخصوص چینی هاست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه رابطه خوبی میان کشورهای ایران و چین برقرار است، ابراز امیدواری کرد که این حسن روابط در ورود شرکت ها و سرمایه گذاران چینی به طرح ها و پروژه های استان کرمانشاه نیز موثر واقع شود.

ˈرضا رحیمیˈ اظهار کرد که استان کرمانشاه در حوزه های کشاورزی، معدنی، صنعتی و عمرانی دارای طرح های با توجیه بالایی است که آمادگی ورود طرف های چینی را داریم.

وی با اشاره به اینکه بازار بکر عراق در نزدیکی مرزهای کرمانشاه است و این استان می تواند دروازه صدور کالا به کشورهای حوزه مدیرترانه از جمله سویه و اردن باشد، ساخت و احداث هر نوع صنعتی با توجه نزدیکی مسافت و کاهش هزینه انتقال محصولات در استان کرمانشاه را توجیه پذیر توصیف کرد.

رحیمی گفت: تلاش می کنیم بزودی هیاتی از فعالان اقتصادی و تولیدی استان را به کشور چین اعزام کنیم و متقابلا نیز در انتظار سفر هیات سرمایه گذاران چینی به استان و بازدید از طرح ها و پروژه های استان هستیم.

رایزن بازرگانی کشور چین نیز با بیان اینکه سطح مبادلات میان ایران و چین در سال 33 و نیم میلیارد دلار است که از این میزان 11 میلیارد دلار را صادرات چین به ایران تشکیل می دهد، از افزایش مروادات چینی ها با استان کرمانشاه استقبال کرد.

ˈگوچوان ویˈ اظهار کرد که چینی ها در حوزه های نفت خام و مواد معدنی در مجموع سه میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده اند و شرکت های زیادی از کشور چین نیز در حوزه های عمرانی و ساخت و ساز در ایران فعالیت دارند.

وی گفت: برای ایجاد خط فاینانس میان دو کشور برنامه ریزی هایی بعمل آمده که این مهم می تواند بر ایجاد روابطی مفید میان فعالان و سرمایه گذاران چینی با استان کرمانشاه نیز اثرگذار باشد.

وی از فعالان تجاری، اقتصادی و صاحبان صنایع استان کرمانشاه برای بازدید از کشور چین و دیدار با سرمایه گذاران این کشور نیز دعوت کرد.

بدین ترتیب باید به انتظار روزها و شاید هم ماه های آینده بنشینیم که آیا نتیجه دیدار و بازدید نماینده عالی بازرگانی کشور چین از کرمانشاه به خروجی قابل لمس و اثرگذاری در استان تبدیل خواهد شد یا خیر؟

تاکنون در مورد دیدارهایی که در اتاق بازرگانی با نمایندگان بلاورس، تایلند، ترکیه و ژاپن و.. انجام شده، ردی مشاهده نمی شود اما امیدواریم دست کم سرمایه های چینی بتواند نفسی در کالبد بی جان برخی از پروژه های کلیدی و البته بی جان استان کرمانشاه بدمد.

571/567

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا