گوناگون

استاندار مرکزی: بیشترین اتلاف منابع آبی متعلق به بخش کشاورزی است

استاندار مرکزی بر برخورد با برداشت از چاه‌های غیرمجاز تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی در اولین جلسه شورای آب استان با تاکید بر اینکه در بحث نوع برداشت و تخصیص آب تنها وزیر نیرو تصمیم‌گیرنده است، اظهار کرد: بر همین مبنا صنعت، کشاورزی، محیط زیست و بخش خانگی صرفا مصرف‌کننده قلمداد می‌شوند و وزیر باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی با اشاره به لزوم داشتن مجوز برای برداشت آب افزود: مشکل امروز اینجاست که برخی بدون مجوز از منابع آبی استفاده می‌کنند و علاوه بر آن افراد دارای مجوز نیز بیش از میزان تعیین شده مصرف دارند که قطعاً لازم است با هر دو جریان برخورد شود.

استاندار مرکزی برخورد با این دو جریان را راهکاری برای رفع کسری آب و تغذیه آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: کشاورزی بیشترین مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده است و طبق برآوردهای انجام شده 91 درصد منابع آبی کشور به این بخش اختصاص دارد و متأسفانه در کنار مصرف بیش از حد، بیشترین اتلاف منابع نیز در همین حوزه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کنترل این بخش باعث می‌شود که علاوه بر اینکه خللی بواسطه کم‌آبی در تولید و اشتغال بروز نکند بلکه کاهش و حفظ منابع آبی نیز صورت گیرد. باید منابع آبی موجود را با مدیریت درست حفظ کنیم. امروز حفظ منابع بسیار حائز اهمیت است.

مقیمی با اشاره به حمایت و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی استان در این رابطه افزود: قطعا با کمک فرمانداران، بخشداران، مدیران و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها میتوانیم مدیریت درست را در این راستا اعمال کنیم. حرکت به سمت کنترل و بهینه‌سازی مصرف آب باید در اولویت قرار گیرد، باید روش‌های آبیاری را تغییر داده و مصرف را کاهش دهیم که این امر نیازمند حمایت همه مردم است تا بتوان تا اواسط زمستان وضعیت را تحت کنترل درآورد و شرایط بهبود یابد.

استان مرکزی در مصرف آب‌های زیرزمینی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد

به گزارش ایسنا‌، در این جلسه بازگیر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز گزارشی از مصوبات شورای عالی آب کشور ارائه کرد و با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در قالب 15 طرح، درخصوص وضعیت استان گفت: میانگین بارندگی در استان مرکزی در طول سال 230 میلیمتر است.

وی افزود: 60 درصد منابع آبی کشور از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، 14 درصد به واسطه قنوات، 13 درصد از طریق آب‌های سطحی و پنج درصد نیز از آب‌ چشمه تأمین می‌شود. در مقابل، 91 درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی و به ترتیب 4.7 درصد و 3.8 درصد در بخش صنعت و بخش خانگی استفاده می‌شود.

بازگیر با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب‌های زیرزمینی در کشور 45 درصد است گفت: استان مرکزی در مصرف آب‌های زیرزمینی بالاتر از میانگین کشور قرار دارد به نحوی که میانگین مصرف آب‌های زیرزمینی در استان 60 درصد است.

وی به افت آب‌های زیرزمینی استان اشاره کرد و افزود: بیشترین میزان کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در استان با 30 متر مربوط به ساوه است و دشت اراک نیز با کاهش 20 متری سطح آب‌های زیرزمینی نیز مواجه است. این وضعیت در سدها نیز مشاهده می‌شود؛ در بهترین شرایط حجم ذخیره سد الغدیر بیش از 220 میلیون متر مکعب است اما، سال گذشته تنها 17 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تأکید براینکه بعد از امنیت، مسئله آب مهمترین موضوع و محور رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای برون‌رفت از شرایط فعلی تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت اما، با توجه به وضعیت موجود آب منطقه‌ای به تنهایی نمی‌تواند همه امور را پیش ببرد.

در ادامه این جلسه خلیلی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز با تأکید بر اینکه باید به مسئله آب نگاهی مدیریتی داشته باشیم، افزود: اینکه با دیدی انتظامی و امنیتی بخواهیم در حوزه آب عمل کنیم و در مقابل چاه‌های غیرمجاز بیایستیم عملاً نتیجه نخواهیم گرفت، بلکه باید با مدیریت در این مسیر حرکت شود.

خلیلی بهبود وضعیت منابع آبی را منوط به داشتن تعامل و همراهی دانست و گفت: اینکه بخواهیم در مقابل هر اقدامی از خود دفاع کنیم تغییری در شرایط به وجود نخواهد آمد، باید با دید مدیریتی و با سیاست‌های منطقی امور را پیش برد.

به گزارش ایسنا؛ در پایان این جلسه مقرر شد طی دو هفته آینده گزارشی پیشنهادی و منطقی با داشتن قابلیت اجرا درخصوص بهبود وضعیت آب استان از سوی مدیران و مسئولین امر ارائه شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا