گوناگون

از ایلامشهر تا آرمانشهر راهی نیست

خبرگزاری دانشجویان ایران)ایسنا)، منطقه ایلام

روح الله باباعلی- یادداشت روز

بی‌گمان یادمان هست که ما همان مردمان ایلامی هستیم که فارغ از هر قومیتی، همچون یک خانواده واحد دوشادوش هم هشت سال بزرگ‌ترین اتحاد و همبستگی و ایثار در تاریخ معاصر را رقم زدیم، مردمانی از تبار تمدن بزرگ عیلام باستان، با هویت آشکاری از تاریخ و تمدن ایران باستان، دست در دست هم با درخشش خورشید تابناک ایران زمین در باختر این سرزمین کهن بر فراز زاگرس قهرمان در برابر همه ناملایمات نستوه و مقاوم ایستاده‌ایم.

همگان می‌دانیم که استان ما حدود 1.2 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد. سهم جنگل‌های استان 641 هزار و 667 هکتار است که تیپ غالب آن بلوط و گونه‌های همراه شامل بنه، ارژن، بادام، داغداغان، ارغوان، کنار، کهور، پده و غیره می‌باشد. از جمله گونه‌های نادر گیاهی استان ایلام می‌توان به گلابی وحشی، سماق، ارغوان، لرگ، زربین، گل مینا، لاله واژگون اشاره کرد. از گونه‌های اقتصادی جنگل‌های استان گونه با ارزش اقتصادی بنه است که طبق آمار برداری‌های به عمل آمده سطح قسمت بنه خیز جنگل‌های استان که شیره خام سقز از آن استحصال می‌شود 200 هزار هکتار است که پتانسیل تولید این درختان در صورت برداشت از تمام سطح آن 560 تن در سال می‌باشد با لحاظ ارزش هر کیلو گرم سقز خام 200 هزار ریال ارزش اقتصادی سالانه سقز در استان یک رقم قابل توجه خواهد بود.

از دیگر محصولات اقتصادی و قابل بهره‌برداری از منابع طبیعی استان ایلام می‌توان بادام، میوه بنه، میوه بلوط، گل گاوزبان، کتیرا، آویشن، گل نرگس، علف مار، شیرین بیان نام برد. ضمناً در استان بیش از 1000 گونه گیاهی وجود داشته که 300 گونه آن داروئی می‌باشد این امر سبب گردیده که بهترین عسل در ایلام تولید گردد. 60 درصد مساحت ایلام را مراتع با سطحی معادل 1146280 هکتار تشکیل می‌دهد که این برای پرورش دام بسیار وضعیت مطلوبی است استان ایلام دارای معادن و منابع نفت و گاز بسیار فراوانی است که مهم‌ترین معادن استان عبارتند از: سنگ‌های ساختمانی، سنگ گچ، سنگ آهک، نمک، شن و ماسه، قیر، ذغال سنگ، مرمریت، کلسیت، مالون و لاشه، گوگرد پیریت و فسفات که متاسفانه تاکنون به علت عدم سرمایه‌گذاری استخراج چندانی از این معادن نشده است.

همچنین استان ایلام از 11 درصد منابع نفت و گاز کشور برخوردار است که تاکنون به سبب فقدان پالایشگاه و مدیریت کارآمد از منابع نفت و گاز استان استخراج چندانی نشده و با وجود این ظرفیت بسیاری از شهرها و روستاهای استان همچنان از داشتن گاز محروم هستند. استان ایلام دارای صنایع دستی بسیار متنوع و زیادی مانند: قالی بافی، سیاه چادر، جاجیم، گلیم، نمد مالی، چیغ بافی،گیوه دوزی،احرامی بافی، گلیم نقش برجسته، و غیره است که متاسفانه این صنایع دستی نیز به علت بی ‌توجهی در حال از فراموشی و خاموشی هستند. در حالی که می‌شود با حمایت از صنایع دستی برای هزاران نفر اشتغال ایجاد نمود.

‌با توجه اینکه استان ایلام دارای قدمت تاریخی طولانی است و بخشی از تمدن‌های عیلام باستان، هخامنشی و ساسانی بوده از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است و دارای ابنیه و بنای تاریخی فراوانی می‌باشد که بیش از 205 اثر تاریخی آن ثبت ملی شده ولی واقعا تاکنون چند هزار نفراز این اماکن دیدن کرده‌اند و دلیل اینکه مسافران چندان رغبت سفر به استان ایلام ندارند، بیشتر به علت نبود امکانات رفاهی و معرفی نشدن جدی آثار تاریخی استان است. استان ایلام با بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مهم ترین معبرهای صدور کالای ایرانی و تردد زوار عتبات عالیات به کشور عراق است .مهران به لحاظ نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق از موقعیت ویژه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برخوردار است ولی تاکنون از این منطقه بسیار استراتزیک، استان ایلام استفاده چشمگیری نشده و سرمایه گذاری قابل توجهی اتفاق نیفتاده ست.

در خاتمه باید اذعان داشت که برخلاف دیدگاه برخی از عزیزان، نگارنده ایلام را محروم مطلق نمی‌داند و مادام که نیروی انسانی فعال و متفکر و خلاق داریم، مادام که صاحبان فکر و اندیشه داریم محروم نیستیم. و اینک وقت آن است که همه ایلامیان برای داشتن ایلامی آباد، و رشد و شکوفایی و توسعه همه جانبه آن اندیشه‌ها را بسیج کنیم. تا به معادله‌ای شیرین برسیم، معادله‌ای برای ایلام عزیز که در آن قبیله گرایی و دامن زدن به اختلافات بی ‌اساس و بیهوده را از ایلام بزرگ و ظرفیت‌هایش منها کنیم تا به گلستانی پر از جوانان پر شور و نخبه بدون دغدغه اشتغال و آینده‌ای روشن نایل شویم، آنجا که ایلامشهر ما آرمانشهر ما خواهد شد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا