گوناگون

استاندار اصفهان: پشت مدیریت یکپارجه زاینده‌رود می‌ایستیم

استاندار اصفهان با بیان اینکه سال آبی از اول مهرماه آغاز می‌شود و تا آخر شهریور ماه سال بعد ادامه دارد، گفت: در سال آبی 92-93 از لحاظ خشکسالی اقتصادی شاهد خشک‌ترین سال حوضه آبریز زاینده‌رود در طول 40 سال گذشته بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، رسول زرگرپور امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در زبان علمی سه نوع خشکسالی وجود دارد که مهمترین این خشکسالی‌ها کشاورزی و اقتصادی است. در خشکسالی کشاورزی درجه حرارت و نوع محصول را بررسی می‌کنند و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد، اما خشکسالی اقتصادی که از همه خشکسالی‌ها مهمتر است، همه ابعاد را مورد بررسی جامع قرار می‌دهد.

استاندار اصفهان درباره دلایل بروز این خشکسالی گفت: امسال میزان ورودی آب به پشت سد زاینده‌رود یک میلیارد مترمکعب بوده است که این میزان در مقایسه با میزان متوسط سال‌های قبل 30 درصد کاهش داشته است.

کاهش 47 درصدی ذخیره سد

زرگرپور اضافه کرد: 790 میلیون مترمکعب در سال‌های گذشته در پشت سد زاینده‌رود آب ذخیره داشته‌ایم که امسال این میزان به 420 میلیون مترمکعب تقلیل یافته است که کاهش 47 درصدی را نشان می‌دهد. این امر به این معناست که درجه حرارت بین یک تا 1.5 درصد افزایش داشته است که در نتیجه این امر تبخیر آب و مصرف نیز به خودی خود افزایش می‌یابد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید آب زاینده‌رود از چلگرد تأمین می‌شود که منبع اصلی زاینده‌رود است. همیشه میزان بارش در چلگرد به طور متوسط 1412 میلیمتر بوده که امسال به 1150 میلیمتر کاهش پیدا کرده است که نشان از کاهش 18 درصدی بارش‌ها دارد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: امسال هفتمین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم به همین دلیل از منابع آب‌های زیرزمینی بیش از حد مجاز برداشت شده است. اما نکته جالب این است که مردم در این سال چندان احساس خشکسالی نکردند که دلیل این امر میزان بارش‌های استان بوده که نسبت به متوسط سال‌های قبل افزایش داشته است. میزان متوسط بارش باران در سال‌های قبل 122 میلیمتر و امسال 175 میلیمتر بوده است.

اصفهان بدون سامانه دوم آب شرب در وضعیت قرمز است

زرگرپور اضافه کرد: وزارت نیرو، استان‌های اصفهان و کرمان را از نظر میزان آب در وضعیت قرمز قرار داده است و وضعیت قرمز استان اصفهان برمی‌گردد به میزان اطمینان آب شرب یعنی تا زمانی که ما سامانه دوم آب شرب اصفهان را به بهره‌برداری نرسانیم، این وضعیت قرمز همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امسال در اصفهان افت فشار و قطعی آب داشتیم اما جیره‌بندی نداشتیم، افزود: امسال 400 میلیون مترمکعب آب شرب مصرف شده است که این مصرف در بخش صنعت 80 میلیون و در بخش کشاورزی نیز 400 میلیون مترمکعب خواهد بود که در بخش کشاورزی حدود 150 میلیون مترمکعب از پشت سد زاینده‌رود تأمین خواهد شد.

استاندار اصفهان گفت: مسئولیت حوضه آبی زاینده‌رود با وزارت نیرو است و هر موقعی که قرار باشد دوباره آب در زاینده‌رود به جریان درآید باید وزارت نیرو مجوزش را صادر کند و ما به مردم آن را ابلاغ کنیم.

زرگرپور افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی عبارت است از میزان مصرف از سد تا تالاب گاوخونی، امسال در بخش کشاورزی 32 میلیون اصله درخت از آب بهاره آبیاری شد. در برخی از مناطق استان اصفهان با افت فشار روبرو بودیم که این امر به دلیل کمیت آب نبود، بلکه به دلیل گوناگون بودن ارتفاع در نقاط مختلف استان اصفهان رخ داد.

وی افزود: خوشبختانه وضعیت مدیریت حوضه آبریز زاینده رود از حالت متغیر به صورت ثابت درآمد و هم‌اکنون مدیریت این حوضه آبریز به صورت ثابت در محل مستقر شده است. باید منابع و مصارف آب را مدیریت کنیم که استقرار مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز زاینده‌رود کلید موفقیت این امر است.

واگذاری جدیدی در زاینده‌رود اتفاق نمی‌افتد

استاندار اصفهان به مزایای استقرار مدیریت ثابت در حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره و اضافه کرد: با استقرار این مدیریت، تمام برداشت‌های غیرمجاز شناسایی و دستور برای توقف این برداشت‌ها صادر شده است. ضمن اینکه در آینده از برداشت‌های غیرمجاز دیگر نیز جلوگیری خواهد شد و طبق بخشنامه وزیر نیرو هیچ واگذاری جدیدی نمی‌تواند در زاینده رود اتفاق بیفتد. برای مثال 7000 هکتار طرح‌های توسعه‌ای به هیچ وجه برق به آنها تعلق نمی‌گیرد.

زرگرپور گفت: آنچه مدنظر ما بوده انجام شده است و همه باید پشت مدیریت یکپارجه حوضه آبریز زاینده رود بایستیم تا افراد سودجو نتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر چیزی به نام طرح تونل گلاب نداریم و از این پس این طرح با نام سامانه دوم آب شرب اصفهان خطاب می‌شود. منابع مورد نیاز سد و تونل سوم و سامانه دوم آب شرب اصفهان تأمین شده است.

شهرداری از خودش شروع کند

استاندار اصفهان ادامه داد: اگر برخی از افراد طرحی دارند که می‌تواند به کم‌آبی استان اصفهان کمک کند، ارائه دهند اما اگر طرحی ندارند، همایش‌های بی‌ثمر برگزار نکنند. به شهرداری اعلام شده است که 40 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند، اگر بتوانیم مصرف بهینه داشته باشیم و جلوی برداشت مازاد را بگیریم، مشکل کم آبی حل خواهد شد، آنهایی که مانند شهرداری اصفهان، حرف از کاهش مصرف می‌زنند، ابتدا باید از خودشان شروع کنند.

زرگرپور گفت: تا آخر مهرماه قرار است بنزین یورو چهار و گازوئیل یورو سه را در استان اصفهان داشته باشیم که اگر این امر محقق شود، باعث عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها می‌شود که این امر قدم بزرگی در کاهش آلودگی هوا است.

دو منطقه ویژه اقتصادی در استان اصفهان

وی با بیان اینکه بسیاری از استان‌ها در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از اصفهان جلوتر هستند، افزود: سال 88 قرار بود دو منطقه ویژه اقتصادی در استان اصفهان تأسیس شود که یکی از آنها در کاشان و دیگری در شهرضا است. در شهرضا قرار بود در خصوص فراورده‌های نفتی، منطقه ویژه ایجاد شود که البته از پنج ماه پیش این پروژه کلید خورده است. در شاهین شهر اصفهان مجموعه هواپیماسازی کشور (هسا) بی‌نظیر است که می‌تواند تنها منطقه هوایی کشور باشد.

استاندار اصفهان ادامه داد: در شهرستان نطنز، گیاهان دارویی بی‌نظیری وجود دارد که اگر همت داشته باشیم این منطقه می‌تواند به منطقه ویژه گیاهان دارویی تبدیل شود و در شرق اصفهان صنعت ریلی به بهره‌برداری برسد.

فرمانداران همسو با دولت گام برمی‌دارند

زرگرپور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه “به نظر می‌رسد در یک سال گذشته تغییرات چندانی در سیستم مدیریتی استان رخ نداده است و افرادی که منصوب شده‌اند با سیاست‌های دولت همسو نیستند”، گفت: بنده به عنوان استاندار قرار است سیاست‌های دولت تدبیر و امید را پیاده کنم نه خواسته‌های جریان‌های سیاسی را.

وی ادامه داد: سیاست دولت تدبیر و امید با هیچ گروهی در یک زاویه نیست. طبیعی است که جریان‌های سیاسی این انتقاد را داشته باشند. آنچه که اهمیت دارد این است که ما در استان اصفهان از نیروهای اعتدالی استفاده کنیم همانطور که دولت تدبیر و امید این امر را از ما خواسته است.

وی در همین خصوص اضافه کرد: همه سعی استانداری در این است که افرادی که سرکار هستند از شاخصه‌های اعتدال، تعامل مثبت با دیگران و کارآمد بودن بهره‌مند باشند. اگر دقت کرده باشید شاکله دولت یازدهم هم از نیروهای اصولگرا و هم اصلاح طلب است. هم اکنون در استان اصفهان 20 فرمانداری تعیین تکلیف شده‌اند که از این تعداد 16 فرماندار تغییر کرده‌اند و من مطمئن هستم که این فرمانداران همسو با دولت گام برمی‌دارند و گرایش اعتدالی دارند.

قطبی از موسیقی دفاع می‌کند!

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسید “به نظر می رسد برگزاری کنسرت‌های موسیقی در استان اصفهان با مشکلات زیادی روبروست و شخص مدیرکل ارشاد در این امر مقصر است”، افزود: در سال گذشته 212 کنسرت در استان برگزار شده که عدد قابل توجهی است. تنها دو یا سه مورد این کنسرت‌ها لغو شده است که مشکلات جانبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: برگزاری کنسرت‌ها در چارچوب وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ مشکلی ندارد و من یقین دارم که قطبی مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر برگزاری هرچه بهتر این کنسرت‌ها همت دارد و از موسیقی دفاع می‌کند. به طوری که حتی به چشم خود دیدم در جمع علماء که از اجرای برخی موسیقی‌ها انتقاد می‌کردند، قطبی با تمام وجود دفاع کرد.

زرگرپور ادامه داد: حتی بر سر نوازندگی خانم‌ها اختلاف نظر وجود داشت که قطبی در این خصوص مشکل چندانی نداشت. همانطور که می‌دانید استان اصفهان در دو بعد سیاسی و مذهبی جایگاه خاصی دارد به همین دلیل حساسیت‌های زیادی روی امور فرهنگی در این استان می‌شود.

13 اداره کل هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند

وی درخصوص ورزشگاه نقش جهان خاطرنشان کرد: ظاهراً قرار است وزیر ورزش این پروژه را به استان اصفهان واگذار کند و به احتمال زیاد واگذاری آن تا آخر ماه انجام شود.

استاندار اصفهان درخصوص مدیران کل ادارات نیز گفت: همانطور که می‌دانید استاندار در خصوص تعیین مدیران کل ادارات، اختیار تام ندارد و تنها در عزل یا نصب آنها با استاندار هماهنگی می‌شود. تنها 13 اداره کل مانده است که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، اما این را باید بگویم که استان اصفهان در پرتو نیروهای معتدل می‌تواند به رشد و شکوفایی برسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا