گوناگون

استفاده از مصالح استاندارد زیر آوار فرافکنی نظام مهندسی لرستان/ وقتی ایمنی ساختمانها جدی گرفته نمی شود

به گزارش خبرنگار مهر،  استفاده از مصالح استاندارد در صنعت ساختمان لرستان موضوعی است که بارها در جلسات شورای فنی استان مورد تاکید معاون عمرانی استاندار لرستان قرار گرفته است چرا که به اعتقاد مجید کیان پور کم توجهی به این حوزه باعث هدررفت سرمایه و اعتبارات عمرانی استان خواهد شد.

در این راستا با پیگیریهای معاون عمرانی استاندار کارگروهی به منظور بررسی روند استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در استان با عضویت دستگاهها و انجمن های بخش خصوصی مرتبط تشکیل شد تا در مسیر استفاده از مصالح استاندارد در استان قدم های جدی برداشته شود.

حضور بی انگیزه و با تاخیر برخی از اعضای کارگروه

مطابق اطلاعات اعلام شده از سوی اداره کل استاندارد و تحققات صنعتی استان لرستان پیرو تاکیدات مجید کیان پور معاون عمرانی استاندار لرستان تاکنون چهار جلسه این کمیته طی ماههای گذشته برگزار شده است که کم توجهی برخی دستگاهها برای حضور در جلسات این کارگروه روند کار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

در این راستا ظهر امروز سه شنبه جلسه این کارگروه بار دیگر تشکیل شد تا با پیگیری اداره کل استاندارد استان لرستان از رسانه ها برای پوشش این جلسه دعوت به عمل آید، جلسه ای که برخی از اعضای آن با تاخیر و بدون پیگیری دستورکار و صورت جلسات قبلی به آن آمده بودند.

در این راستا یکی از دستگاههای مهم در راستای به سرانجام رسیدن تکالیف این کارگروه سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان است که پس دو جلسه غیبت در این جلسه کارگروه نیز با تاخیر حضور پیدا کرد تا مسئولان اداره کل استاندارد لرستان چندین بار برای حضور نماینده این سازمان در جلسه با وی تماس حاصل کنند.

این در حالیست که مسئولان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی لرستان به عنوان دبیرخانه کارگروه اعلام کردند که برای همه اعضای کارگروه از طریق شبکه دولت و فکس دعوت نامه ارسال شده و حتی با برخی از آنها نیز تماس تلفنی گرفته شده است.

نقشی که نادیده گرفته می شود

به هر روی حضور نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در جلسه که بیشترین انتقادات از حوزه کاری وی مطرح شد نیز در حالی رخ داد که برخی از اعضای جلسه عنوان کردند که برای نخستین بار است که طی ماههای اخیر سازمان نظام مهندسی در جلسه حضور پیدا می کند که این روند در نوع خود قابل تامل است.

IMG16323852

این در حالیست که مطابق ماده هشت آیین نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید کنترلهای لازم را برای تضمین استفاده از فرآورده های ساختمانی استاندارد و مصرف درست آنها طبق مقررات ملی مربوط به عمل آورده و برای حصول اطمینان از علامت استاندارد فرآورده های ساختمانی و اعتبار پروانه های مربوط از موسسه استعلام نماید.

اطلاع رسانی لیست مصالح ساختمانی استاندارد

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان در این جلسه با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای ارتقای استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد گفت: در این راستا در طول چند ماه گذشته دو بار لیست واحدهای عرضه کننده مصالح استاندارد از سوی این اداره کل اعلام و اطلاع رسانی شده است.

میرنظامی با بیان اینکه هر جلسه نیز فهرست مصالح غیراستاندارد و استاندارد به روز شده در اختیار اعضای کارگروه قرار می گیرد، عنوان کرد: همچنین فهرست واحدهایی که پروانه استاندارد آنها لغو شده نیز اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده که هر سه ماه یکبار لیست این واحدها به صورت کتبی در اختیار اعضای کارگروه قرار گیرد، عنوان کرد: ما از سازمان نظام مهندسی انتظار داریم در جریان فعالیت ناظران خود نسبت به اعلام مصالح و واحدهای فاقد نشان استاندارد اقدام کنند.

رسانه ها تا به نتیجه رسیدن مطالبات مردم موضوع باشند

میرنظامی با بیان اینکه در پروژه هایی که مصالح غیراستاندارد به کار برده می شود با متخلفان برخورد خواهد شد، افزود: این امر موجب می شود که واحدهای بدون پروانه برای گرفتن پروانه استاندارد اقدام کنند.

IMG16323764

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان با اشاره به اتخاذ رویکرد سیستماتیک در فرآیند کار کارگروه استانداردسازی مصالح ساختمانی عنوان کرد: باید این چرخه میان دستگاههای مرتبط شکل بگیرد تا بتوان به نتیجه بخش بودن فعالیت آن امیدوار شد.

میرنظامی با تاکید بر اینکه معاون عمرانی استاندار لرستان به شدت پیگیر تشکیل جلسات کارگروه استانداردسازی مصالح ساختمانی هستند، افزود: باید این جلسات برگزار و مصوبات آن اجرایی شود تا بتوان گزارش فعالیت آن را ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به دعوت رسانه ها در جلسات کارگروه افزود: رسانه ای کردن این موضوع در این راستا صورت می گیرد تا خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی تا به نتیجه رسیدن مطالبات مردم در این بخش پیگیر موضوع باشند.

برخی از اعضای کارگروه حضور جدی ندارند

احمد مراد پور نماینده انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان نیز با بیان اینکه نباید روند کارگروه به سمتی برود که در هر جلسه یک نماینده متفاوت از هر دستگاه حضور یابد عنوان کرد: اینکه در هر جلسه یک نماینده جدید معرفی شود و یا برخی دستگاهها حضور پیدا نکنند روند کار بی فایده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این کارگروه یک کارگروه مهم است و پیگیری معاون عمرانی استاندار و اداره کل استاندارد لرستان برای برگزاری جلسه جای تشکر دارد، بیان داشت: در حالیکه ما به عنوان بخش خصوصی پای کار آمده ایم ولی شاهد هستیم که برخی از اعضای کارگروه حضور جدی ندارند.

مرادپور با بیان اینکه یکی از عوامل استفاده از مصالح غیرمناسب برخی مهندسان هستند، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل ضعف های موجود در بخش نظارت برخی از مهندسان نسبت به استفاده از مصالح غیراستاندارد اقدام می کنند.

وی با طرح این موضوع که مسئله نظارت بر کار مهندسان در این زمینه از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان رها شده است، افزود: باید جدیت بیشتری در این زمینه از سوی متولیان امر وجود داشته باشد.

تدوین دستورالعمل استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد

مرادپور با اشاره به پیگیریهای انجمن صنفی بتن لرستان برای تدوین دستورالعمل استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد بیان داشت: این در حالیست که مشابه این دستورالعمل در دیگر استانهای کشور نه تنها تهیه که ابلاغ و اجرایی نیز شده است.

IMG11505359

وی از تدوین این دستورالعمل توسط بخش خصوصی خبر داد و بیان داشت: این دستورالعمل برای مطالعه و ابلاغ تقدیم کارگروه خواهد شد.

مرادپور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در طرح نقاط ضعف موجود در فعالیت کارگروه قصد تخریب هیچ دستگاه و یا سازمانی را نداریم، تصریح کرد: برای نخستین بار است که ما شاهد حضور سازمان نظام مهندسی در جلسات کارگروه هستیم که این روند خوبی نیست.

وی با بیان اینکه ایمنی و سلامت مردم در دست ناظران سازمان نظام مهندسی قرار دارد، عنوان کرد: با این حال اعتقاد نداریم که هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی می توانند دست و پای مهندسان ناظر را برای جلوگیری از تخلف ببندند ولی می توان با ابلاغ یک چهارچوب بر روند اجرای آن نظارت کرد.

نقیصه ای که به ناظران نظام مهندسی ساختمان بر می گردد

نماینده انجمن انبوه سازان لرستان نیز در این جلسه با طرح این موضوع که در بحث استانداردسازی ساختمانها باید در سه حوزه تولید، استفاده و نظارت فعالیت صورت گیرد، عنوان کرد: در حوزه تولید مصالح استاندارد سازمان ملی استاندارد کار خود را به خوبی انجام داده است.

دالوند ادامه داد: در بحث معرفی مصالح استاندارد برای استفاده در ساختمان ها و پروژه ها نیز باید فهرست مصالح به طور مستمر به سازمان نظام مهندسی، انجمن پیمانکاران و انجمن انبوه سازان استان ارائه شود.

وی با بیان اینکه در شرایط عمومی پیمان ذکر شده که پیمانکاران باید از مصالح استاندارد استفاده کنند، افزود: در این چرخه مهم ترین بخش مربوط به نظارت بر استفاده از این مصالح است.

دالوند با بیان اینکه بحث نظارت روی استفاده از مصالح استاندارد و درست اجرا شدن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: گاهی دیده می شود که مصالح استاندارد است ولی متاسفانه درست اجرا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه این نقیصه به کارفرما و ناظران نظام مهندسی ساختمان بر می گردد، بیان داشت: به نظر می رسد باید نظارت روی عملکرد مهندسان ناظر در این زمینه افزایش یابد.

پاسخ نماینده سازمان نظام مهندسی لرستان به انتقادات

نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در واکنش به انتقادات مطرح شده از عملکرد این سازمان در زمینه نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد توسط ناظران مدعی شد که فهرست مصالح استانداد بر روی سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان بارگذاری شده و به طور مستمر به روز می شود که البته تلاش خبرنگار مهر برای دریافت این فهرست از روی سایت سازمان نظام مهندسی بی نتیجه ماند.

IMG19060598

حامد مبینی پور از ارسال فهرست مصالح ساختمانی استاندارد از طریق پیامک به مهندسان ناظر و طراح خبر داد تا این موضوع نیز از سوی مهندسان حاضر در جلسه به طور کامل رد شود.

وی در واکنش به رد این موضوع از سوی اعضای حاضر در جلسه عنوان کرد که ممکن است همه این مهندسان از طریق مخابرات نسبت به مسدود کردن دریافت پیامک های تبلیغاتی روی گوشی خود اقدام کرده باشند که پیامک دست آنها نمی رسد!

نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در ادامه سخنان خود همچنین مدعی شد که برخی از مصالحی که “دارای نشان استاندارد” هستند نیز از استانداردهای لازم برای استفاده از پروژه ها برخوردار نیستند.

مبینی پور در تایید ادعای خود گفت که اخیرا نسبت به خریداری پیچ هایی که دارای استاندارد و نشان “ایزو” بوده اقدام کرده که هیچ کدام در آزمایش جواب نداده است.

وی همچنین در پاسخ به تاکید مدیر کل استاندارد لرستان برای معرفی این محصولات بی کیفیت برای لغو پروانه استاندارد عنوان کرد: ما در پروژه های عمرانی که بحث نظارت و اجرا را داریم نمی توانیم وارد بروکراسی اداری شویم چرا که کار از بین می رود!

مبینی پور همچنین در ادامه سخنان خود با طرح این ادعا که جلسات گذشته این کارگروه بدون نتیجه مانده است، عنوان کرد: ما در شش ماهه اول سال گذشته 60 مورد بازدید از کارگاههای ساختمانی به همراه کارشناسان استاندارد داشتیم که نتیجه بخش نبود و این بازدید ها به سرانجام نرسید.

در صورتیکه همه به تکالیف خود عمل کنند به نتیجه نیز خواهیم رسید

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان در واکنش به اظهارات مطرح شده در جلسه با تاکید بر اینکه نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در استفاده از مصالح استاندارد در پروژه ها حیاتی است، افزود: اینکه برخی از اعضا می گویند که به دلیل بی نتیجه بودن بازدیدهای شش ماه اول سال 92 نباید دیگر کاری انجام داد درست نیست.

میرنظامی با تاکید بر اینکه ما باید تکلیفی را که به ما واگذار شده است را انجام دهیم، تصریح کرد: در صورتیکه همه به تکالیف خود عمل کنند به طور قطع به نتیجه نیز خواهیم رسید.

وی همچنین در ادامه واکنش به اظهارات نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در زمینه بی کیفیت بودن برخی مصالح دارای نشان استاندارد نیز گفت: ما از مهندسان شما می خواهیم نتایج آزمایشگاهی که کیفیت این محصولات را رد می کند به سازمان استاندارد ارائه دهند که در صورت صحت ما نسبت به لغو پروانه این مصالح اقدام خواهیم کرد.

IMG19061245

میرنظامی با تاکید بر اینکه فرآیند استفاده از مصالح استاندارد در پروژه ها یک چرخه است و باید موارد مصداقی اعلام شود، بیان داشت: یکی از کارهای ما استیفای حقوق مصرف کنندگان است و در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.

هشدار نسبت به استفاده از مصالح غیراستاندارد در استان زلزله خیز لرستان

وی با اشاره به بحث بروکراسی ادارای مطرح شده از سوی نماینده سازمان نظام مهندسی نیز گفت: ما انتظار نداریم که برای گرفتن استعلام از استاندارد کل پروژه متوقف شود. شما می توانید ضمن ارائه نتایج آزمایشگاهی محصول استاندارد بدون کیفیت به سازمان از محصولات استاندارد جایگزین استفاده کنید تا کار بررسی سازمان استاندارد انجام می شود.

میرنظامی ادامه داد: در صورت محرز شدن کیفیت پایین محصول دارای استاندارد علاوه بر ابطال پروانه در برخی موارد نیز خسارت از تولید کننده محصول گرفته می شود.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان با یادآوری اینکه همه ما در برابر قانون و تصمیمات مدیریت عالی استان باید تابع باشیم، عنوان کرد: اگر هر کدام از ما به یک “من” تبدیل شویم کار پیش نمی رود.

میرنظامی با اشاره به قرارگیری لرستان در منطقه ای با لرزه خیزی بالا عنوان کرد: یک لرزش و زلزله کوچک منجر به خسارات جبران ناپذیر در ساختمانهای فاقد استاندارد می شود.

بنابر این گزارش در پایان این جلسه مقرر شد که ظرف یک ماه آینده سه گشت مشترک برای بازدید از پروژه های ساختمانی و واحدهای تولید مصالح ساختمانی با همکاری بخش خصوصی و اداره کل استاندارد و با حضور خبرنگاران شکل بگیرد.

به رغم اینکه در این جلسه از سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان خواسته شد که در میان اعضای این گشت قرار گیرد نماینده این سازمان اعلام کرد که اگر این موضوع در چهارچوب مقررات سازمان باشد کمک خواهند کرد تا مسئولان جلسه مجبور شوند که قوانین صریح موجود در این زمینه را مجدد برای نماینده سازمان نظام مهندسی لرستان قرائت کنند.

در نهایت نیز گشت مشترک با حضور نماینده انجمن پیمانکاران عمرانی، نماینده انجمن انبوه سازان، کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و با حضور خبرنگاران تشکیل شد.

………………………………………..

گزارش: شهناز بهزادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا