گوناگون

استاندار خواستار حفظ و ترویج آیین های سنتی مازندران شد

81173564 5712088

به گزارش ایرناˈربیع فلاحˈ روز پنجشنبه در جشنواره و آیین سنتی شیرودشان منطقه اشکورعلیا رامسر افزود: برگزاری این آیین ها همچنین موجب وحدت و یکپارچگی بین نسل گذشته و امروز می شود.

وی اظهار داشت: ترویج چنین کارهای فرهنگی در همه مناطق باید به شادی و نشاط مردم بینجامد و حتی با برگزاری این آیین ها می توان مشکلات و آسیب های فراروی منطقه را کاهش داد.

وی بر لزوم برپایی آیین های کهن این مرز و بوم با مشارکت عموم مردم تاکید کرد.

استاندار مازندران همچنین با تاکید بر شناسایی ظرفیت های بخش های مختلف این استان به ویژه منطقه رامسر گفت : برنامه ریزی برای مدیریت استان باید بر اساس استعداد ها و شرایط منطقه ای صورت گیرد.

فلاح در بخش دیگری اصلاح نژاد دامها را خواستار شد و تاکید کرد: اصلاح نژاد دامها موجب می شود تا دامداری توجیه اقتصادی داشته باشد..

جشنواره و آیین سنتی شیردوشان روز پنجشنبه با حضور استاندار و جمعی ازمسوولان استانی و شهرستانی در روستای ˈمیجˈ از توابع اشکور علیا رامسر برگزار شد.

بخشدار مرکزی رامسر در حاشیه برگزاری این آیین در گفت و گو با ایرنا افزود: در این آیین سنتی دامداران یازده روستای منطقه کوهستانی اشکور علیا همراه با گله های گوسفندانشان در روستایˈ میج ˈ گردهم آمدند.

ˈابراهیم شیرودعشوریانˈ حفظ و احیای آیین های کهن ، شکرگزاری به درگاه خداوند، حفظ منابع طبیعی و ایجاد انگیزه های بیشتر تولید را از جمله اهداف برگزاری این آیین برشمرد.

وی اظهار داشت: آیین یکصد ساله شیردوشان از جمله آیین های کهن مردمان اشکورعلیای رامسر است که هر ساله در ماه خرداد در یکی از روستاهای منطقه برگزار می شود.

بگفته شیرود عشوریان اهالی این منطقه از بین خود یک نفر را به عنوان ˈسرگالشˈ انتخاب کردند و گوسفندان را تحویل وی دادند.

وی تعداد گوسفندانی را که امسال تحویل سرگالش شد را حدود چهار هزار و 500 راس اعلام و اضافه کرد: سر گالش، این گوسفندان را به مراتع ییلاقی اطراف می برد و مدت چهار ماه آن ها را در آنجا نگهداری می کند و سرانجام این دامها را به صاحبانشان تحویل خواهد داد.

وی افزود: با این کار، گوسفندان از مرتع محلی خارج شدند و داخل مراتع تابستانی و ییلاقی می شوندتا دامداران راحت تر علوفه زمستانی خود را جمع آوری کنند.

در این آیین بعد از اجرای موسیقی و مسابقات بومی و محلی از شماری از فعالان و تولیدکنندگان و دامداران نمونه تقدیر به عمل آمد.

دهستان اشکور رامسر دارای 11 روستا با حدود 2 هزار نفر جمعیت است که اهالی آن

از راه کشاورزی و دامداری روزگار می گذرانند.

رامسر در غرب مازندران واقع شده است.ک/2

1295/621/ 402

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا