گوناگون

اختتامیه نهمین جشنواره مدیحه سرایی رضوی در اردبیل برگزار شد

مراسم پایانی نهمین جشنواره مدیحه سرایی، چاووشی خوانی، تواشیح و ابتهال رضوی با حضور جمعی از مسوولان، برگزیدگان و علاقه مندان به فرهنگ منور امام رضا(ع) در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل در مراسم پایانی جشنواره مدیحه‌ سرایی، چاوشی‌ خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی که در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی،‌ هنری فدک اردبیل دیشب برگزار شد، از شرکت بیش از 4000 نفر مداح، چاووش خوان، مبتهل، پژوهشگر و گروه تواشیح در طی برگزاری نه دوره جشنواره مدیحه سرایی، چاووشی خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی خبر داد و گفت: در این 9 دوره بیش از 4000 نفر در این جشنواره شرکت کرده و آثار خود را ارسال کردند که در مجموع 15 عنوان کتاب و 14 آلبوم صوتی با محوریت فرهنگ رضوی تولید و تقدیم علاقمندان شده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز 228 اثر از سراسر کشور به نهمین جشنواره مدیحه‌ سرایی، چاوشی‌ خوانی، تواشیح و ابتهال رضوی ارسال شده بود، افزود: ‌41 اثر مربوط به رشته چاوشی‌ خوانی،‌ 75 اثر مربوط به رشته مداحی، 46 اثر مربوط به رشته ابتهال، 34 اثر مربوط به مقالات پژوهشی و 22 اثر مربوط به تواشیح بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: دبیرخانه این جشنواره در سه مرحله و با حضور متخصصان امر در قالب کمیته داوری آثار را مورد ارزیابی قرار داده تا بهترین آثار از بین آنها انتخاب شود.

اسحاقی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ‌بیش از 12 سال است که جشنواره بین‌المللی رضوی برگزار می‌شود که نهمین دوره آن با گرایش مدیحه‌سرایی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح در اردبیل برگزار می‌شود که مقصود از برگزاری این جشنواره گسترش فرهنگ رضوی که همان اسلام ناب محمدی و علوی است.

وی بیان کرد: به بهانه برگزاری این جشنواره ما استعدادهای خوب فرهنگی و هنری را از سراسر کشور در رشته‌های یاد شده در این استان جمع می‌کنیم تا برترین آثار انتخاب شده و در معرض استفاده علاقمندان قرار گیرد.

اسحاقی به نام و آوازه این جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره امام رضا (ع) در 79 کشور خارجی برگزار می‌شود و آثار منتخب این جشنواره به 9 زبان زنده دنیا ترجمه شده تا مخاطبان از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سهم کشورمان از 12 اختر تابناک امامت و هویت فرهنگی و ارزشی امام هشتم(ع) است که خاک ایران مشرف به شرف آن حضرت و همچنین نشر فرهنگ منور رضوی است که امروز خوشحال هستیم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در دنیای پرآشوب و منطقه پرتلاطم جهان اسلام در سایه فرهنگ رضوی می‌توانیم بهترین آثار را ارائه کنیم.

در بخش چاوشی‌ خوانی لوح سپاس و هدیه ویژه این جشنواره مشترکاً به احمد حسن راهی مالکی از خوزستان و علی محرابیان اهدا شد.

در این بخش که هیئت داوران انتخاب برتر و اول نداشت در جایگاه دوم از گروه چاوشی‌خوانی سادات بنی فاطمی از استان مرکزی تجلیل شد و به ترتیب محمد حسن باغبانی از مازندران و همت قاسمی از همدان به همراه محمد خسرو پرویزی از گیلان به صورت مشترک در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

در بخش ابتهال هیئت داوران انتخاب اول نداشت اما به ترتیب از حسن مختاری از یزد و احمد حسن راهی مالکی از خوزستان به عنوان نفرات دوم و سوم تجلیل کرد.

در این بخش هیئت داوران از محمدتقی دهقان از یزد و سید طاها موسوی از اردبیل به طور مشترک تقدیر و تجلیل کرد.

در بخش تواشیح جایگاه دوم به گروه مسک از اصفهان رسید و گروه حبل‌ المتین زنجان در جایگاه سوم قرار گرفت و گروه نورالثقلین از یزد نیز رتبه چهارم را به دست آورد.

در بخش مداحی نهمین جشنواره رضوی در اردبیل به طور مشترک از محمد صادق درآبادی از اردبیل و یاسر اسمعیلی از استان مرکزی تجلیل شد و هیئت داوران برای مقام برتر انتخابی نداشت اما محمدحسین چاوشی‌زاده از قم مقام دوم، مصطفی راغب از یزد و علی داداش‌زاده از اردبیل مشترکاً سوم شدند و مهران نوروزی از اردبیل در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در بخش مقالات پژوهشی لوح سپاس و هدیه ویژه جشنواره به ترتیب به اعظم خوش‌ صورت موفق از قم به خاطر نگارش مقاله پژوهشی با محوریت «فرهنگ رضوی از دیدگاه اسلام و اهل بیت» رسید.

در این بخش رضا اسمعیلی‌زاده از تهران با مقاله «نقش رسانه‌ها در تعمیق فرهنگ رضوی» در جایگاه دوم قرار گرفت و اصغر آزمون از اردبیل با مقاله «فرهنگ رضوی از دیدگاه اسلام و ائمه اطهار» به عنوان نفر سوم در بخش مقالات پژوهشی برگزیده شد.

در آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی مدیحه‌سرایی در اردبیل از تأثیرگذاران جشنواره نیز با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

در این بخش لوح سپاس و هدیه ویژه به شاپور امانی عضو کمیته علمی و هیئت داوران، نادر سقا مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد به خاطر برگزاری جشن‌های دهه کرامت،‌ صدیف بدری شهردار اردبیل در برگزاری موفق هفته رضوی و عبدالله مددی مدیرکل صدا و سیما در انعکاس رویدادهای فرهنگ رضوی اهدا شد.

در این مراسم از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از سلیم موذن زاده اردبیلی به دلیل نیم‌ قرن تلاش در حوزه مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موفق به دریافت دیپلم افتخار و هدیه ویژه شد که مالک جعفرزاده، خیّر مدرسه‌ ساز اردبیلی نیز با اهدای سکه تمام بهار آزادی از این پیر غلام حسینی تجلیل کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا