گوناگون

آیین سنتی تشت گذاری در ورامین برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز جمعه در آستانه آغاز ماه محرم، آیین سنتی تشت گذاری با حضور ارادتمندان به سید و سالار شهیدان و در آستانه آغاز ماه محرم در حسینیه حضرت ابالفضل(ع) ورامین برگزار و مردم ولایتمدار دیار 15 خرداد در سوگ شهادت شهدای کربلا به سر و سینه شدند.

در این مراسم مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ورامین با حضور در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) ضمن برگزاری آیین سنتی تشت گذاری، آیین سیاهپوش کردن مساجد و حسینیه ها را آغاز کردند.

در این زمینه حجت الاسلام رضا غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورامین از جمله شهرستان هایی است که هر ساله و در آستانه آغاز ماه محرم، آیین سنتی تشت گذاری با حضور پرشور مردم برگزار می شود که اثرات و برکات معنوی خاصی را به همراه دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین افزود: در این مراسم مذهبی، نوجوانان و کودکان نیز حضوری پرشور داشته و از نزدیک با حادثه عاشورا و ظلم تاریخی دستگاه اموی به سید و سالار شهیدان آشنا می شوند، خوشبختانه برنامه ریزی های فرهنگی مناسبی در سطح مساجد، حسینیه ها و تکایای شهرستان ورامین برای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم عزارداری ماه محرم اندیشیده شده و بیش از 300 هیئت در طول دهه اول محرم به اقامه عزا می پردازند.

در آیین سنتی عزادارن حسینی با پیروی از اقدام امام حسین (ع) در روز 27 ذیحجه آب مشکها را در تشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند، تشت های پرآب را بر سرگذاشتند و با حرکت در میان مردم عزادار به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند و برخی از عزاداران حسینی نیز با بر دوش گرفتن مشک ها و کوزه های آب، عزادارن حسینی را سیراب کردند و برخی عزادارن این آب را به تبرک و به نیت شفا با خود به منازل بردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا