گوناگون

2838 تهاجم به خارگ/ زیر بمباران هر روز سکوهای نفتی در جنگ تحمیلی

به گزارش خبرگزاری مهر، جزیره خارگ نگین خلیج فارس و یکی از جزایر استرانژیک و مهمی است  که حدود  98 درصد نفت ایران از آنجا صادر می شود و در اقتصاد ایران و خاورمیانه و حتی جهان نقش کلیدی و حساس و حیاتی دارد.

 یکی از اهداف دشمن در جنگ تحمیلی بمباران مخازن و سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس بود و یکی از مراکز مهم نفتی ایران یعنی خارگ را در طول هشت سال دفاع مقدس تقریبا هر روز بمباران می کردند تا بتوانند به ایران اسلامی ضربه هولناک بزنند ولی فداکاری و مقاومت مردم به خصوص کارکنان صنعت نفت در جزیره خارگ این ترفند دشمن را با ناکامی روبه رو کرد.

خارگ تندیس زیبای عشق است که در میدان ایثار قد کشیده است. خارگ سرزمین شهود و شهادت است. خارگ مثنوی بلند ایثار و پهلوگاه عشق و عروج گاه دل سرزمینی که دریای مواج خون و اشک های عاشقانه در تربت پاکش دارد، با قلب خونینی که هنوز زیبا و دلنواز می تپد و خون غیرت و مردانگی را در رگ های این دیار می دواند و حدیث بلند شهادت را زمزمه می کند.

زمین خارگ، زیباتر از ابی آسمان است، چرا که خارگ قتلگاه مرغان عاشقی است که برای وصال بی قرار بودند و از کوچه پس کوچه های منت و مادیت رهیده و به شهر دلگشای معنویت و شهادت دل بستند. آری خارگ منظومه ای است خواندنی، با 2838 خاطره از حماسه هایی بی بدیل که ستاره های سرخ آسمان آبی ایثار و عشق به وطن، در صفحات طلایی تاریخ ایران با خط شکسته عروج نوشتند.

 

IMG14445939

 

استان بوشهر، خلیج همیشه فارس، جزیره خارگ، سکوهای نفتی اطراف خارگ در خلیج فارس، گفت و گو با مدیران ارشد پایانه های نفتی ، فصول پنجگانه این کتاب را تشکیل می دهند.

جغرافیای استان، موقعیت، تاریخچه استان، زمین لرزه سال 1392، جمعیت، مهاجرت، نژاد، اقتصاد، کشاورزی، صنعت عبا بافی، نیروگاه ها، حمل و نقل، شبکه راه های زمینی، شبکه راه آهن، ره آورد و صنایع دستی، چهره های سرشناس، موقعیت جغرافیایی خلیج فارس، فهرست اسناد سازمان ملل درباره نام خلیج فارس، میگوی خلیج فارس، «سیراف» باز «سیراف» شد، موقعیت جغرافیای جزیره خارگ، پیشینه تاریخی خارگ، باغ های خارگ، کوه های منطقه خارگ، بادهای مهم جزیره، پرندگان و پستانداران منطقه خارگ، آبزیان سواحل جزیره، دکتر مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت، آشنایی با شرکت پایانه های نفتی ایران، مخازن ذخیره سازی نفت، فعالیت های ایمنی فلات قاره خارگ، میدان نفتی ابوذر، مصاحبه با سید پیروز موسوی مدیر عامل پایانه های نفتی ایران، مهندس نصرالله باقری صفی ابادی مدیر ارشد پایانه های نفتی ایران، سید محمد اسدی زاده مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی خارگ، و تنی چند از مدیران نفتی دیگر، از جمله موضوعات و مباحثی است که در این کتاب می خوانید.

کتاب «2838 تهاجم به خارگ» نوشته رضا خدری برای نوبت اول بهار امسال در 144 صفحه و شمارگان 1500 نسخه از سوی انتشارات سنا منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا