گوناگون

استاندار اصفهان: نرخ بیکاری در استان بیش از متوسط کشوری است

استاندار اصفهان با بیان اینکه متوسط نرخ بیکاری در استان اصفهان از متوسط کل کشور یک درصد بیشتر است، گفت: چرا در استانی صنعتی مانند اصفهان با وجود تراکم سرمایه گذاری در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی نرخ بیکاری تک رقمی نیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، رسول زرگرپور امروز(دوشنبه) در مراسم تجلیل از تعاون گران برتر استان اصفهان، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جهت نیل به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بخش تعاون برای تحقق عدالت اجتماعی به عنوان یکی از سه بخش اقتصادی کشور در اصول 43 و 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و هرچند به جنبه‌های اقتصادی آن توجه ویژه‌ای شده اما نباید فراموش کرد که تعاون ظرفیت‌های بسیاری را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … فراهم می‌کند.

وی با مدنظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در خصوص تعاون، افزود: علاوه بر بند ب سیاست‌های اصل کلی 44 قانون اساسی و همچنین سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های پنج ساله تعیین شده، سهم تعاونی در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 25 درصد برسد. اما سؤال اساسی این است که ما برای تحقق این هدف تاکنون چه کرده‌ایم؟

زرگرپور با بیان اینکه نام تعاونی در دو بخش عدالت و اقتصاد متجلی است، گفت: یکی از نمونه‌های بارز عملکرد تعاون، عدالت و اقتصاد است و اگر جامعه به این دو شعار معتقد است باید برای تحقق آن فکری بیندیشد. تعاونی‌ها نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات و مشخصات واحدهای تجاری اداری، دارای ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی نیز هستند و این مسأله به تنهایی باعث تمایز تعاونی‌ها از سایر بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.

تعاون باعث رشد و توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه شده

وی افزود: تعاون‌گران کشور از روحیه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برخوردارند به طوری که آنها با تلاش گروهی و همکاری مشترک برای رسیدن به اهداف مشترک خود و پیشرفت و توسعه کشور تلاش می‌کنند و می‌توان گفت اساس کار تعاون گران کار جمعی، اعتقاد به خدا و عمل به کار کارشناسی است.

استاندار اصفهان ادامه داد: تعاون باعث رشد و توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه شده و علاوه بر اینکه اجتماع را به سمت استقلال و خودکفایی سوق می‌دهد، در ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش قیمت تمام شده، حذف واسطه‌ها، تنظیم بازار و رضایتمندی مردم نیز سهیم است.

هیچ کاری را در اصفهان از صفر شروع نکردیم

زرگرپور گفت: از روز نخست که کار خود را در استانداری اصفهان آغاز کردم، با همکاری سایر مجموعه‌ها تلاش کردیم مشکلات استان را در بخش تولید، صادرات، امنیت سرمایه گذاری و مشکلات زیست محیطی آسیب شناسی کنیم. همین جا اعلام می‌کنم که ما در اصفهان هیچ کاری را از صفر شروع نکرده‌ایم و چرخ لنگر را از ابتدا اختراع نکردیم بلکه با استفاده از مطالعات پژوهشی و جمع بندی کارشناسان به دستور کار مشترکی رسیدیم و سعی در عملیاتی کردن آن داشتیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های کارشناسی استان اصفهان هم قابلیت ملی دارند و هم قابلیت استانی، اضافه کرد: شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت که هر ماه در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار می‌شود، همواره در تلاش بوده تا مشکلات بخش خصوصی را حل و فصل کند و از این طریق بتواند مشکلات کلان استانی را در سطح ملی مطرح و مشکلات خرد استانی را نیز در بدنه استانداری اصفهان برطرف کند.

استاندار اصفهان گفت: تعاون یکی از راهکارهای حفظ و تأمین اشتغال و کاهش دهنده نرخ بیکاری است. با تعجب عرض می‌کنم که متوسط نرخ بیکاری در استان اصفهان از متوسط کل کشور یک درصد بیشتر است. چرا در استانی صنعتی مانند اصفهان با وجود تراکم سرمایه گذاری در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی نرخ بیکاری تک رقمی نیست؟

زرگرپور ادامه داد: تأثیر رکود بر واحدهای پر تعداد استان اصفهان باعث ترخیص و بیکاری بسیاری از کارگران واحدهای صنعتی شده و همین موضوع سبب می‌شود که نرخ بیکاری در استان اصفهان این چنین بالا باشد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آیین نامه کشوری معاون استاندار را ملزم به ریاست بر کارگروه اشتغال کرده بود، اما من شخصاً ریاست این کارگروه را برعهده گرفتم چرا که حل مشکل اشتغال همواره برای من در اولویت بوده است.

10 درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل است

استاندار اصفهان افزود: رصد فعالیت واحدهای صنعتی و تعاونی در یک سال گذشته نشان می‌دهد که در حال حاضر 10 درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل هستند، 50 درصد آنها از 25 تا 50 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند و 40 درصد باقیمانده نیز 50 تا 100 درصد ظرفیت‌های صنعتی خود را برای ایجاد اشتغال در استان به کار گرفته‌اند.

زرگرپور با گلایه‌مندی از سیاست‌های اقتصادی دولت برای استان‌ها، گفت: سال قبل قرار بود یک هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار کارگروه اشتغال استان قرار بگیرد تا مسؤولان بتوانند این رقم را در جهت ایجاد سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد استفاده قرار دهند اما در عمل دستور وصول این بودجه، با تأخیر چهار ماهه و با کاهش 200 میلیون تومانی به استان اصفهان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ این دستور، بانک‌ها در اقدامی تأمل برانگیز اعلام کردند که تنها قادر به پرداخت 800 میلیارد تومان تسهیلات بانکی هستند و پس از مدتی نیز این رقم به نصف کاهش یافت. بنابراین می‌توان گفت در یک پروسه زمانی کوتاه مدت بودجه استان اصفهان به یک سوم میزان کاهش یافت.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در سفر اخیر اعضای هیئت دولت به اصفهان بنده اعلام کردم که اگر دولت به تخصیص این بودجه به استان‌ها معتقد است چرا آن را کاهش می‌دهد؟ و اگر از ابتدا قرار است به استان صنعتی مانند اصفهان که به شدت نیازمند بودجه برای تأمین سرمایه در گردش خود است رقم 400 میلیارد تومان اختصاص یابد، بهتر است این تصمیم از همان ابتدا اعلام شود، چراکه هر رقم تسهیلاتی برای بخش صنعت از نان شب نیز برای واحدهای فعال و نیمه فعال واجب‌تر است.

زرگرپور گفت: استاندار اصفهان از شما خواهشمند است که با توجه به اینکه متولی پرداخت این تسهیلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، این مسأله در اسرع وقت در شورای معاونان هیئت دولت مطرح شود تا بتوانیم با حفظ اشتغال موجود در واحدهای صنعتی، نرخ بیکاری را در استان کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: در آماری که اخیراً توسط مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اعلام شده است، در حال حاضر هشت هزار و 650 تعاونی و اتحادیه در استان اصفهان فعال هستند که این میزان پنج تا شش درصد کل شرکت تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما از این بین تنها 3030 تعاونی فعال هستند و پنج هزار اتحادیه و تعاونی به حالت غیرفعال درآمده‌اند، یعنی در عمل چیزی در حدود یک سوم تعاونی‌های استان اصفهان مشغول فعالیت هستند.

وزارت تعاون در تبلیغ تعاونی‌ها کوتاهی کرده است

استاندار اصفهان با بیان اینکه امور شرکت‌های تعاونی استان اصفهان نیازمند بازنگری کلی است، افزود: استانداری باید با کمک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به امور تعاونی‌های اصفهان رسیدگی کند. اگر قرار است یک تعاونی تعطیل اعلام شود و اگر قرار است احیا شود، برای کمک به فعال شدن آن راهی اندیشیده شود.

زرگرپور اضافه کرد: باید دغدغه تعاونی‌ها از جمله مشکلات سرمایه در گردش، مشکلات حقوقی و ساختاری آنها مورد بررسی و ارزیابی ویژه قرار گیرد.

وی گفت: من معتقدم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود اینکه اسم تعاون را یدک می‌کشد، اما در قبال تبلیغ برای تعاونی‌ها کوتاهی کرده است. دیگر آن زمان گذشت که تعاونی به معنای پنج شش نفر انسان بی تخصص و از کار افتاده بود که با وام دولتی کاری را آغاز کرده و به سرانجام نمی‌رساندند. امروز تعاونی‌ها در زمینه صادرات، ارزآوری و تولید نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: کشور باید با مورد توجه قرار دادن اصول قرآنی و منویات مقام معظم رهبری در زمینه تعاون، آرمان و باور تعاونگران جامعه را باور داشته باشد و به این یقین دست یابد که تعاونی‌ها می توانند حتی بیش از 25 درصد در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: کشور از قوانین و مقررات بسیار خوبی بهره‌مند است اما بخش قابل توجهی از این قوانین بایگانی شده و دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری‌ها به این قوانین، مقررات و آیین نامه‌ها عمل نمی‌کنند. اگر تلاش و همکاری بخش‌های مختلف استانی و کشوری افزایش یابد، تعاون نیز بتواند به پویایی و شکوفایی دست یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا