گوناگون

استفاده از بذر خیار مقاوم در برابر بیمارهای قارچی و ویروسی

81223946 5800155

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ˈمحمد اخوانˈ روز چهارشنبه در گفتگویی با اشاره به فرا رسیدن زمان داشت صیفی جات و اهمیت رعایت مسائل فنی به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خسارت زای مزارع صیفی بخصوص خیار که در سبد غذایی خانوار به صورت تازه خوری مصرف می شوند، افزود: از آنجائی که یکی از مهمترین عوامل خسارت زا بر روی این محصول بیماری سفیدک داخلی و آفات مکنده مانند شته، تریپس و کنه دو نقطه ای است، آفات فوق علاوه بر خسارت مستقیم، موجب انتقال بیماری های ویروسی در مزارع می گردند.

وی با تأکید بر اینکه سبزی و صیفی کاران بایستی از بذور مقاوم و متحمل به بیماری های قارچی و ویروسی استفاده نمایند، کاشت به موقع و زود هنگام، کاشت ردیفی و جوی پشته، آبیاری به روش های نشتی و قطره ای را در کاهش بروز و توسعه آفات و بیماری ها بسیار موثر دانست.

وی افزود: تغذیه مناسب و استفاده از کودهای آلی مناسب موجب رشد بوته و افزایش مقاومت گیاه در مقابل عوامل خسارتزا خواهد بود.

اخوان با اشاره به اینکه انهدام علف های هرز حاشیه و داخل مزرعه و کرت ها ضروری است، استفاده از نوارهای چسبناک، بخصوص در گلخانه ها و فضای محدود را در کنترل جمعیت آفات مذکور موثر دانست و تصریح کرد: استفاده از سموم غیر شیمیایی و یا سموم کم خطر و سمومی که دارای دز مصرف اندکی بوده با رعایت دوره کارنس (از زمان سمپاشی تا برداشت) جهت کنترل عوامل خسارت زا را به کشاورزان سبزی و صیفی کار توصیه نمود.

وی با تأکید بر مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی جهت دریافت نسخه گیاهپزشکی، رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک و عینک و کلاه و … به هنگام سمپاشی را الزامی دانست.

استان مازندران با داشتن آب و هوایی معتدل سالانه میلیون ها تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازار مصرف عرضه می کند که بخش عمده این تولیدات به صورت تازه خوری مصرف می شوند.

بخش عمده تولیدات کشاورزی مازندران به استانهای دیگر و حتی خارج از کشور صادر می شود.ک/1

2585/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا