گوناگون

ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنو

ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنومذاکرات هیأت‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که اخبار 24 ساعت گذشته، از وقوع تحرکات دیپلماتیک فراوانی در موضوع هسته ای ایران حکایت دارد. در این میان، برخی ‌مقامات دو طرف، مواضع خود را درباره روند مذاکرات بیان کرده و رسانه‌ها نیز گمانه‌زنی‌هایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.به گزارش «تابناک»، مذاکرات ژنو میان ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که طرف ایرانی، گفت‌و‌گوهای روز گذشته را مثبت و سازنده ارزیابی کرده است. با این حال، برخی مقامات آمریکایی ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود، از ضرورت ‌«تصمیمات دشوار» از سوی ایران سخن می‌گویند؛ افزون بر این، بار دیگر سخن از احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات به میان آمده است.

از جمله جدیدترین موضع‌گیری‌ها درباره روند جاری مذاکرات هسته ای، باید به سخنان ماری ‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: «من فکر می‌کنم ‌در برخی دوره‌های مذاکرات، پیشرفت داشتیم؛ اما همان گونه که پس از پایان دور قبلی گفتیم، پیشرفت به اندازه کافی دیده نشد. صریح بگویم، ما شاهد میزان کافی از واقع‌گرایی نبودیم».

وی در ادامه ضمن بیان اینکه زمان چندان زیادی ‌نمانده، دلیل تأکید آمریکا بر ضرورت تشدید روند دیپلماسی را همین کمبود وقت عنوان کرده است. ‌هارف همچنین با تکرار ادعاهای پیشین دیگر مقامات آمریکایی گفته است: «باید تصمیمات سختی گرفته شود؛ اما ما به شدت بر ‌بازه زمانی بیستم ژوئیه متمرکز هستیم».

‌این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیش از این، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرده بود، این طرف غربی است که باید در روند مذاکرات تصمیمات‌ دشواری بگیرد. از سوی دیگر، نبود واقع‌گرایی و طرح درخواست‌های غیرمنطقی، به عنوان عاملی مورد اشاره قرار گرفته بود که سبب شد، در دور اخیر مذاکرات پیشرفت حاصل نشود.

با این حال، اظهارات ‌هارف و همچنین بخش‌هایی از سخنان عراقچی، برخی رسانه‌ها را به گمانه‌زنی در این باره کشانده که احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای وجود دارد.

عراقچی با تأکید بر اینکه دو طرف امیدوارند تا بیستم ژوئیه به توافق نهایی دست یابند، گفته بود‌ در غیر این صورت، باید درباره تمدید احتمالی دوره گفت و گوها تصمیم گیری شود.

از سوی دیگر، در حالی که ایران و آمریکا تمرکز خود را بر مذاکرات ژنو معطوف کرده اند، دیگر اعضای گروه 1+5 نیز نسبت به برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایران پیش از زمان رسمی دوره جدید گفت‌و‌گوها در هفته آینده ابراز تمایل کرده‌اند و برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده است.

در این راستا، هرچند در آغاز تنها اعلام شده بود که مذاکرات مستقیم در مرحله نخست میان ایران و آمریکا در ژنو و در مرحله بعد میان ایران و روسیه در رم خواهد بود، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد، مذاکراتی بین این کشور و ایران نیز در ژنو برگزار خواهد شد و علاوه بر این، گفت‌و‌گوهایی میان ایران و آلمان در تهران نیز انجام خواهد گرفت.

همین ترافیک دیدارهای دیپلماتیک دوجانبه و تمایل طرف‌های غربی برای ورود به روند گفت و گو‌ مستقیم با ایران، خود از سوی تحلیلگران ‌‌نشانه‌ای از عزم جدی طرفین برای رسیدن به توافق تا تاریخ از پیش تعیین شده ارزیابی گشته است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد دو طرف می‌خواهند تا پیش از ورود به مذاکرات رسمی چندجانبه در هفته آینده، حداقلی از توافق نظر را در موضوعات اساسی به دست آورده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا