گوناگون

ادامه فعالیت عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع شهراهوازمنوط به نظرتیم کارشناسی شد

81196004 5752061

به گزارش خبرنگار ایرنا نظر کاشناسی که قرار است پس از 10 روز بررسی تیم کارشناس متشکل از کارشناسان استانداری خوزستان ،اداره کل محیط زیست استان ،نماینده شهرداری اهواز،نماینده کارخانه الکل رازی ، کارشناس اداره کل هواشناسی استان و سه نفر از اساتید دانشگاه های استان روز شنبه هفته آینده 24 خرداد در خصوص عامل اصلی بوی نامطبوع هوای اهواز را به استاندار خوزستان اعلام شود.

در اولین جلسه بررسی علت اصلی بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز که هفتم خردادماه امسال در استانداری خوزستان برگزار شد ˈاحمد سیاحیˈ معاون عمرانی استانداری خوزستان با تایید نظر کارشناسی اداره کل محیط زیست استان ، فعالیت های شرکت الکل سازی رازی را عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع هوای اهواز اعلام کرد، اما به نظر می رسد پیگیری های مدیران این کارخانه موجب شد بار دیگر برای بررسی مجدد این مسئله تیمی کارشناسی تشکیل شود.

ˈ سیاحیˈ با اعلام این مسئله که اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی امر محیط زیست استان تشخیص داده است که منشاء بوی نامطبوع از ماده تولید شده در کارخانه الکل سازی رازی به نام ˈویناسˈ است ، به این کارخانه مهلتی 15 روزه داد تا این مشکل را در کوتاه ترین زمان ممکن حل کنند، در غیر این صورت کارخانه الکل سازی رازی تعطیل خواهد شد.

در حالی که یک سال قبل پرونده ای توسط محیط زیست خوزستان علیه شرکت الکل رازی به دلیل انتشار بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز به واسطه تولید ماده ای به نام ˈویناس ˈتشکیل شد ،که با توجه به اقدام قضایی انجام شده بر اساس حکم دادگاه برای مدیرعامل این شرکت چهار ماه حبس و دوسال تعلیق به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی در نظر گرفته شد که در صورت حل نشدن مشکلات، حکم چهار ماه حبس قابل اجرا خواهد بود و این حکم در مرحله تجدید نظر بار دیگر مورد تایید قرار گرفت.

با توجه به اینکه فردا چهارشنبه مهلت داده شده به شرکت الکل سازی رازی به پایان می رسد ،معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفت و گو با ایرنا گفت: با توجه به شکایات گسترده مردم شهر اهواز در خصوص انتشار بوی نامطبوع در هوای این شهر، اداره کل محیط زیست استان خوزستان ضمن بررسی های انجام شده اعلام کرد ؛عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع تولید ماده ˈویناسˈ در کارخانه الکل رازی است.

ˈسیاحی ˈ افزود: اعتقاد داریم در تمامی فعالیت های صنعتی،اقتصادی و تجاری مسئله محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد. در گذشته تصمیاتی در خصوص مسائل زیست محیطی اتخاذ شده اما از این پس بدون انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی به هیچ صنعتی اجازه فعالیت داده نمی شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت جایگاه شرکت الکل سازی رازی گفت: در جلسه ای که در محل استانداری با حضوراداره کل محیط زیست برگزار شد به مدیران این شرکت مهلت 5 روزه ای داده شد که برنامه های خود را در خصوص رفع مشکلات تولیدات این شرکت ارایه دهند.

سیاحی افزود: مهلتی 15 روزه به مسوولان شرکت الکل رازی داده شد تا مشکلات تولید ماده ویناس و نگهداری این ماده در محوطه شرکت را حل کنند و در صورتی که تیم کارشناسی منتخب اعلام کند که عامل اصلی انتشار بوی مطبوع شرکت الکل سازی است، شورای تامین استان در خصوص وضعیت این کارخانه تصمیم گیری خواهد کرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان که در هفته جاری بازدیدی از کارخانه الکل رازی داشته دراین خصوص گفت: ماده ویناس که عامل اصلی بوی نامطبوع هوای اهواز معرفی شده در حدود 41 هکتار از اراضی نزدیک به این کارخانه نگهداری می شود و اگر در ابتدای ساخت کارخانه الکل رازی مطالعات زیست محیطی انجام می شد و برنامه هایی در خصوص تغلیظ ویناس وجود داشت امروز دچار این مشکلات نمی شدیم.

سیاحی گفت: در صورت تایید این مسئله از سوی تیم کارشناسی به دلیل اینکه این موضوع به سلامت مردم شهر اهواز ارتباط دارد به صورت قانونی با شرکت الکل سازی رازی برخورد می شود تا مردم شاهد اقتدار مدیران در خصوص مسائل زیست محیطی باشند.

در این خصوص مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه برای این اداره کل مسجل شده که شرکت الکل سازی رازی علت اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز است گفت: با این وجود به دستور معاونت عمرانی استاندار خوزستان برای بررسی مجدد این مسئله تیمی کارشناسی تشکیل شده است.

ˈاحمد رضا لاهیجان زادهˈ در گفت و گو با ایرنا گفت: معین شده که این تیم کارشناسی کانون هایی را که می تواند عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز باشد را بررسی کنند که یکی از این کانون ها شرکت الکل رازی است.

وی افزود: این تیم نظر کارشناسی پس از بازدید کامل از مناطق مختلف اهواز مانند کارخانه الکل رازی ، مرکز دفن پسماند قدیم اهواز در برومی و محل دفن پسماند جدید این شهر در صفیره و برخی مناطق دیگر نظر کارشناسی خود را به استانداری خوزستان اعلام خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: این اداره کل به عنوان دستگاه متولی محیط زیست بر اساس بررسی های انجام شده اعلام کرد؛ شرکت الکل سازی رازی عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای اهواز است و با توجه به اطمینان به این نظر کارشناسانه هیچ گونه مخالفتی با بررسی مجدد مسئله ندارد.

لاهیجان زاده گفت: با وجود اینکه کارخانه الکل سازی رازی سالانه 32 میلیون لیتر تولیدات دارد این کارخانه فاقد تصفیه خانه است و ماده ˈویناس ˈ عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع شهر اهواز در حوضچه های تبخیری در محدوده کارخانه نگهداری می شود.

وی از وجود 40 هکتار حوضچه تبخیری در محوطه این شرکت خبر داد و بیان کرد: در این حوضچه ها 600 هزار متر مکعب ماده ویناس نگهداری می شود در حالی که کارخانه الکل و خمیر مایه رازی در شبانه روز دو هزار و 100 متر مکعب فاضلاب تولید می کند.

این در حالی است که باید منتظر بود تا تیم کارشناسی تشکیل شده نتایج بررسی های خود را در روز شنبه به استانداری خوزستان ارائه دهد تا مسوولان به اطمینان کامل و پس از یک سال عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای اهواز را اعلام کنند.

در حالی که پیش از این دادگاه صالحه رای خود را مبنی بر محکومیت مدیران شرکت الکل سازی رازی اعلام داشته است.

7161/538

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا