گوناگون

استاد دانشگاه اصفهان: تفکر توسعه، از دوران پیش از دبستان آموزش داده شود

81180715 5724760

به گزارش ایرنا،«محسن رنانی» روز چهارشنبه در کمیته فرهنگ کمیسیون آموزش و پژوهشهای کاربردی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: کشورهای توسعه یافته، تفکر توسعه را از دوران پیش از دبستان در ذهن دانش آموزان نهادینه کردند زیرا معتقدند زیربنای توسعه، صبر است و باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی زمینه ساز توسعه اقتصادی است، گفت: بدلیل اینکه در بخش فرهنگ نتوانسته ایم توفیق چندانی بدست آوریم در بخش اقتصاد نیز با مسائل و چالش های جدی روبرو هستیم.

وی توسعه را مرهون دو عامل مادی و ذهنی برشمرد و افزود: در بخش مادی با سرمایه گذاری و ساخت کارخانه ها و راه ها و حمل و نقل مدرن می توان به آن دست پیدا کرد ولی بخش مهم و اثرگذار توسعه ذهنی در تک تک افراد جامعه است که باعث پایداری و استمرار توسعه می شود.

وی تاکید کرد: برای توسعه لازم است به ابزار مادی و ذهنی توجه کرد زیرا توسعه مادی بدون توسعه ذهنی فقط رشد اقتصادی نام می گیرد.

رنانی با اشاره به موفقیت دولت ترکیه در فرایند توسعه اقتصادی در یک دهه گذشته گفت: رویکرد کنونی این کشور افزایش دو برابری سود بنگاه های خصوصی اقتصادی در یک سال بود زیرا معتقدند با افزایش سود این بنگاه ها، اشتغالزایی توسط بخش خصوصی تقویت می شود.

وی اضافه کرد: این نوع تفکر در جامعه ایران نهادینه نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اتاق های بازرگانی بعنوان پارلمان بخش خصوصی در اقتصاد کشور گفت: لازم است اتاق ها در عرصه اقتصاد و فرهنگ توسعه، فعالتر عمل کنند.

رنانی، اتاق بازرگانی را بهترین مکان برای تقویت و ایجاد کارهای گروهی و تیمی بین کارآفرینان و فعالان اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: بخش خصوصی برای اینکه در اقتصاد ایران اثرگذار باشد باید در یکدیگر ادغام شود تا بتواند در عرصه داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و اجرای حکم متهم ردیف اول این پرونده گفت: اینکه فردی از قوانین موجود تخطی می کند بخاطر نقص داشتن قانون است که اجازه تخطی به فرد را می دهد و در گام اول باید قانون را اصلاح و کنترل ها را تقویت کرد.

مسوول کمیته فرهنگ و اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: دیدگاه برخی از کارکنان سازمان های دولتی به کارآفرینان، صحیح و واقعی نیست و تکریم مراجعه کننده کارآفرین کمتر از سایر بخش های جامعه است.

«علیرضا نادری» از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای فرهنگ سازی تکریم فعالان اقتصادی در جامعه بویژه در سازمان های دولتی خبر داد و افزود: هدف از راه اندازی این کمیته آموزش اخلاق کسب و کار در بین فعالان اقتصادی و همچنین اصلاح نگاه برخی از کارکنان سازمان های دولتی نسبت به فعالان اقتصادی است.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان نیز در این جلسه گفت: بدلیل اینکه 80 درصد اقتصاد کشور، دولتی و فرهنگ نیز در دست دولت است تا زمانی که خصوصی سازی در اقتصاد کشور صورت نگیرد نمی توان انتظار تکریم سرمایه گذار و کارآفرین را داشت.

«مصطفی رناسی»، اجرا شدن اصل 44 قانون اساسی را بهترین فرصت برای تغییر اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی برشمرد و افزود: شاه کلید توسعه بخش خصوصی در اقتصاد اجرای این اصل است.

وی با اشاره به جایگاه کارآفرینان در آمریکا گفت: 96 درصد مشاغل در بخش خصوصی این کشور است و بدلیل دولتی نبودن اقتصاد، جایگاه کارآفرینان در این کشور ویژه است.

کمیته فرهنگ کمیسیون آموزش و پژوهشهای کاربردی اتاق بازرگانی اصفهان با هدف نهادینه سازی ارزشهای کارآفرین برای جامعه و سازمان های مرتبط با فعالیت اقتصادی کارآفرینان تشکیل شده است.

د/7148/607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا