گوناگون

استان اصفهان رتبه‌ی 19 مصرف مواد صنعتی نوین را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، رسول زرگر پور در نخستین همایش ملی “مواد اعتیاد آور نوین صنعتی” که پیش از ظهر یکشنبه در دانشگاه اصفهان برگزار شد با بیان اینکه تشدید استرس‌ها و فشارهای ناشی از مدرنیته باعث شده تا مردم برای رهایی از فشار به دنبال نقطه‌ گریز باشند، اظهار داشت: از این رو امروزه تولید مواد مخدر صنعتی و سنتی با توجه به افزایش نیاز برخی از مردم جامعه رشد پیدا کرده و روز به روز توسعه پیدا می‌کند.

 وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر بسته به موقعیت جغرافیایی افراد به دو دسته صنعتی و سنتی تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از مهم‌ترین اهداف شوم استکبار جهانی برای نابودی نیروهای انقلابی فعال در کشورهای در حال توسعه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نباید سود ناشی از تجارت مواد مخدر صنعتی را نیز نادیده گرفت، بیان داشت: جوان بودن کشورها و افزایش جمعیت نیز باید با برنامه‌ریزی صورت بگیرد چرا که امروزه جمعیت جوان در جوامع در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای آن جامعه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوگیری از هویت غربی، جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی سوق می‌دهد، افزود: جوانان برای رفع حس کنجکاوی و به دنبال همگام بودن با جهان هستند و به این دلیل است که ریسک استفاده از مواد مخدر صنعتی را می‌پذیرند.

 زرگر پور به تغییر الگوهای رفتاری در جوانان بعد از مصرف مواد مخدر و به ویژه مواد صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: لازم به ذکر است که امروزه و به ویژه در کلان‌شهرهای ایران تامین نیازها، سلایق مختلف و امکان تولید با تجهیزات ابتدایی گسترش مواد مخدر بسیار آسان شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور 1.91 درصد است، افزود: در استان اصفهان این آمار هفت دهم درصد کمتر از میانگین کشوری است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر استان اصفهان به لحاظ مصرف مواد مخدر صنعتی نوین رتبه‌ی 19 کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت استان مناسب است ولی با توجه به خرده فرهنگ‌های مهاجر و قومیتی و وضعیت اشتغال باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی توجه به ظرفیت بخش خصوصی در راستای پیشگیری از شیوع مواد مخدر در سطح استان اصفهان را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: سازمان‌های غیر دولتی کارکرد و نقش مهمی در کاهش تقاضا دارند و از این رو باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زرگر پور انجام تحقیقات مکرر و منظم در راستای ارزیابی گرایش‌های مصرف کنندگان را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: افزایش نشاط اجتماعی و تقویت شرایط فرهنگی جامعه نیز می‌تواند در این میان نقش موثری داشته باشد.

وی توانمندسازی زنان، دانشجویان و خبرنگاران برای انجام فعالیت‌های پیشگیرانه را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها امری موثر خواهد بود.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا