گوناگون

ابتلای 3 برابری زنان کرمانی به ام.اس نسبت به مردان

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: به طور متوسط شیوع بیماری ام.اس در استان کرمان 31.5 در 100 هزار نفر بوده و زنان مبتلا نسبت به مردان سه برابر است.

دکتر «بهناز صدیقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، در رابطه با بیماری ام.اس اظهار کرد: بیماری MS شایع‌ترین بیماری منجر به ناتوانی در جوانان است که بعلت التهاب ماده سفید مغز و نخاع ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر عوامل محیطی برروی این بیماری افزود: باوجود پیشرفت‌های بسیار علمی، هنوز علت دقیق بروز بیماری مشخص نشده است اما آنچه مسلم است استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز بیماری موثر هستند از جمله عوامل محیطی ثابت شده در خصوص بیماری، کمبود ویتامین D3 و ابتلاء به بیماری‌های ویروسی خاص(خصوصاً در سنین زیر 15 سال) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: ممکن است بیماری به اشکال مختلف آغاز شود اما ویژگی اصلی این بیماری ماهیت رفت و برگشتی علائم (و نه پیشرونده بودن) و متفاوت بودن علائم ایجادی در زمان‌های مختلف است.

صدیقی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علائم در ابتدای بروز بیماری بصورت ضعف اندام‌ها، علائم حسی، علائم چشمی به صورت تاری دید، دوبینی، سرگیجه و عدم تعادل است.

وی با اشاره به اینکه سن آغاز بیماری بین 20 تا 40 سال بوده و در زنان به طور شاخصی، شایع‌تر است، گفت: پارسال تحقیقی را دکتر«حسین‌علی ابراهیمی» و من در کرمان بر روی بیماران ام.اس انجام دادیم که نتایج آن حاکی از آن است که بطور متوسط شیوع بیماری در استان 31.5 در 100 هزار نفر است و شمار زنان مبتلا نسبت به مردان سه برابر بود.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: یک ارتباط خطی بین شیوع بیماری و متوسط درجه حرارت محیط در نقاط مختلف استان مشاهده شده است، طوریکه در مناطق گرم‌تر شیوع بیماری کمتر است البته مورد استثناء شهرستان شهربابک بود که باوجود درجه‌ی حرارت کم، شیوع کمی هم از بیماری را در خود داشت.

صدیقی یادآور شد: طبق گزارش‌های انجمن MS ایران متأسفانه به طور کلی در سطح کشور از جمله استان کرمان با افزایش شیوع بین بیماری روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: چون عمدتاً زنان و مردان جوانی درگیر بیماری MS و مسائل خاص این دوره از زندگی هستند نیازمند حمایت‌های ویژه‌ی اجتماعی، اقتصادی، درمانی، روانی، شغلی و….هستند از این‌رو در این زمینه جای کار بسیار زیاد است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا